متحدان غربی ترامپ وی را در رویارویی واشنگتن با آنکارا تنها گذاشتند و موضع گیری ای بر خلاف آمریکا اتخاذ کردند.

به گزارش جماران، روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت: ایالات متحده آمریکا در مخاطب قرار دادن همپیمانانش در غرب درباره مساله خریدن سامانه موشکی دفاعی«اس 400» روسیه توسط ترکیه با مشکلات اساسی مواجه است. فرانسه تصمیم ترکیه را یک تصمیم حاکمیتی و مرتبط با خودش دانست و همین موضع گیری باعث می شود که احتمال اعمال تحریم ها علیه ترکیه بعید به نظر رسد.

ترکیه از دو سال پیش تصمیم گرفت که سامانه موشکی اس 400 مشهور را بخرد و قرار است بخش نخست موشک ها را ماه آینده و پس از آموزش کارشناسان ترک در روسیه و تحویل تجهیزات اصلی برای استقرار موشک ها، تحویل گیرد. ترکیه این سامانه موشکی را به دلیل قیمت معقول آن و نیز به این دلیل انتخاب کرد که روسیه قبول کرد موشک ها در آینده به طور مشترک با ترکیه ساخته شوند. از سوی دیگر سامانه موشکی اس 400 به دلیل برتری اش بر سامانه موشکی پاتریوت که آمریکا برای تحویل آن به ترکیه وقت کشی کرد، توسط ترک ها انتخاب شد.

ایالات متحده آمریکا به این اقدام ترکیه اعتراض کرده و آنکارا را از استفاده از هواپیماهای «اف 35» پیشرفته محروم کرد. ترکیه قصد داشت که صد فروند هواپیمای اف35 را از آمریکا بخرد. واشنگتن همچنین ترکیه را به تحریم های نظامی و اقتصادی در صورت تحویل سامانه اس400  که با سلاح های غربی  به ویژه اف 35 در تناقض است تهدید کرده است ولی تا کنون در کشاندن دیگر همپیمانانش در پیمان ناتو به مشارکت در این تحریم ناکام مانده است.

به رغم نشست اخیر پیمان ناتو برای بررسی چالش های جدید، بیشتر اعضا ترجیح دادند که از انتقاد از ترکیه اجتناب کنند. همچنین موضع گیری غیرمنتظره را فرانسه اتخاذ کرد که تصمیم ترکیه برای خرید سامانه اس400 را مساله حاکمیتی و استفاده از حق ترکیه برای به دست آوردن چیزی دانست که برای دفاع از اراضی اش مناسب می داند، توصیف کرد، ولی تصریح کرد که این سلاح با ائتلاف ناتو تناسب ندارد.

فرانسه برخلاف ایالات متحده آمریکا و به طور خاص «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی اش که اظهارات شان را با تهدید و ترغیب می آمیزند، از انتقاد از ترکیه اجتناب کرد. آلمان نیز تمایلی به وارد شدن و پرداختن به موضوع دستیابی ترکیه به اس 400 ندارد تا وارد بحران با مسکو و آنکارا نشود و فقط به اظهارات بی طرفانه و دارای ویژگی پروتوکلی بسنده کرد مانند اینکه « امیدواریم که ترکیه در تصمیم اش تجدید نظر کند»، لیکن اعمال تحریم ها علیه ترکیه به دلیل این پرونده را بعید دانست. آمریکا ایتالیا را نیز نتوانسته در این زمینه قانع کند و این کشور نیز موضعی به مانند آلمان و فرانسه اتخاذ کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.