نشست سران در پیونگ یانگ میان رهبران چین و کره شمالی در اوج جنگ تجاری میان چین و آمریکا پیامی قوی به واشنگتن است که بارزترین عنوان آن این است که چین در این جنگ عقب نشینی نمی کند.

 

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم نوشت: سفری که « شی جین پینگ» رئیس جمهور چین  روز پنجشنبه به پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی انجام داد( این سفر تا امروز ادامه داشت و امروز جمعه به پایان رسید) و دیداری که با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی انجام داد از این جهت اهمیت دارد که نه فقط برای تحکیم رهبریت چین بر منطقه شرق آسیا صورت می گیرد بلکه از حیث زمان آن یعنی چند روز پیش از برگزاری نشست گروه بیست در« اوزاکا»ی ژاپن که قرار است در حاشیه این نشست رهبر چین با «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی اش دیدار کند، اهمیت دارد. 

نشست سران در پیونگ یانگ میان رهبران چین و کره شمالی در اوج جنگ تجاری میان چین و آمریکا پیامی قوی به واشنگتن است که بارزترین عنوان آن این است که چین  در این جنگ عقب نشینی نمی کند و پرچم سفید را برای تسلیم به تهدیدهای آمریکا برای اعمال تحریم های اقتصادی که شامل تعرفه هایی بر 300 میلیارد دلار کالاهای چینی که به بازارهای آمریکا صادر می شوند، بالا نمی برد.

رهبر چین چند روز پیش برای شرکت در کنفرانس اقتصادی در سنت پترزبورگ روسیه به این شهر پرواز کرد و با «ولادیمیر پوتین» همتای روسی اش نشستی را برگزار کرد و با او بر سر ضرورت پایان دادن به سلطه آمریکا بر اقتصاد جهان و سرنگونی دلار از عرش اش به عنوان ارز اصلی به توافق رسید. اکنون این اوست که به پایتخت کره شمالی برای نخستین بار پس از 14 سال سفر می کند تا بتواند برگه برنده های فشار بیشتری بر رئیس جمهور آمریکا در مذاکرات آینده را جمع کند.

ترامپ خودش کسی بود که درخواست دیدار« طولانی» با رئیس جمهور چین در حاشیه نشست سران بیست کشور اقتصادی دارنده اقتصاد بزرگ در جهان ارائه کرد و این درخواستش تلاشی برای آرام کردن جنگ تجاری است و این عقب نشینی آشکار و واضح از تهدیدهایش برای اعمال تحریم ها علیه پکن است و بازتاب ترس اش از جبهه مشترک روسیه و چین  است که شروع به جذب تعدادی از کشورهای مهم مانند هند، پاکستان، ونزوئلا، ترکیه، الجزایر و تعدادی از کشورهای آفریقایی به علاوه کره شمالی کرده است. این جبهه سلطه آمریکا بر اقتصاد جهان را تضعیف می کند اگر نگوییم به آن پایان می دهد.

ترامپ در بحرانی واقعی به سر می برد که چه بسا بر وی به شکل حالتی از انزوا در نشست سران گروه بیست در اوزاکا بازتاب پیدا کند زیرا وی تحریم های اقتصادی بر بیشتر کشورهایی اعمال کرده رهبران شان در این نشست شرکت می کنند از جمله کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان و نیز کانادا  که سیاست های اقتصادی و نظامی مستقلی از ایالات متحده آمریکا در پیش گرفته اند و خودشان را از جنگ های احتمالی ترامپ در خاورمیانه دور کرده اند.

چین به سرعت نه فقط برای رهبری اقتصادی جهان بلکه برای رهبری نظامی جهان خیز بر می دارد و این باعث می شود آمریکا سلطه خود را که از زمان پایان جنگ جهانی دوم به دست آورده را از دست دهد و از عرش خود سقوط کند. همه این نیز به لطف ترامپ رئیس جمهور این کشور و سیاست های متهورانه اش و تحریم هایی که در اعمال آنها زیاده روی می کند و باعث شده است که ایالات متحده آمریکا منفورترین کشور در جهان شود، رخ می دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.