سعودی ها با تسلیحات آمریکایی اقدام به بمباران غیر نظامیان و کودکان مدرسه ای در یمن می کنند. آنها همچنین در حال گسترش افراط گرایی هستند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه یو اس ای تودی در مقاله ای به قلم «رند پال» سناتور جمهوری خواه از ایالت «کنتاکی» نوشت: عربستان سعودی به حقوق اساسی بشر توجهی نمی کند، افراد بی گناه در یمن را قتل عام می کند، به طور وحشتناکی مخالفان را به قتل می رساند، میلیون ها نفر را در آستانه گرسنگی قرار داده و از دشمنان ما پشتیبانی و آنها را تقویت می کند.

می توان این گونه فکر کرد که عدم فروش تسلیحات ما به چنین کشوری یک گزینه آسان است؛ اما همانند همه تلاش ها برای ایجاد تغییرات مثبت در واشنگتن، متقاعد کردن کنگره به اتخاذ یک موضع در ارتباط با این موضوع یک جدال سخت محسوب می شود.

اخیرا ما توانستیم به یک پیروزی مهم دست یابیم؛ زمانی که بیش از 50 سناتور به تصویب 22 قطعنامه مشترک برای توقف روند فروش تسلیحات آمریکایی به عربستان سعودی و امارات به ارزش بیش از 8 میلیارد دلار رای دادند.

همین چند سال پیش، موفقیت در ارتباط با چنین موضوعی بسیار دشوار به نظر می رسید و تنها 27 سناتور به توقف روند فروش تسلیحات به سعودی ها رای دادند؛ زمانی که من و یک گروه دو حزبی متشکل از سناتورها سبب رای گیری در سنا در سال 2016 شدیم. اما همچنان به تلاش های خود ادامه دادیم. زمانی که ما در سال 2017 یک تلاش دیگر انجام دادیم، تعداد ما افزایش یافت و به 47 سناتور افزایش یافت.

سنا در حال حاضر حتی چندین بار به پایان دادن به حمایت آمریکا از جنگ فاجعه بار در یمن رای داده است، و مجلس نمایندگان آمریکا نیز در نهایت اوایل امسال به ما پیوست.

در حالی که هنوز تعداد ما برای رای به متوقف کردن روند فروش تسلیحات کافی نیست، ما بار دیگر به تلاش مان ادامه می دهیم تا به نتیجه برسیم.

ما باید چنین کاری انجام دهیم.

چگونه عربستان سعودی از تسلیحات ما استفاده می کند؟

درست یک روز قبل از رای گیری، یک مامور تحقیق سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی اعلام کرد «جمال خاشقجی» روزنامه نگار سعودی «قربانی یک اعدام عمدی و از پیش برنامه ریزی شده شد و این یک قتل فرا قانونی بود و عربستان سعودی بر اساس قوانین حقوق بشری بین المللی در این زمینه مسئول شناخته می شود».

سی ان ان اوایل امسال گزارش داد تسلیحات ما از سوی عربستان سعودی و هم پیمانانش در اختیار دشمنان ما قرار می گیرند. 

آنها با تسلیحات ما دیگر چه کارهایی انجام می دهند؟ آنها اقدام به بمباران غیر نظامیان و کودکان مدرسه ای در یمن می کنند.

آنها همچنین در حال گسترش افراط گرایی هستند که سبب ایجاد تنفر و انزجار علیه غرب می شود و خود «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه پیشین آمریکا اذعان کرد که «دولت های قطر و عربستان سعودی در حال ارائه حمایت های مخفی مالی و لجستیکی به داعش و دیگر گروه های سنی افراط گرا در منطقه هستند.»

در یک مسئله هشدار دهنده، ما گزارش هایی را در این باره شنیده ایم که آمریکا در تلاش برای بهبود قابلیت های هسته ای عربستان سعودی است که این اقدام تبعات ناخواسته ای دارد و سبب تشدید تنش ها در منطقه می شود. 

دیده بان حقوق بشر سال گذشته فاش کرد عربستان سعودی «در حال بازداشت هزاران نفر به مدت بیش از 6 ماه است و در برخی موارد افراد را بیش از یک دهه بازداشت می کند؛ بدون آن که آنها را برای انجام تحقیقات قضایی به دادگاه ارجاع دهد.»

حقیقت زیاد پیچیده نیست. تا زمانی که ما به روند فروش تسلیحات ادامه می دهیم، عربستان سعودی رویه کار خود را تغییر نخواهد داد. چرا آنها باید مسیر خود را تغییر دهند؟

به نظر می رسد در هر زمانی که این شرایط به چالش کشیده می شود، پاسخ ما «نه این رای گیری، نه در این زمان» است. ما این موضوع را زمانی می شنویم که برای یادآوری به سیاست مداران در این باره تلاش می کنیم که اصلاحیه چهارم همچنان به قوت خود باقی است، و ما این موضوع را زمانی می شنویم که برای متوقف کردن روند فروش تسلیحات به افراط گرایان تلاش می کنیم.

اگر حالا نه، پس کی؟

از نظر مقامات واشنگتن پاسخ به این سوال ساده است: هرگز. برای جنگ طلبانی که بر این باورند کل جهان باید تغییر شکل دهد، ما هرگز نمی توانیم نظامیان خود را به کشور بازگردانیم یا روند تقویت افراطیون را متوقف کنیم اگر که احساس کنیم آنها در راستای اهداف ما حرکت می کنند.

این در حالی است که آنها چیزی جز ناکامی، مرگ و ویرانی به جا نگذاشته اند اما به نظر نمی رسد میل شان به این کار پایانی داشته باشد.

به تصاویر کشته ها، زخمی ها و گرسنگان در یمن نگاهی بیاندازید و به من بگویید عربستان سعودی کشوری است که مستحق حمایت ماست. مستحق حمایت شماست.

من در ارتباط با شمار زیادی از موضوعات با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا موافقم و از او حمایت می کنم و من قاطعانه از او در مقابل حملاتی که روزانه با آن مواجه است، دفاع می کنم. اما من با این موضوع مخالفم که فروش تسلیحات به عربستان سعودی سبب تقویت امنیت ملی ما می شود و از او می خواهم سیاست های ناکام گذشته را رد کند.

ما نمی توانیم از یک طرف ادعا کنیم که خواهان صلح در خاورمیانه هستیم و از طرف دیگر سبب تشدید روند رقابت تسلیحاتی در منطقه شویم.

اکنون زمان آن فرا رسیده تا بگوییم دیگر خواهان چنین کاری نیستیم و می خواهیم اقدام ماه گذشته را پیش ببریم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.