دولت آمریکا به اطلاعاتی دست یافته است که نشان می دهد عربستان سعودی برنامه ساخت موشک های بالستیک را به اجرا در آورده است اما این اطلاعات را از کنگره مخفی کرده است.

 

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان، دولت« دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به داده های اطلاعاتی دست یافته است که نشان می دهد عربستان سعودی برنامه ساخت موشک های بالستیک را به اجرا در آورده است اما این داده ها را از کنگره مخفی کرده است.

این مساله را سه منبع آگاه که نخواستند نام شان فاش شود به شبکه سی ان ان گفتند و این شبکه نیز امروز خبر آن را منتشر کرد.

ریاض یا واشنگتن هنوز به این خبر واکنشی نشان ندادند.

سی ان ان تأکید کرد که در 14 ماه می گذشته به تصاویر ماهواره ای از یک مرکز نظامی عربستانی دست یافته است که وجود یک پایگاه ساخت موشک های بالستیک و تأسیساتی برای آزمایش در خارج از شهر «الدوادمی» در استان ریاض را نشان می دهد.

این شبکه تلویزیونی آمریکایی تأکید کرد که این تصاویر متعلق به همان مرکزی است که روزنامه واشنگتن پست در ماه ژانویه گذشته از آن تصاویری را منتشر کرده بود و نشان می دهد که عربستان سعودی کارخانه ساخت موشک های بالستیک را به پایان رسانده است.

منابع یاد شده گفتند که این اقدام عربستان تلاش های چند دهه ای واشنگتن برای منع انتشار موشک ها در منطقه خاورمیانه را تهدید می کند.

همچنین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و دفتر رئیس شورای امنیت ملی آمریکا حاضر به اظهار نظر درباره برنامه موشک های بالستیک عربستان نشدند.

سخنگوی سفارت عربستان سعودی در ایالات متحده آمریکا نیز حاضر نشد که به درخواست سی ان ان برای اظهر نظر پاسخ بدهد ولی وزارت خارجه چین نیز در بیانیه ای اعلام کرد که چین و عربستان سعودی«شرکای استراتژیک» هستند.

در این بیانیه آمده است که دو کشور« همکاری دوستانه خود در همه زمینه ها از جمله قراردادهای سلاح را حفظ کرده اند و چنین همکاری ای نیز هیچ کدام از قوانین بین المللی را نقض نمی کند و  نیز منع انتشار سلاح های کشتار جمعی را نقض نمی کند».

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.