آتش سوزی بزرگ جنگ آمازون در لحظه آخر خودش را به عنوان مساله اصلی در دستورالعمل روز نخست نشست سران گروه هفت تحمیل کرده است.

به گزارش جماران، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت:رهبران گروه هفت کشور بزرگ صنعتی جهان امروز نشست خود را در شهر«بیاریتز» فرانسه در حالی افتتاح می کنند که افکار عمومی جهان از این نشست انتظار راه حل های عملی برای بحران های جهان دارند بحران هایی که جهان را به لرزه در آورده است؛ از جنگ تجاری و تنش آمریکا با ایران گرفته تا آتش سوزی گسترده جنگ«آمازون» ریه جهان.

آتش سوزی بزرگ جنگ آمازون در لحظه آخر خودش را به عنوان مساله اصلی در دستورالعمل روز نخست نشست سران گروه هفت تحمیل کرده است.

این فاجعه زیست محیطی در جدول کاری رایزنی هایی شام رهبران گروه هفت است که  «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان،« امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه،« دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا،  «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس ، «جوزپه کونته» نخست وزیر ایتالیا ، «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن  و «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا در آن حاضر می شوند.

ریاست جمهوری فرانسه روز جمعه از «طرح های عملی» برای مبارزه با آتش سوزی را اعلام کرد که می تواند در نشست سران گروه هفت محقق شود. ریاست جمهوری فرانسه خواستار آن شد که این «بحران بین المللی» در رأس اولویت نشست سران قرار گیرد. 

این رایزنی ها پس از آن که  ماکرون رئیس جمهور فرانسه «جائیر بولسونارو» رئیس جمهور برزیل را متهم به «دروغگویی» درباره تعهداتش درباره آب و هوا و عدم تحرک برای رویارویی با این آتش سوزی که «ریه جهان» را از چهار روز پیش تا کنون نابود می کند، بسیار حساس و سرنوشت ساز است.

انتقادهای ماکرون باعث برانگیخته شدن خشم ترامپ شد که یکی از مهمترین هواداران بولسونارو در عرصه بین المللی است.

امانوئل ماکرون که همواره خود را نسبت به موضوع محیط زیست در جهان حساس نشان داده، پس از دبیر کل سازمان ملل، نخستین رهبر سیاسی جهان بود که نسبت به این رویداد فاجعه‌آمیز برای بشریت هشدار داد. این هشدار به مذاق ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری عوامگرای برزیل خوش نیامد و او ضمن اعلام این که آتش‌سوزی «عمدی» بوده و به هدف «تخریب» وجهه دولت او ایجاد شده، رفتار همتای فرانسوی خود را ناشی از «خوی استعماری» او خواند.

سه هفته مانده به آغاز دیدار رهبران گروه ۷ در فرانسه آتش‌سوزی مهیبی بخش بزرگی از جنگل‌های آمازون را در بر گرفت.

 

 

موضع گیری های ترامپ 

هزاران دیپلمات و روزنامه نگار حاضر در بیاریتز منتظر موضع گیری ترامپ که رفتار وی قابل پیش بینی نیست، درباره آتش سوزی آمازون هستند. همچنین این دیپلمات ها و روزنامه نگاران منتظر موضع گیری های رئیس جمهور آمریکا درباره مسائل اختلاف برانگیز دیگر هستند.

ترامپ قبل از آن که برای شرکت در نشست سران گروه 7 راهی فرانسه شود خوش بین به نظر می رسید و به خبرنگاران گفت: من بر این باورم که نشست بسیار مثمر ثمر خواهد بود. ولی تهدید کرد که بر واردات شراب فرانسوی تعرفه اعمال می کند و این تهدیدش در واکنش به اعمال تعرفه بر غول های فناوری آمریکا را اعلام کرد.

ترامپ درعین حال بر روابط «بسیار خوبش» با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه تأکید کرد.

از سوی دیگر، هنوز مشخص نیست که ترامپ از بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس تعریف و تمجید می کند و او را  به خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا تشویق می کند یا خیر.دیدار ترامپ با بوریس جانسون از رویدادهای مهم نشست سران گروه 7 خواهد بود.

کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که ترامپ برای ایده امضای توافق تجارت آزاد میان دو کشور در آینده شور و شوق زیادی دارد.

به نظر می رسد که مذاکرات رهبران گروه 7 درباره اعمال مالیات بر گروه های بزرگ و غول پیکر اینترنتی، احیای اقتصاد جهان و اختلافات تجاری میان پکن و واشنگتن فردای اعمال تعرفه ها بسیار داغ خواهد بود.

درباره توافقنامه هسته ای با ایران نیز ماکرون میهمانانش را در جریان مضمون دیدارش با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران که در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه پیشنهاد پاریس را برای حل بحران تشویق برانگیز توصیف کرد،می گذارد.

 

بسیج نیروهای امنیتی برای مقابله با مخالفان 

در شهر بیاریتز و حومه آن در منطقه «باسک» بیش از 13 هزار نیروی پلیس و نیروی امنیتی برای کنترل اوضاع طی برگزاری نشست بسیج شده اند.

شهر بیاریتز و باسک در جنوب غرب فرانسه پس از ترک آن توسط گردشگرها و استقرار 13 هزار نیروی پلیس و امنیتی تبدیل به قلعه ای نظامی برای استقبال از سران کشورها شده است این در حالی است که بیم آن می رود که تظاهرات مخالفان گروه 7 خشونت ها را به راه بیندازد.

دولت فرانسه اعلام کرد که شب گذشته در جریان رویارویی میان معترضان و نیروهای امنیتی در نزدیکی اردوگاه مخالفان نشست سران گروه 7 در شهر«اورنیی» در جنوب غرب فرانسه 17 معترض بازداشت شده و چهار نیروی پلیس زخمی شدند.

مخالفان نشست گروه ۷ اجازه دارند فقط در مناطقی دور از محل برگزاری نشست که حدود ۲۰ کیلومتر با بیاریتز فاصله دارد تجمع کنند.

نخستین درگیری‌ها بین تظاهرکندگان و پلیس همصبح روز شنبه دوم شهریور (۲۴ اوت) گزارش شده است. پلیس می‌گوید معترضان «قانون آزادی تجمع» را رعایت نکرده‌اند. 

رسانه‌های آلمان از دستگیری و حبس ۳ جوان آلمانی که جزو معترضان بودند خبر داده‌اند. به گزارش رسانه‌های آلمان دادگاه بایونه فرانسه سه جوان آلمانی را که نامشان ذکر نشده و بین ۱۸ تا ۲۲ سال سن دارند به زندان محکوم کرده است. این افراد به جرم «برنامه‌ریزی برای اقدامات خشونت‌آمیز» به دو تا سه ماه زندان محکوم شدند. جوانان دستگیر شده آلمانی از اتهام داشتن سلاح گرم تبرئه شدند.

طبق گفته پلیس این سه جوان آلمانی روز چهارشنبه ۲۱ اوت  در مسیر بیاریتز دستگیر شده بودند. پلیس در خودروی آنها یک نارنجک گاز اشک آور پیدا کرده است. طبق گفته دادستان فرانسه نزد این افراد اسناد مربوط به گروه‌های «چپ افراطی» نیز پیدا شده است. جوانان آلمانی گفته‌اند که آنها عازم کمپی در اسپانیا بوده‌اند و قصد نداشته‌اند به بیاریتز بروند. دادگاه به مدت ۵ سال ورود این سه جوان آلمانی به فرانسه را ممنوع کرده است.

دولت فرانسه قصد دارد با تمام توان جلوی «هرج و مرج» در جریان برگزاری نشست گروه هفت را بگیرد.

مخالفان سرمایه داری و جهانی سازی قصد دارند در «ایندای و «ایرون»(در اسپانیا) نیز تظاهرات برگزار کنند.

«کریستوف کاستانر» وزیرکشور فرانسه نیز تأکید کرد که «با هر گونه آشوب و نآارمی به شدت برخورد می شود».

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.