اگر امیدی برای یک راه حل سازنده وجود دارد، رئیس جمهور آمریکا باید تاکتیک های قلدرمابانه و سیاست تحریم ها را کنار بگذارد. فقط تغییر رویکرد اساسی می تواند راه حل کاهش تنش ها باشد. با این حال موانع کلیدی مختلفی بر سر راه یک راه حل دیپلماتیک مثبت قرار دارد.

به گزارش جماران؛ سید حسین موسویان، دیپلمات پیشین کشورمان، طی یادداشتی در پولیتیکو، موانع بر سر راه گفت و گو میان ایران و آمریکا را برشمرده است:

«1. تاکتیک های زورگویانه ترامپ و سیاست غیرعاقلانه فشار حداکثری با هدف به زانو درآوردن ایران و بازگرداندن آن به میز گفتگوها، نه تنها دشمنی بین دو کشور را افزایش داده بلکه هر دو طرف را به سمت سیاست ها و اقدامات خصمانه بی سابقه سوق داده است.

2. در صورت ادامه مسیر کنونی، ترامپ به شکست محکوم است و بین دو کشور هیچ راهی برای گفتگوهای دیپلماتیک باقی نخواهد ماند- حتی اگر ترامپ در انتخابات سال آینده پیروز شود. پیامدهای این مساله برای منطقه فاجعه بار خواهد بود. 

3. اگر امیدی برای یک راه حل سازنده وجود دارد، رئیس جمهور آمریکا باید تاکتیک های قلدرمابانه و سیاست تحریم ها را کنار بگذارد. فقط تغییر رویکرد اساسی می تواند راه حل کاهش تنش ها باشد. با این حال موانع کلیدی مختلفی بر سر راه یک راه حل دیپلماتیک مثبت قرار دارد.

4. اولین و شاید مهمترین چالش هر گفتگوی واقعی بین دو کشور این است که ایالات متحده موضع یکپارچه ای ندارد. بسیاری از سیاستگذاران کلیدی آمریکا با دیدگاه ها و مسیر اقدامات رئیس جمهور مخالف هستند.

5. دومین چالش، نفوذ بی سابقه اسرائیل و عربستان در شکل گیری سیاست خارجی دولت ترامپ است. 

6. سوم این که هیچ کس باور ندارد دولت ترامپ بتواند در یک سال و نیم باقی مانده از دوران ریاست جمهوری به توافقی بهتر دست یابد چرا که برجام حاصل 12 سال مذاکرات متمرکز بود. علاوه بر این، برجم توافقی بین المللی بود که نظام نظارتی آن از سوی آمانو یوکیا، رئیس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی، قدرتمندترین نظام نظارت هسته ای دنیا لقب گرفت. مهم تر آن که حتی در صورت مذاکره و توافق، تضمینی وجود ندارد که ترامپ یا جانشین احتمالی او به توافق پایبند باشند.

7. مانع چهارم، پافشاری دولت ترامپ بر راهبردهای خودزنی و اقدامات مخالف اهداف دیپلماتیک است-مانند تحریم ظریف.

8. مانع نهایی و مهمترین چالش، عدم آشنایی عمیق دولت ترامپ با نیروهای محرک سیاست، فرهنگ و جامعه ایران است. ایران کشوری است که به تاریخ و تمدن خود مغرور است و به هر سیاستی که دستاوردهای آن را تحقیر کند، حساسیت دارد. ایران در مقابل زورگویی و تلاش برای به زانو درآوردن دولت خود تسلیم نخواهد شد.

9. ایران در مقابل دشمنی های آمریکا از سیاست «مقاومت» و «مقابله به مثل» استفاده می کند و اکنون به این نتیجه رسیده که سیاست «مشارکت سازنده» برای کشور نتایج مثبت به همراه ندارد. تنش ها با واشنگتن باعث شده تهران ائتلاف خود با متحدان شرقی –مانند چین و روسیه- را افزایش دهد چرا که دولت های این کشورها با تسلط آمریکا در نظم جهانی مقابله می کنند.

10. تنها راه رسیدن با توافق به ایران کنار گذاشتن سیاست تحریم و ایجاد کانال های ارتباطی جدید از طریق تعیین گروه جدیدی است که شناخت بهتری از واقعیت های سیاسی ایران و منطقه داشته باشد.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.