این هشدار به طور مستقیم متوجه عربستان، امارات و مصر می شود که به گفته تحلیلگران تلاش می کنند که در پی سرنگونی«عمر البشیر» رئیس جمهور مخلوع سودان در ماه آوریل گذشته، نفوذ خود را در این کشور گسترش دهند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، مخالفان سودانی درباره دخالت در امور داخلی کشورشان به برخی از کشورهای عربی از جمله عربستان و امارات هشدار دادند.

«ائتلاف دموکراتیک وکلای مدافع» در سودان یکی از گروه های اصلی اعتراض ها در سودان امروز از برخی کشورهای عربی خواست که در امور داخلی این کشور دخالت نکنند و حمایت از شورای نظامی حاکم بر این کشور را متوقف کنند.

این هشدار به طور مستقیم متوجه عربستان، امارات و مصر می شود که به گفته تحلیلگران تلاش می کنند که در پی سرنگونی«عمر البشیر» رئیس جمهور مخلوع سودان در ماه آوریل گذشته، نفوذ خود را در این کشور گسترش دهند.

ائتلاف دموکراتیک وکلای مدافع سودان که بخشی از اتحادیه مشاغل سودان است تأکید کرد:« از برخی کشورهای عربی می خواهیم که دست از سر سودان بردارند و حمایت از شورای نظامی و تقویت آن برای حکومت کردن بر سودان به منظور حفظ و حمایت از آن برای تأمین منافع مخصوص به خودشان که به زیان کشور سودان و شهروندانش است را متوقف کنند.

این ائتلاف همچنین از دولت های خارجی خواست که موضع خود را درباره حمله نیروهای امنیتی سودان به تحصن کنندگان در خارطوم که منجر به کشته شدن 35 تن شد، اعلام کنند.

ائتلاف دموکراتیک وکلای مدافع سودان تأکید کرد که تحصن کنندگان در حال اعتراض مسالمت آمیز که حق مسلم آنهاست، بودند که مورد حمله قرار گرفتند.

این در حالی است که امارات و عربستان سعودی اواخر ماه آوریل وعده دادند که سه میلیارد دلار به شکل کمک های مالی و غیره به سودان ارائه کنند.

ژنرال «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای نظامی انتقالی  و «محمد حمدان دقلو» معاونش دارای روابط عمیقی با امارات و عربستان سعودی هستند و همین دو ژنرال عامل اصلی مشارکت نیروهای سودانی در تجاوز ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی به یمن هستند. 

البرهان ماه گذشته به امارات و مصر سفر کرد و دقلو نیز در ماه می به عربستان سفر کرد.امری که وابستگی این دو ژنرال را به کشورهای عربی علنی کرد.

این در حالی است که شورای نظامی حاکم بر سودان پس از کشتار معترضان و ناآرامی گسترده در پی این حادثه اعلام کرد که با کنار گذاشتن تمام توافقات حاصل شده با ائتلاف احزاب اصلی مخالف، تا ۹ ماه دیگر انتخابات زودهنگام برگزار خواهند کرد.

این خبر پس از آن اعلام شد که درگیری شدید ارتش سودان در روز دوشنبه با معترضانی که خیابان‌های خارطوم، پایتخت را اشغال کرده بودند، دست‌کم ۳۰ کشته از جمله ۸ کودک و صدها زخمی برجای گذاشت و با محکومیت‌های بین‌المللی گسترده مواجه شد.

تشدید بحران سیاسی در سودان حتی باعث شد که رهبران جنبش طرفدار دموکراسی در این کشور به ارتش دربارۀ انتشار فراخوان برگزاری یک اعتصاب عمومی و فراگیر، هشدار دهند.

به احتمال زیاد این تصمیم شورای نظامی باعث خشم معترضان می شود زیرا معترضان خواستار مقدمه سازی برای انتخابات طی دوره انتقالی طولانی تر به رهبری یک دولت مدنی هستند.

این تحولات باعث شد که در نهایت ژنرال «عبدالفتاح برهان» رئیس شورای نظامیِ انتقالی در بیانیه‌ای اعلام کند که رهبران نظامیان به مذاکرات با ائتلاف احزاب اصلی مخالف پایان می‌دهند و توافقات حاصله را لغو می‌کنند و تا ۹ ماه دیگر انتخابات برگزار خواهند کرد. او تاکید کرد که این انتخابات تحت نظارت ناظران منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار خواهد شد.

ارتش همچنین در این بیانیه، ضمن ابراز تاسف از خشونت‌های روی داده و تلفات به جا مانده، اعلام کرد که خود را در مقابل حفاظت از غیرنظامیان متعهد می‌داند.

پیش از این شورای نظامی انتقالی سودان که ادارۀ این کشور را از زمان سرنگونی حکومت «عمرالبشیر» رئیس جمهور مخلوع سودان در ماه آوریل برعهده دارد با ائتلاف احزاب اصلی مخالف، بر سر فعالیت یک حکومت انتقالیِ سه ساله تا زمان واگذاری قدرت به یک دولت غیرنظامی، همچنین بر سر ساختار دولت جدید به توافق رسیده بودند.

تظاهرکنندگان طرفدار دموکراسی در سودان از ۶ آوریل یعنی ۵ روز قبل از سرنگونی حکومت عمرالبشیر در مقابل مقر ارتش در پایتخت تحصن کرده‌اند.

نظامیان حاکم بر سودان به شدت تحت فشار داخلی و خارجی هستند تا دولت را به غیرنظامیان تحویل دهند.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که شورای امنیت سازمان ملل امروز سه شنبه جلسه ای غیرعلنی برای رایزنی درباره بحران سودان پس از کشته شدن حداقل 30 معترض در حمله نظامیان به تحصن کنندگان مسالمت آمیز که خواستار انتقال قدرت به غیرنظامیان هستند، برگزار می کند.

این جلسه با درخواست آلمان و انگلیس برگزار می شود.

این در حالی است که« آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل استفاده ارتش سودان از زور بیش از اندازه برای متفرق کردن تحصن کنندگان را به شدت محکوم کرد.

گوترش گفت که وی به شدت نسبت به گزارش هایی که می گوید نیروهای امنیتی به داخل یک بیمارستان در خارطوم آتش گشودند «نگران» است و خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره مرگ ناشی از این اقدامات خشونت بار است.

«میشل باشلیه» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز استفاده از زور بیش از اندازه در مکان های اعتراض را به شدت محکوم کرد و از نیروهای امنیتی سودان خواست فورا این گونه اقدامات را متوقف کنند.

 نیروهای ارتش سودان در ساعات اولیه صبح روز دوشنبه به تجمع معترضان مخالف با کودتا در مقابل وزارت دفاع در پایتخت این کشور، حمله کردند و بیش از 30 تن در این حملات جان باختند.

بر اساس گزارش شاهدان عینی در خارطوم٬ صبح روز گذشته-دوشنبه- تعداد زیادی از سربازان ارتش این کشور منطقه ای که مخالفان سودان از روز 6 آوریل تحصن کرده اند و خواستار انتقال قدرت به دولت مدنی هستند را محاصره کردند. در پی آن نیز صدای تیراندازی از این منطقه شنیده و ستون هایی از دود به آسمان بلند شده است.در پی این حادثه خارطوم و بسیاری از شهرهای دیگر سودان شاهد آشوب و بستن خیابان ها توسط مردم شد.

از سوی دیگر، اتحادیه مشاغل سودان خواستار انجام تحقیقات بین المللی درباره کشتار معترضان در خارطوم شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.