این اولین سفر یک نخست وزیر ژاپن به ایران پس از انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، بلومبرگ در گزارشی نوشت: «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن امروز چهارشنبه توکیو را برای سفری دو روزه به مقصد تهران ترک کرد. 

برنامه سفر نخست وزیر ژاپن به ایران شامل دیدار روز چهارشنبه وی با «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران و دیدار و گفت و گوی وی با رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران در روز پنج شنبه است.

«تارو کونو» وزیر خارجه ژاپن نیز قرار است ساعاتی پیش از برگزاری نشست آبه و حسن روحانی با «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی خود گفتگو کند.

شینزو آبه از زمان بازگشت به قدرت در سال 2012 تاکنون ، هفت نشست را با حسن روحانی برگزار کرده است.

سفر آبه شینزو نخست وزیر ژاپن به ایران 40 سال بعد از سفر «تاکئو فوکودا» نخست وزیر وقت ژاپن به تهران در سال 1978 انجام می شود. این سفر در حالی است که آمریکا نشانه هایی ارائه داده در این خصوص که آماده کاهش تحریم هاست.

با توجه به اختلافات میان دو طرف، هر گامی که خصومت میان این دو کشور را کاهش دهد، دستاورد بزرگی برای آبه محسوب می شود.

«کازوئو تاکاهاشی» استاد سیاست بین الملل در دانشگاه ژاپن می گوید: «آنچه آبه می تواند انجام دهد بستگی دارد به آنچه ترامپ به آبه داده است.»

آبه که پیش از سفرش به تهران، تلفنی با ترامپ صحبت کرده بود، پیش از سوار شدن به هواپیما به خبرنگاران در فرودگاه گفت قصد دارد با مقامات ایران در مورد تلاش ژاپن برای ایفای نقش در ثبات خاورمیانه بحث و تبادل نظر داشته باشد.

ژاپن دهه هاست که روابط خوب خود را با ایران حفظ کرده است.

همزمان با سفر آبه، دیپلماسی برای حفظ توافق هسته ای با ایران این هفته با سفر «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان به ایران قوت گرفته بود. محمدجواد ظریف به ماس گفته بود تنها راه کاهش تنش ها، پایان دادن به حملات اقتصادی آمریکا علیه ایران است.

یک کارشناس بخش انرژیِ مرتبط به دولت آبه گفت: «من فکر نمی کنم او بتواند باب گفت و گوها میان ایران و آمریکا را باز کند یا ایران را به برآورده کردن برخی از خواسته های آمریکا یا آمریکا را به برآورده کردن برخی از خواسته های ایران وادارد.»

او که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود، گفت: «آبه به درخواست های ایرانیان گوش خواهد داد و نظر آمریکایی ها را به ایرانیان انتقال خواهد داد و به این ترتیب با گفت و گوها در مورد توافق هسته ای باز خواهد ماند.»

برای ژاپن جلوگیری از تنش های اقتصادی در خاورمیانه نفع اقتصادی دارد. این کشور به شدت به منابع انرژی این منطقه وابسته است.

«کویچی ناکانو» استاد علوم سیاسی در توکیو در مورد دیدگاه ملی گرایانه نخست وزیر ژاپن می گوید: «آبه بسیار قبل از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا یعنی در سال 2012 شعار ملی گرایی «بیایید ژاپن را مجددا پس بگیریم» مطرح کرد. به همین دلیل نخست وزیر ژاپن برای تبدیل این کشور به کشور مهم منطقه ای بر تقویت قدرت دفاعی آن تاکید دارد بنابراین تمام تلاش آبه برای معرفی ژاپن مقتدر به جهانیان است.» به همین دلیل، وی تنها نخست وزیر ژاپن است که موفق شده است مدت طولانی در قدرت باشد و پیش بینی می شود در انتخابات آتی نیز حزب لیبرال دموکرات را به پیروزی برساند و همچنان نخست وزیر ژاپن باقی بماند.

از دیدگاه محافل سیاسی در ژاپن و منطقه، ایفای نقش مثبت آبه شینزو در جهت جلب افکار عمومی این کشور برای اصلاح قانون اساسی ژاپن نیز با اهمیت است.

تردیدی نیست ژاپن برای تبدیل شدن به قدرت تاثیر گذار منطقه ای و بین المللی باید با چین، رقیب منطقه ای اش، رقابت و حوزه نفوذ خود را گسترش دهد. از این رو نخست وزیر ژاپن با در پیش گرفتن سیاست فعال منطقه ای و بین المللی می کوشد با توسعه همکاری های همه جانبه با ایران، در رقابت با چین، نقش تاثیرگذاری را ایفا نماید.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.