تنش میان آمریکا و چین با اعلام آمریکا برای استقرار موشک های هسته ای میان برد در شرق آسیا وارد مرحله جدید و خطرناکی شده است.

به گزارش جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در  سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: آزمایش های موشکی دور برد کره شمالی فصل جدیدی از بحران رو به صعود میان ایالات متحده آمریکا و چین در شرق آسیا به ویژه پس از تصمیم آمریکا برای استقرار موشک های هسته ای میان برد در کره جنوبی، استرالیا و ژاپن.

رهبران کره شمالی تصمیم گرفتند که با قدرت ایالات متحده آمریکا را با انجام این آزمایش های موشک های دور برد که می توانند به عمق آمریکا برسند،به چالش بکشند؛ امری که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا آن را نقض تفاهم هایی دانست که در دو دیدار سران آمریکا و رهبر کره شمالی میان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در سنگاپور و در هانوی برگزار شد،بر سر آنها توافق شد.

چین در مقابل اقدام تحریک آمیز جدید آمریکا ساکت نمی نشیند و کت بسته باقی نمی ماند. استقرار این موشک های میان برد و مجهز به کلاهک های هسته ای  امنیت و ثبات و مناطق نفوذ چین را تهدید می کند و بعید نمی دانیم که آزمایش های موشکی کره شمالی غیرمنتظره در چارچوب این واکنش صورت گرفته باشد.

جنگ اقتصادی میان چین و آمریکا این روزها وارد مرحله تشدید بی سابقه ای شده است. رهبران چین به تصمیم ترامپ برای اعمال تعرفه های گمرکی بر 300 میلیارد دلار کالای چینی صادراتی به آمریکا پاسخ قوی دادند زمانی که تصمیم گرفتند واردات تولیدات کشاورزی آمریکا را متوقف کرده و ارزش واحد پول خود را برای افزایش حجم صادرات به کشورهای دیگر جهان پایین بیاورند؛ امری که باعث شد ترامپ چین را متهم به دستکاری ارزی متهم کند.

دولت ترامپ رئیس جمهور آمریکا بازنده بزرگ این جنگ تجاری خواهد بود زیرا  این جنگی است که در مناطق دور از آمریکا به راه انداخته است و نزدیک ترین همپیمانانش در اروپا نیز به شدت با آن مخالف هستند؛ امری که باعث می شود سردرگمی و آشفتگی دولت آمریکا بیشتر شود.

بازارهای مالی آمریکا روز دوشنبه بیش از 3 درصد از ارزش خود را به دلیل فروپاشی مذاکرات چین و آمریکا برای حل مسائل اختلافی به شکل مسالمت آمیز از دست دادند و شاخص بازار سهام آمریکا نیز نزدیک به هزار واحد سقوط کرد و در نهایت نیز بازار بورس با خسارت 800 واحدی بسته شد.

واکنش انتقامجویانه بزرگتر چین پایان سلطه دلار بر بازارهای مالی جهانی از طریق چشم پوشی از آن به شکل سریع و جایگزین کردن آن با یوان طلایی است که حجم معامله با آن در حال حاضر نزدیک به 10 تریلیون رسیده است و کشورهای مختلف از جمله روسیه، هند، پاکستان، ترکیه، ایران و نزوئلا و برخی از کشورهای عربی از آن به عنوان ارز جایگزین استفاده می کنند و برخی کارشناسان بر این باورند که پایان سلطه واحد پول آمریکا و جایگزینی آن با همتای چینی اش طی پنج سال رخ خواهد داد.

رهبر کره شمالی به ریش ترامپ رئیس جمهور آمریکا خندید و او را فریب داد و دو بار با او دیدار کرد بدون آن که امتیازی بدهد بلکه پا را فراتر از ندادن امتیاز گذاشت یعنی اقدام به انجام آزمایش موشک های بالستیک دور برد و قادر به حمل کلاهک های هسته ای کرد.

جایگاه و هیبت آمریکا در دوران ترامپ روز به روز  رو به افول می رود و تحریم هایش دیگر به اندازه سابق که در استفاده از آنها زیاده روی می کرد، قدرت ندارد و چین نیز به سرعت برای تصرف مکان اول به عنوان قدرت اقتصادی در دوره زمانی که بیش از ده سال نخواهد بود، پیشروی می کند.

برنده بزرگ این جنگ تجاری آمریکا و چین محور مقاومت و ایران هستند زیرا صادرات نفت ایران به دلیل مخالفت های چین با تحریم های آمریکا و زیر پا گذاشتن روز به روز بیشتر می شود به زودی نیز هند، ژاپن و ترکیه نیز این تحریم ها را زیر پا می گذارند و نفت از ایران وارد می کنند.

زیرکی چینی ها تکبر و سلطه گری آمریکایی ها را شکست می دهد و بعید نمی دانیم که فاتحه دلار این سلاح قوی برای سلطه آمریکا بر جهان را به زودی می خوانیم و در این روزنامه در رأس کسانی خواهیم بود این دستاورد را جشن می گیریم.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.