در حالی که پیمان منع موشک‌ های هسته‌ ای میان‌ برد روز جمعه پس از 31 سال منقضی شد، رئیس جمهور روسیه نسبت به پیامدهای این اقدام به آمریکا هشدار داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد در پی اعلام خروج رسمی آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد و کوتاه برد هسته ای موسوم به «آی ان اف» ، روسیه نیز از این پیمان نظامی خارج شد تا نگرانی های جهانی از گسترش دامنه مسابقه تسلیحاتی جدید و رویارویی تمام عیار بین این دو کشور افزایش یابد. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز در جلسه شورای امنیت این کشور نسبت به پیامدهای این اقدام به آمریکا هشدار داد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به آمریکا هشدار داد که مسکو در صورت تولید موشک های هسته ای جدید از سوی واشنگتن، به اقدامی مشابه دست خواهد زد.

رئیس جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنان خود خواستار «گفت و گوی جدی» بین مسکو و واشنگتن برای جلوگیری از «هرج و مرج» شد. او همچنین نسبت به آغاز «مسابقه تسلیحاتی نامحدود» بین دو کشور همزمان با خروج آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد هشدار داد.

ولادیمیر پوتین گفت: «از نظر روسیه از سرگیری کامل و بی وقفه گفت و گوهای مقدماتی در راستای تامین ثبات راهبردی و امنیت الزامی است، ما آماده هستیم.»

رئیس جمهور روسیه از وزارتخانه های دفاع و خارجه و نهادهای امنیتی کشورش خواست که «به دقت» اقدامات واشنگتن را زیر نظر داشته باشند.

وی تاکید کرد که روسیه در زمینه موشک های هسته ای میان برد تنها دست به «اقدام متقابل» خواهد زد.

آمریکا روز جمعه به طور رسمی از پیمان منع موشک هسته ای میان برد خارج شد. این پیمان در سال 1987 میلادی بین «رونالد ریگان» رئیس جمهور وقت آمریکا و «میخائیل گورباچف» رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق به امضا رسید. در این پیمان استفاده از موشک هایی با برد 500 تا 5500 کیلومتر ممنوع شده بود.

چین به دلیل عدم حضور در پیمان آی‌ ان‌ اف زرادخانه‌ ای انباشته از تسلیحات و موشک‌ ها در اختیار دارد که تولید و نگهداری آنها ذیل این پیمان ممنوع بود.

با خروج آمریکا از پیمان دوجانبه‌ اش با روسیه اکنون واشنگتن آزادی بیشتری برای رقابت تسلیحاتی با چین دارد.

آمریکا در چند سال اخیر همواره روسیه را به نقض پیمان «منع موشک‌ های هسته‌ ای میان‌ برد» متهم می‌ کرد اما کرملین این اتهام را رد کرده است.

شماری از کشورها و چهره‌ های بین‌ المللی از جمله «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل ابراز نگرانی کرده‌ اند که با انقضای پیمان آی‌ ان‌ اف مسابقه تسلیحاتی بین قدرت‌ های جهانی گسترش یابد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.