در یک سال گذشته دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا سیاست های تجاری خصمانه ای علیه هند و همچنین چین اتخاذ کرده است.

به گزارش جماران؛  در میانه تنش های مرزی مستمر با چین که گاه و بیگاه شدت می گیرد، هند به کاهش تقابلات فکر می کند تا بتواند با تمرکز بر سیاست های نوین خود به کسب منافع بیشتر در شرق آسیا بپردازد، همنوایی با پکن در جنگ تعرفه ای با آمریکا یکی از بهترین روش های دفاعی است.

در یک سال گذشته دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا سیاست های تجاری خصمانه ای علیه هند و همچنین چین اتخاذ کرده است و این دو کشور را متهم کرده است تعرفه هایی را بر کالاهای آمریکایی اعمال می کنند که به مراتب بیشتر از آن چیزی است که آمریکا بر کالاهای هندی و چینی در نظر گرفته است.

هند هم اخیرا اعلام کرد در تلافی تعرفه های آمریکا بر روی واردات آلومینیوم و فولاد از هند، متقابلا تعرفه واردادت 29 قلم کالای وارداتی از آمریکا را تا 50 درصد افزایش داده است. فهرست تعرفه ها ، سیب ، بادام ، گردو و برخی محصولات صنعتی از جمله فلزات را شامل می شود.

هند با این تصمیم و افزایش تعرفه های کالاهای وارداتی از آمریکا حدود 240 میلیون دلار درآمد کسب خواهد کرد .

وزارت دارایی چین هم در اقدامی تلافی جویانه، 25 درصد تعرفه بر روی 106 قلم کالای وارداتی از آمریکا به ارزش 50 میلیارد دلار وضع کرد.

چین اعلام کرده است به همان میزانی که آمریکا بر روی کالاهای چینی تعرفه وضع کند، مقابله به مثل خواهدکرد.

اینکه دومین و سومین اقتصاد جهان تصمیم گرفته اند تا تعرفه های گمرکی مشابهی برای کالاهای آمریکایی وضع کنند بدان معناست که هند و چین در حال استفاده از فرصت موجود برای گسترش روابط خود هستند. 

روزنامه 'بیزینس تایمز' چاپ هند با اشاره به اینکه تاکید کرد هر چند این آمریکا بود که جنگ تجاری را آغاز کرد و تعرفه گمرکی آلومینیوم و فولاد را افزایش داد اما این اقدامات کشور های مورد هدف را وادار کرد تا تمهیدات متقابل به کار بگیرند.

در ماه جاری ترامپ تهدید کرد اگر چین به اقدامات آمریکا مبنی بر وضع تعرفه های گمرکی بالاتر برای واردات کالاهای چینی به ارزش 50 میلیارد دلار واکنش نشان دهد، آمریکا 10 درصد تعرفه های گمرکی کالاهای وارداتی چین به ارزش 200 میلیارد دلار را افزایش خواهد داد. این تهدید های آمریکا سبب نگرانی چین و هند و همچنین سایر کشور ها شده است.

ترامپ همچنین تهدید کرده است اگر چین بار دیگر واکنش نشان دهد، آمریکا تعرفه واردات کالای چینی به ارزش 200 میلیارد دلار را افزایش خواهد داد که این امر سبب خواهد شد تا مجموعا 450 میلیارد دلار از صادرات چین به آمریکا تحت تاثیر قرار گیرد.

اهمیت تجارت دوجانبه به حجم و وسعت آن بستگی دارد. بر اساس داده های دولت آمریکا، چین در سال گذشته 129.89 میلیارد دلار کالای آمریکایی وارد کرده است درحالی که آمریکا 505.47 میلیارد دلار کالای چینی وارد کرده است.

در میان افزایش تنش تجاری میان چین و آمریکا، پکن به دهلی نو به عنوان یک متحد بالقوه و بیمه تضمینی در صورت آغاز یک جنگ تمام عیار تجاری با آمریکا نگاه می کند.

چین و هند از نظر تولید ناخالص داخلی دارای موقعیت مناسبی در جهان هستند. این دو کشور به عنوان همکاران تجاری مسولیت پذیر باید اطمینان حاصل کنند که جهان تجارت باز و بدون محدودیت باقی بماند.

