پر واضح است که دولت ترامپ می خواهد به فلسطینی ها امتیازهای اقتصادی را به جای حقوق اساسی شان به آنها بدهد.

به گزارش جماران، روزنامه گاردین انگلیس مطلبی تحت عنوان« آمریکا توهم را برای در شرق ترویج می کند و نه معامله را»  منتشر کرد و در آن نوشت که برخی از سیاستمداران تلاش می کنند که توجه را به برخی از مسائل جلب کنند این در حالی است که برخی دیگر همانطور که نمایش هفته جاری در منامه پایتخت بحرین رخ داد به مخفی کردن کامل موضوع اصلیاقدام می کنند.

گاردین نوشت:پس از این همه تبلیغ و سر و صدا که درباره طرح موسوم به «معامله قرن» به راه افتاد مرحله نخست آن که شامل بخش اقتصادی اعلام شد که « ضعیف ناامید کننده و در عین حال عجیب بود».

این روزنامه در ادامه نوشت: مخالف طرف فلسطینی با حضور در بحرین در زمان اعلام جزئیات معامله قرن بی تردید به معنای غیبت اسرائیلی ها نیز بود به همین دلیل ما در برابر نمایشی قرار گرفتیم که قهرمانان آن غایب هستند و کمتر از نیمی از تیم کاری حاضر شدند. کشورهای عربی که زیر مجموعه توافق هستند نمایندگانی در سطح پایین فرستادند. حتی خود مهندس معامله یعنی «دونالد ترامپ» هم حاضر نشد و «جارد کوشنر»مشاور و دامادش را  به بحرین فرستاد. کوشنر نیز گویی در یک کارگاه و نه یک کنفرانس بین المللی سخن می گوید سخن گفت و یک طرح و نه یک توافق روشن را ارائه کرد.

گاردین در ادامه نوشت: پر واضح است که دولت ترامپ می خواهد به فلسطینی ها امتیازهای اقتصادی به جای حقوق اساسی شان را  به آنها بدهد  ولی حتی اگر فلسطینی ها این امتیازها را قبول کنند پر واضح است که با مخالفت شان با حضور در منامه این خواسته ترامپ را نمی پذیرند زیرا بیشتر مشوق های اقتصادی که به آنها ارائه شده است مشوق های غیرواقعی است.

گاردین همچنین نوشت: این معامله ای از توهم ها با هزینه 50 میلیارد دلار است که بودجه اش هنوز وجود ندارد و به نظر می رسد که واشنگتن با تمایل کشورهای حاشیه خلیج فارس و شور و شوق شان برای تعمیق روابط با رژیم اسرائیل فریب خورد و این مساله را با تمایل این کشورها برای جانبداری از رژیم اسرائیل به شکل علنی را در آمیخت و قبض آن را پرداخت.

روزنامه گاردین در پایان نوشت: بیشتر این پیشنهادها از قبل ارائه شد و برخی از آنها ده سال پیش ارائه شد و روشن شد که در شرایط کنونی قابل اجرا نیستند ولی مشاوران اصرار می کنند که آنها را به سیاستمداران ارائه کنند زیرا به سادگی هر چه تمام تر آنها حاضر نیستند که اذعان کنند مانع اصلی در برابر توسعه اقتصادی در منطقه اشغال کرانه باختری و محاصره نوار غزه است.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.