بازپرس پیشین پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا اعلام کرد بر اساس تحقیقات ما، دولت روسیه به روشی سیستماتیک در انتخابات ما دخالت کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد «رابرت مولر» بازپرس پیشین پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال 2016، امروز چهارشنبه در برابر کمیته قضایی و اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا حاضر شد.

مولر گفت: «من و کارکنانم این تحقیق را با این اهداف مهم انجام دادیم: آرام و با صداقت کار کردن، تا عموم مردم اطمینان کامل داشته باشند. من بارها گفته ام گزارش من، شهادت من است و من نیازی به شهادت دادن در کنگره نمی بینم.»

مولر در این جلسه عنوان کرد که تحقیقات وی «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا را از اتهام مانع‌ تراشی در برابر روند اجرای عدالت تبرئه نمی‌ کند. این در حالی است که ترامپ پیشتر مدعی شده بود که گزارش مولر دال بر بی‌گناهی کامل او است.

وی گفت: این گزارش نتیجه گیری نمی کند که ترامپ در اجرای عدالت مانع تراشی نکرده است. بنابراین امکان اعلام جرم علیه ترامپ پس از پایان ریاست جمهوری وی وجود دارد.

او برای مدت سه ساعت پاسخگوی سوال‌ های کمیته قضایی بود و به مدت دو ساعت به سوال‌ های نمایندگان عضو کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان پاسخ داد.

شهادت مولر می تواند نقطه آغازِ پایان تلاش های دموکرات ها برای استیضاح ترامپ محسوب شود.

واکنش روسیه

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز چهارشنبه بار دیگر هرگونه دخالت کشورش را در روند مبارزات انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا که به پیروزی رئیس جمهور آمریکا منجر شد، تکذیب کرد.

معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد بر خلاف ادعای برخی مقامات آمریکایی مسکو هیچ دخالتی در انتخابات آمریکا نداشته است و بدون تردید جلسه استماع کنگره با حضور مولر را دنبال می‌ کند.

سرگئی ریابکوف که در حضور خبرنگاران روس در مسکو سخن می‌ گفت، تصریح کرد: «هیچ سند و شاهدی وجود ندارد که ثابت کند روسیه تلاش کرده است در روند انتخاباتی آمریکا دخالت کند.»

این مقام بلند پایه روسیه همچنین اظهارنظر‌های اخیر «کریستوفر ورای» رئیس اف بی آی را که گفته است مسکو همچنان تلاش می‌ کند در انتخابات آمریکا اعمال نفوذ کند، بی اساس دانست.

رابرت مولر نزدیک به دو سال درباره موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا، همکاری احتمالی کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه و همچنین مسئله جلوگیری از اجرای عدالت از سوی رئیس جمهور آمریکا کار کرد.

گزارش او فروردین ماه سال جاری منتشر شد، اما 953 مورد پوشاندن بخش‌ هایی از آن برای پنهان نگاه داشتن اطلاعات وجود دارد.

مولر روز 8 خرداد ماه یعنی حدود دو ماه پیش در جریان قرائت یک بیانیه مطبوعاتی گفته بود که از وزارت دادگستری کنار می‌ رود. او آن زمان گفته بود که حتی اگر به کنگره احضار شود، حرفی بیش از آن‌ چه که در گزارش او آمده، نخواهد داشت و اضافه کرده بود که عبارت‌ های این گزارش «با دقت» انتخاب شده است.

مولر اضافه کرده بود که که اعلام جرم علیه رئیس جمهور از گزینه‌ های او در تحقیقات نبوده است، اما اضافه کرده بود که «اگر اطمینان داشتیم رئیس جمهور به وضوح جرمی مرتکب نشده، آن را می‌ گفتیم.»

تقریبا نیمی از گزارش به اقدامات دونالد ترامپ طی دوره تحقیقات و این نکته می‌ پردازد که آیا او از موقعیت خود برای ناکام گذاشتن تحقیقات درباره کارزار انتخاباتی اش سوءاستفاده کرده است یا نه. در این ارتباط 11 مقطع جداگانه از جمله تلاش‌ های ترامپ برای از مسیر خارج کردن تحقیقات بازرس ویژه و پایان دادن به کار «جیمز کامی» رئیس پیشین اف‌ بی‌ آی برجسته شده است که پرسش‌ های حقوقی را درباره رفتار رئیس جمهور به میان می آورد.

ترامپ همواره تخلف در کارزار انتخاباتی خود را رد کرده و دموکرات ها را متهم کرده که سعی دارند در خدمت او مانع تراشی کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.