در حمله نیروهای وابسته به شورای نظامی به میدان تحصن در خارطوم تا کنون13 تن جان خود را از دست دادند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، شاهدان عینی و شبکه های تلویزیونی عربی اعلام کردند که نیروهای امنیتی سودان به تحصن کنندگان در مرکز خارطوم پایتخت این کشور طی بامداد امروز حمله کردند و صدای تیراندازی نیز در مرکز خارطوم شنیده می شود.

فعالان سودانی تأکید کردند که این اتفاقات تلاش ارتش برای پایان دادن به تحصن مسالمت آمیز مردم این کشور است که خواستار یک دولت مدنی هستند.

المیادین گزارش داد که در جریان حمله ارتش و نیروهای امنیتی به تحصن کنندگان در مقابل فرماندهی کل نیروهای مسلح سودان در خارطوم 13 تن تا کنون جان خود را از دست دادند.

پیش از این «محمد الاسباط» یکی از اعضای تجمع مهندسان گفت که در حمله نیروهای وابسته به شورای نظامی به میدان تحصن در خارطوم تا کنون 7 تن جان خود را از دست دادند.برخی منابع نیز اعلام کردند که در این درگیری ها تا کنون 9 تن کشته شدند.

کمیته مرکزی پزشکان سودان نیز اعلام کرد که در این حمله ده ها تن دیگر زخمی شدند.

تجمع مشاغل سودان که هسته اصلی برگزار کنندگان اعتراض ها در سودان است در بیانیه ای اعلام کرد: شورای نظامی کودتا  اکنون چهره سرکوبگر خود را از طریق گسیل نیروهای نظامی اش به شکل گسترده به میدان تحصن برای انجام عملیات سرکوب و پایان هدفمند تحصن ما در برابر فرماندهی کل ارتش، نشان داد.»

در این بیانیه از مردم سودان خواسته شده است که به محل تحصن برای کمک به معترضان روی بیاورند.

در یکی از تصاویر تلویزیونی پخش شده از محل تحصن چند چادر دیده می شوند که در حال سوختن در آتش هستند و معترضان نیز در حال فرارند.

خشونت در حالی در خارطوم از سر گرفته می شود که معترضان و شورای نظامی سودان به دلیل درخواست برای دولت مدنی به راه بسته خورده است.

شورای نظامی انتقالی سودان هنوز درباره حوادث خشونت بار امروز بیانیه ای صادر نکرده است.

با وجود این سخنگوی شورای نظامی حاکم بر سودان در واکنش به اتفاقات خارطوم مدعی شد که تحصن کنندگان با زور متفرق نشده اند و مذاکرات با معترضان فردا یا پس فردا از سر گرفته می شود.

این سخنگو افزود: آن چه اتفاق می افتد هدف قرار دادن منطقه «کولومبیا» است و نه منطقه تحصن.

سخنگوی شورای نظامی در ادامه در ادامه ادعاهای خود گفت: تعداد زیادی از کسانی که قانون را زیر پا گذاشته اند فرار کرده و به منطقه تحصن وارد شدند.

وی تصریح کرد که منطقه تحصن اکنون سر جای خود است.

سخنگوی شورای نظامی در ادامه تصریح کرد که این شورا به مذاکرت خود با معترضان ادامه می دهد.

این در حالی است که همه تصاویر پخش شده توسط تلویزیون های مختلف نشان می دهد که تحصن کنندگان هدف قرار گرفته اند.

یکی از شاهدان عینی در خارطوم به خبرگزاری رویترز گفت که نیروهای نظامی سودان تلاش می کنند که از رسیدن مردم به مکان تحصن جلوگیری کنند و اقدام به ضرب و شتم آنها می کنند.

در همین حال، پل های ارتباطی روی رودخانه نیل که چندین منطقه در پایتخت سودان را به هم وصل می کند نیز بسته شدند.

یک شاهد عینی دیگر نیز در شهر«ام درمان» به رویترز گفت که هزاران زن و مرد معترض خیابان ها را با استفاده از سنگ و لاستیک های شعله ور بستند.

خبرنگار روسیا الیوم نیز گزارش داد که خیابان ها در شهرهای خارطوم،«بحری» و ام درمان  به طور کامل بسته شده است و ساکنان این شهرها به شدت با نیروهای نظامی درگیر شده اند.

خبرگزاری آناتولی نیز گزارش داد که مناطق نزدیک به میدان تحصن شاهد بسته شدن خیابان ها و جنگ و گریز میان معترضان و نیورهای نظامی وابسته به شورای نظامی است.

