هر چند ترامپ از توافق هسته ای بیرون آمد و اروپا را در جنگ برای بقای آن تنها گذاشت، اما حالا به نظر می رسد که او از تصمیم مکرون برای زنده نگه داشتن توافق استقبال کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل جماران، بلومبرگ طی گزارشی به بررسی ابعاد مختلف حضور غیرمنتظره محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در اجلاس گروه هفت پرداخت.

بلومبرگ نوشت: «دونالد ترامپ روز دوشنبه تایید کرد که  می دانسته محمد جواد ظریف در راه بیاریتز است. او همچنین از این تصمیم مکرون  در میانه ی تلاش های جاری برای دیپلماسی فعال حمایت کرد. هر چند ترامپ از توافق هسته ای بیرون آمد و اروپا را در جنگ برای بقای آن تنها گذاشت، اما حالا به نظر می رسد که او از تصمیم مکرون برای زنده نگه داشتن توافق استقبال کرده است.»

بلومبرگ در ادامه نوشت: «ترامپ صبح امروز در ملاقات خود با عبدالفتاح ال سیسی گفت: من می دانستم که قرار است ظریف به این اجلاس بیاید و موافقت خود را به مکرون اعلام کردم. او همچنین گفت: ایران در موقعیت بسیار دشواری است، از نظر اقتصادی آنها در موضع قدرتمندی نیستند، اما ما می توانیم خیلی سریع آنرا رفع کنیم. ما آرزوی یک ایران واقعا خوب را داریم، یک ایران قدرتمند. او ادامه داد که به زودی خبرهای جدیدی در راه است،خیلی جدید. ما منتظر خواهیم ماند تا ببینیم چه اتفاقی می افتد.»

در ادامه این گزارش آمده است: «مقامات فرانسوی گفتند: طرح پیشنهادی به ایران از این قرار است که ایرانی ها می توانند برای یک دوره ی محدود نفت بفروشند و در عوض به وضعیت پای بندی کامل به شرایط توافق هسته ای و از سرگیری گفتگوها برگردند». 

بلومبرگ نوشت: «علی ربیعی سخنگوی دولت ایران هم گفت: ایران به دعوت مقامات فرانسوی به این اجلاس رفته و هیچ علاقه ای به گفتگو با مقامات آمریکایی ندارد. وقتی ظریف وارد بیاریتز شد اصلا مشخص نبود که آیا مکرون به دیگر رهبران اطلاع داده است یا نه. برخی می گویند که آنها دقیقا پس از ورود ظریف از این موضوع مطالع شدند. خود ترامپ هم در مورد اینکه چه موقع از حضور ظریف مطلع شده حرفی نزد و فقط به این جمله بسنده کرد که از قبل خبر داشته است.»

این رسانه آمریکایی افزود: «ترامپ گفت برای گفتگوی مستقیم بسیار زود است. او همچنین بار دیگر بر موضع خود پافشاری کرد و گفت تنها ایران غیر هسته ای را می پذیرد.»

بلومبرگ در پایان خاطرنشان کرد: «به رغم اینکه ترامپ روز دوشنبه این ابتکار عمل مکرون را تایید کرد اما رفتار روز قبلش مبهم تر بود. پس از شام پر از مشاجره ی رهبران در روز شنبه، مکرون به خبرنگاران گفت که او موافقت کرده که از جانب اعضای گروه هفت با ایران گفتگو کند. اما ترامپ با نقض حرف های مکرون گفت: ایالات متحده برنامه خودش را دنبال خواهد کرد.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.