در این میان کارشناسان و حتی رسانه های چین مانند روزنامه 'گلوبال تایمز' در صدایی واحد با همکاران هندی خود پیشنهاد کردند که همکاری در سیاست گذاری میان هند، چین و کشور های اروپایی برای مقابله با یک جانبه گرایی ترامپ باید تقویت شود و این اقتصاد ها باید روابط در سطح عالی خود را افزایش دهند. آنها تاکید می کنند این تعاملات صرفا محدود به خود این کشور ها نمی شود بلکه به نفع حفظ نظام جهانی تجارت هم هست.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین به نارندرا مودی نخست وزیر هند پیشنهاد داده است که دو کشور باید به یک هدف تجارت دو جانبه جدید به ارزش 100 میلیارد دلار تا سال 2020 دست یابند. چین به دنبال واردات برنج غیر باسماتی و شکر از هند جهت جبران کسری تجاری از سوی هند است.

با توجه به داده های منتشر شده از سوی سازمان گمرک دو کشور، اگرچه پیش از این دو کشور اعلام کرده بودند که تا سال 2015 تجارت دوجانبه آنها باید به 100 میلیارد دلار برسد اما این تجارت در سال گذشته تنها به 84.44 میلیارد دلار رسید.

چین و هند چاره ای جز افزایش تجارت دوجانبه میان یکدیگر ندارند زیرا دهلی نو نیز متوجه حملات دونالد ترامپ شده است. در ماه جاری ترامپ ضمن تهدید به قطع روابط تجاری با کشورهایی که از آمریکا ' دزدی' می کنند، اعلام کرد هند برای برخی از کالاهای آمریکایی یک تعرفه گمرکی صد درصدی وضع کرده است.

این سخنان ترامپ در حالی منتشر می شود که تجارت دوجانبه هند و آمریکا در سال گذشته با 11 میلیارد دلار افزایش به ارزش 125 میلیارد دلار رسیده است.

اما با گسترش رویکرد محافظه کارانه آمریکا، هند و چین به یکدیگر نزدیک تر می شوند. مودی در سفر اخیر خود به ووهان چین با رئیس جمهور این کشور در خصوص روابط تجاری گفت و گو کرد.

مودی گفت: هند و چین در یکهزار و 600 سال گذشته به عنوان موتور های اقتصاد جهانی ایفای نقش کرده اند. افزایش تعاملات اقتصادی میان دو کشور امری اجتناب ناپذیر است.

اما برای گسترش روابط تجاری میان دو کشور چین اول باید برای کاهش کسری تجاری هند با این کشور که در سال گذشته به 51 میلیارد دلار رسیده بود اقدام کند. دو کشور در سال 2014 یک توافقنامه جهت رفع کسری تجاری تا سال 2019 امضا کرده بودند.

وزارت خارجه چین از حمله مودی به افزایش سیاست های محافظه کارانه در جهان در جریان سخنرانی وی در نشست اقتصادی داووس که در ماه ژانویه سال جاری برگزار شد استقبال کرد.

در حالی که هند باید تعاملات خود با چین را حفظ کند، این کشور همچنین باید به ارتباط با واشنگتون ادامه دهد و برای بدست آوردن یک تخفیف گمرکی در مقابل کاهش تعرفه های گمرکی برای کالاهای آمریکایی تلاش کند.

چین از نزدیک شدن به هند سود خواهد برد زیرا طبق پیشبینی های انجام شده تا ده سال آینده دهلی نو با 6.5 درصد رشد اقتصادی، در جهان پیشرو خواهد بود.

چین در حال حاضر تلاش می کند روابط تجاری با هند را در بحبوحه درگیری های اقتصادی با آمریکا بهبود ببخشد و به همین دلیل شرکت های چینی که هم اکنون در هند سرمایه گذاری کرده اند درحال گسترش نفوذ خود در این کشور هستند.

خلاصه آنکه، پتانسیل همکاری اقتصادی و تجاری میان هند و چین بسیار زیاد است و چین هم مانند تمام دنیا می بیند که هند به سرعت در تولید و سایر بخش ها پیشرفت بدست می آورد.

چین و هند هر دو می توانند از طریق مذاکره و دادن امتیاز هایی به ترامپ خود را از تهدید های آمریکا نجات دهند. اما هر دو بر این نکته آگاهند که بی ثباتی و عدم قطعیت همچنان بر روابط تجاری آنها و آمریکا حکم فرما خواهد بود که این امر گسترش روابط هند و چین را امری کاملا عقلانی جلوه می دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.