تصرف شهر غریان توسط دولت وفاق ملی ضربه سنگینی به نیروهای شرق لیبی به فرماندهی «خلیفه حفتر» به شمار می رود که از چهارم ماه آوریل برای سیطره بر طرابلس به این شهر حمله بزرگی را آغاز کرد.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت وفاق ملی لیبی که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است اعلام کرد که نیروهایش موفق به آزادسازی شهر غریان در جنوب پایتخت لیبی شده‌اند.

منابع نظامی نزدیک به دولت وفاق ملی لیبی به ریاست «فایز السراج» از سیطره نیروهای تحت امر این دولت بر شهر «غریان» واقع در جنوب طرابلس، پایتخت لیبی خبر دادند.

شاهدان عینی نیز گفتند که نیروهای همپیمان دولت وفاق ملی شهر غریان که شامل یک پایگاه امدادرسانی اصلی نیروهای شرق لیبی در جمله به پایتخت می شود را تصرف کردند. تصرف این شهر توسط دولت وفاق ملی ضربه سنگینی به نیروهای شرق لیبی به فرماندهی «خلیفه حفتر» به شمار می رود که از چهارم ماه آوریل برای سیطره بر طرابلس به این شهر حمله بزرگی را آغاز کرد.

گفته می‌شود شمار زیادی از نیروهای حفتر در عملیات روز گذشته دولت وفاق ملی به اسارت درآمده‌اند. از سوی دیگر کاربران فضای مجازی فیلمی را دست به دست می‌کنند که در آن نیروهای حفتر به سرعت از شهر غریان در حال فرار هستند.

برخی منابع اعلام کردند که «عبدالسلام الحاسی»، فرمانده نیروهای تحت امر ژنرال «خلیفه حفتر» به همراه تعدادی از فرماندهان در این شهر پا به فرار گذاشته است. این اولین پیشروی نیروهای تحت امر دولت وفاق ملی در مناطق تحت کنترل نیروهای حفتر است.

ژنرال حفتر که از فرماندهان سابق ارتش لیبی است، چهارم آوریل بعد از سال‌ها جنگ در لیبی، فرمان تصرف شهر طرابلس را که پایتخت رسمی لیبی و محل استقرار دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» است، صادر کرد. اما نیروهای حفتر در عملیات نظامی خود علیه طرابلس نتوانستند از حومه جنوبی طرابلس پیش بروند و از هفته پیش هیچ تغییری در خطوط  درگیری رخ نداده است.

غریان تا روز گذشته پایگاه اصلی ارتش ملی لیبی به فرماندهی حفتر برای حمله به طرابلس بود که به آن نیرو و سلاح و مهمات از شرق می رسید.ارتش ملی لیبی حمله خود به طرابلس را از غریان شروع کرد.

شاهدان عینی گفتند که نیروهای دولت وفاق ملی با پشتیبانی هوایی حمله ناگهانی به غریان را صبح چهارشنبه آغاز کردند.

در شهر غریان همچنین بیمارستان های میدانی و یک پایگاه برای بالگردها در حومه شهر وجود دارد.

ارتش ملی لیبی همچنان شهر«ترهونه» را در کنترل خود دارد و این شهر نیز پایگاه اصلی دوم در حمله به طرابلس به شمار می رود. ترهونه در جنوب شرق طرابلس واقع شده است.

به باور کارشناسان سیطره دولت وفاق ملی بر غریان تحول بزرگی در اوضاع کنونی لیبی به شمار می رود و اگر حفتر نتواند به سرعت آن را دوباره به کنترل خود درآورد ترهونه و یگان های باقی مانده ارتش ملی لیبی منزوی شده و با ضعف منابع و از دست رفتن روحیه نیروها مواجه می شوند.

دولت وفاق ملی لیبی بر اساس توافق «الصخیرات» و با حمایت آمریکا و اروپا در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۵ در منطقه الصخیرات مغرب تشکیل شد. مطابق این توافق، نیروها و احزاب سیاسی لیبی از جمله ژنرال حفتر، بر سر تشکیل دولت وفاق ملی لیبی به توافق رسیدند.

کشورهای عربستان، امارات و مصر از دولت غرب لیبی و خلیفه حفتر حمایت می کنند و قطر و ترکیه از دولت وفاق ملی که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است حمایت می کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.