دستیار پوتین از عدم پیشرفت دیدارها در سوچی خبر داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری ایتارتاس گزارش داد «یوری اوشاکوف» دستیار امور بین المللی رئیس جمهور روسیه در گفت وگو با خبرنگاران در سوچی پس از دیدار رئیس جمهور روسیه و وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: در این دیدار هیچ پیشرفتی حاصل نشد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا به مدت حدود یک ساعت و در اقامتگاه رئیس جمهور روسیه در سوچی به نام «بوچاروف روچی» برگزار شد. رسانه های روسیه گزارش داده اند که پومپئو سه ساعت برای دیدار با پوتین که به آستراخان سفر کرده بود، منتظر ماند. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، یوری اوشاکوف دستیار رئیس‌ جمهور روسیه و «سرگئی ناریشکین» رئیس بخش خارجی سازمان اطلاعات روسیه نیز در این دیدار حضور داشتند.

اوشاکف پس از این دیدار گفت: «پیشرفتی دیده نشد ولی طرف آمریکایی رویکرد سازنده ای نشان داد.»

او یادآوری کرد که این نخستین سفر پومپئو به روسیه در سمت وزیر خارجه بود.

دستیار امور بین المللی رئیس جمهور روسیه همچنین به گفت وگوی دو طرف درخصوص موضوعات روابط دوجانبه، مسائل منطقه ای از جمله مساله لیبی، افغانستان، سوریه، بحران شبه جزیره کره و ثبات راهبردی و کنترل تسلیحات اشاره کرد.

اوشاکوف با بیان اینکه پوتین و پومپئو گفت وگوی مشروحی داشتند، اظهار داشت: دو طرف بر آغاز روند اصلاح روابط روسیه و آمریکا تاکید کردند. 

وی خاطرنشان کرد که رئیس جمهور روسیه و وزیر خارجه آمریکا درباره پیمان استارت2 هم تبادل نظر کردند. دستیار پوتین در همین حال بر آمادگی طرف روسی برای مذاکره با آمریکا درخصوص پیمان استارت2 و موضوعات ثبات راهبردی تاکید کرد. 

اوشاکوف خاطرنشان کرد: در دیدار پوتین و پومپئو دو طرف بر علاقمندی متقابل برای بهبودی روابط و گرم تر شدن تدریجی مناسبات دو کشور تاکید کردند.

وی افزود: تحقیقات «رابرت مولر» دادستان ویژه نشان داد که روسیه هیچ مداخله ای در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نداشته و اینک فرصت خوبی برای گفت وگو بوجود آمده است. ولادیمیر پوتین در این دیدار گفت: «گزارش رابرت مولر واقع بینانه بوده و تایید کرده که هیچ توطئه‌ ای بین مسکو و دولت ترامپ وجود ندارد، همانطور که طرف روسی از ابتدای امر، این مسئله را تکذیب کرده بود.  روسیه در سطح دولتی هیچ دخالتی در انتخابات آمریکا نداشته و نمی‌ تواند داشته باشد. به‌ خصوص آن که این مسئله دلیل تیرگی روابط بین دو کشور شده است.»

مشاور «ولادیمیر پوتین» گفت: پوتین تاکید کرد که صلح در افغانستان یک روند دشوار است و طالبان حتی توانسته مواضع خود را تقویت بخشند.

اوشاکوف افزود: طرفین حاضر در حل جنگ افغانستان باید همکاری‌ های خود را تقویت بخشند و در این روند صلح به پیشرفتی دست یابند.

مشاور پوتین همچنین گفت که در جریان این گفت‌ و گوها سرنوشت «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا و مسائل مربوط به اوکراین اصلا مورد بررسی قرار نگرفت.

به گفته دستیار پوتین، دو طرف برای ادامه مذاکرات در سطح وزارت خارجه دو کشور توافق کردند. 

اوشاکوف همچنین به امکان دیدار پوتین و ترامپ در حاشیه اجلاس سران جی 20 در اوزاکا ژاپن اشاره کرد. 

وی همچنین گفت که پومپئو هیچ پیامی از ترامپ برای پوتین نداشت.

مشاور رئیس جمهور روسیه همچنین یادآور شد که اوضاع کنونی پیرامون توافق هسته‌ ای با ایران نیز در دیدار پوتین با پومپئو به طور مختصر مورد بررسی قرار گرفت و طرف روسی مواضع خود در این رابطه را اعلام کرد.

پیش از این دیدار نیز «دمیتری پسکوف» سخنگوی رئیس جمهور روسیه به خبرنگاران گفت که پوتین سیاست فشار آمریکا بر ایران را غیرموثر می داند و معتقد است که هیچ نتیجه ای نمی دهد و برعکس این سیاست، روند حل و فصل مساله را به بن بست می کشاند و به قابلیت کسب توافق طرف ها کمکی نمی کند.

این در حالی است که پومپئو در پایان سفر خود، ملاقات با رئیس جمهور و وزیر خارجه روسیه را مثبت ارزیابی کرده و یادآور شد که طرفین می‌ توانند برای حل و فصل مشکلات کلیدی با یکدیگر همکاری داشته باشند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.