اکنون رئیس جمهور اتریش باید تا زمان برگزاری انتخابات بعدی در ماه سپتامبر، فردی را به عنوان صدراعظم موقت کشور معرفی و او را مأمور تشکیل کابینه کند.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، دولت «سباستین کورتس» صدر اعظم اتریش با رأی عدم اعتماد نمایندگان پارلمان این کشور سقوط کرد.

بیشتر نمایندگانی که در استیضاح صدراعظم در روز دوشنبه علیه او رأی دادند، اعضای دو حزب سوسیال دموکرات و راست افراطی بودند که تا یک هفته پیش از متحدان او در ائتلاف حاکم اتریش محسوب می‌شدند.

اختلاف و بحران سیاسی در اتریش به دنبال انتشار یک ویدئوی جنجالی از معاون پیشین صدراعظم و استعفای او آغاز شد. در این ویدیو «هاینتس کریستیان اشتراخه» رهبر حزب آزادی از جناح راست افراطی که معاون کورتس و عضو ائتلاف حاکم اتریش بود، با یک زن روس در حال مذاکره در «ایبیزای» اسپانیا دیده می‌شود. در این ویدیو که مربوط به سال ۲۰۱۷ است، آقای اشتراخه در حال چانه‌زنی بر سر اعطای قراردادهای دولتی در ازای کسب حمایت سیاسی مشاهده می‌شود. رسانه‌ها به این رسوایی «ایبیزا گیت» نام داده‌اند.به نظر می‌رسد این رسوایی که به زلزله سیاسی در اتریش انجامید با یک خانواده الیگارش روسی در پیوند باشد، زیرا زن حاضر در ویدئوی مذکور مدعی شده که خواهرزاده یک فرد ثروتمند روسی به نام «ایگور ماکاروف» است. دولت روسیه و شخص ماکاروف هر گونه پیوند با این ماجرا را رد کرده‌اند.

استعفای اشتراخه به خروج تمام وزیران راست افراطی از کابینه انجامید. روز دوشنبه گذشته، پس از آن که «هربرت کیکل» وزیر کشور دولت ائتلافی از سوی سباستین کورتس، صدر اعظم محافظه‌کار از کار برکنار شد، «نوربرت هوفر» رهبر جدید حزب آزادی و وزیر حمل و نقل از تمام هم حزبی‌هایش خواست دولت را ترک کنند.

اکنون رئیس جمهور اتریش باید تا زمان برگزاری انتخابات بعدی در ماه سپتامبر، فردی را به عنوان صدراعظم موقت کشور معرفی و او را مأمور تشکیل کابینه کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.