یک جنبش شورشی سودان نیز اعلام کرد که جنایت متفرق کردن تحصن کنندگان در مقابل فرماندهی ارتش در خارطوم بدون مجازات نمی ماند.

در همین  حال، نیروهای« اعلام آزادی و تغییر» امروز دوشنبه خواستار سرنگوی شورای نظامی در چارچوب برگزاری اعتراض های انقلابی مسالمت آمیز شدند.

این نیروها با صدور بیانیه ای از مردم خواستند که فورا به همه خیابان های پایتخت و شهرهای دیگر بریزند و تظاهرات مسالمت آمیز برگزار کنند.

در این بیانیه آمده است که شورای نظامی کودتا وعده های دروغین زیادی داده است و در نهایت نیز چهره واقعی خود را بامداد امروز با حمله به هزاران زن و مرد تحصن کننده در اطراف فرماندهی کل ارتش نشان داد.

در این بیانیه آمده است: شورای نظامی در حالی در پایان ماه رمضان به سمت معترضان آتش گشود که معترضان برای انتقال قدرت به ملت دست های خود را برای مذاکره دراز کرده اند.

حزب «کنگره» سودان نیز اعلام کرد که نیروهای دولتی تحصن معترضان را در شهر«النهود» در جنوب کشور متفرق کردند.

حزب کنگره تأکید کرد که معترضان در شهر «عطبره»در شمال این کشور نیز در اعتراض به متفرق کردن تحصن کنندگان در مقابل فرماندهی ارتش در خارطوم، خیابان ها را در این شهر بستند.

در تحولی دیگر،  تجمع خلبانان سودانی عصیان مدنی فراگیر را اعلام کرد.

برخی شاهدان نیز به خبرگزاری آناتولی گفتند که شهر«القضارف» در شرق سودان شاهد تظاهرات گسترده ای است.

اتحادیه استادان دانشگاه های سودان نیز به اقدام ارتش واکنش نشان داد و اعلام کرد: به اعتراض، اعتصاب و عصیان مدتی تا سرنگونی شورای نظامی دعوت می کنیم.

این اتحادیه متفرق کردن معترضان را خیانت بزرگ به انقلاب سودان دانست.

در واکنش به این اقدام شورای نظامی، حزب «امت»سودان حمله به تحصن کنندگان و متفرق کردن آنها را ستم، خیانت و یک جرم متهورانه توصیف کرد.

 

 واکنش های بین المللی

 

سفارت آمریکا در خارطوم نیز اعلام کرد که شورای نظامی سودان نمی تواند مسئولانه سودان را هدایت کند.

این سفارتخانه تأکید کرد که حمله به تحصن کنندگان و غیرنظامیان اشتباه است و باید متوقف شود.

سخنگوی منطقه ای دولت انگلیس نیز در واکنش به حمله نیروهای شورای نظامی به تحصن کنندگان گفت: حمله به تظاهرکنندگان مسالمت آمیز توسط نیروهای سودانی را محکوم می کنیم.

این سخنگو تصریح کرد:شورای امنیت سازمان ملل، شورای نظامی سودان را به دلیل این رفتارها و اقداماتش محاکمه خواهد کرد.

وزیر خارجه انگلیس نیز گفت که جامعه جهانی شورای نظامی سودان را به دلیل حوادث امروز مورد محاسبه قرار می دهد.

کمیسیون اروپا نیز اعلام کرد: از شورای نظامی می خواهیم مسئولانه رفتار کند و هر چه سریعتر قدرت را به غیرنظامیان تحویل دهد.

مصر نیز به تحولات امروز سودان واکنش نشان داد.

دولت مصر با صدور بیانیه ای اعلام کرد که به شدت تحولات سودان و حوادث اخیر و پیامدهای آن را دنبال می کند و با قربانیان این حوادث ابراز همدردی می کند.

در این بیانیه دولت مصر از همه طرف ها خواست که از خود خویشتنداری نشان داده و به منظور تحقق خواسته های ملت سودان به میز مذاکرات بازگردند.

وزارت خارجه آلمان نیز اعلام کرد که پس از اقدام نیروهای امنیتی در حمله به منطقه اعتراض،به شدت نگران تحولات اخیر در خارطوم است.

وزارت خارجه آلمان خشونت علیه تحصن کنندگان در خارطوم را غیرقابل توجیه دانست که باید فورا متوقف شود.

 

 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.