حمایت آمریکا برای عربستان سعودی گران تمام می شود و نتایج برعکسی خواهد داشت و چه بسا منجر به ویرانی این کشور شود.

 

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی به اهانت ترامپ برای چندمین بار به عربستان سعودی پرداخت و نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای چهارمین بار به شیوه گروکشی به عربستان سعودی و پادشاه اش توهین و تعدی کرد و برای چهارمین بار هیچ گونه واکنش قوی و قاطع به این توهین و تعدی صورت نگرفت؛ امری که علامت سئوال های زیادی برانگیخت به ویژه آن که عربستان سعودی بزرگترین ارتش سایبری را در همه جهان دارد این بماند که سخنگویان زیادی در داخل و خارج دارد.

ترامپ در سخنرانی خود در جمع هوادارانش در ایالت«ویسکانسن» بار دیگر به شیوه تحقیرآمیز، توهین آمیز و زشت با همپیمانان سعودی خود برخورد کرد زمانی که گفت: با ملک سلمان تماس گرفتم، من به او علاقه مندم، به او گفتم که آقای پادشاه ما پول زیادی را از دست می دهیم و نمی خواهیم شما و پول های تان را از دست بدهیم...از ما خرید زیادی کردید، از ما چیزهایی به ارزش 450 میلیارد دلار خرید کردید، ما از ثبات تان حمایت می کنیم.پول بدهید تا از شما حمایت کنیم.»

دونالد ترامپ قبل از آن و در سخنرانی های مشابه زبان توهین و تحقیر را مورد استفاده قرار داد و به حاکمان کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله حاکمان ریاض طعنه زد و گفت که اگر حمایت آمربکا نبود آنها هواپیماهای خصوصی شان را از دست می دادند و با هواپیماهای گردشگری از کشور خارج می شدند و ایران در عرض 12 دقیقه آنها را می بلعید و آن وقت زبان منطقه زبان فارسی می شد.

سکوت در برابر این تحقیرها و بدزبانی های ترامپ یکی از دلایلی است که رئیس جمهور آمریکا هر از چند گاهی و با مناسبت و بی مناسبت آنها را تکرار کرده و پیاز داغ تمسخرشان را بیشتر می کند تا حاضران را بخنداند و سرگرم شان کند. این امر غیرقابل قبول است و باید متوقف شود جدای از موافقت یا مخالفت با موضع گیری های عربستان و سیاست هایش.

گمان می رود عربستان سعودی همپیمان مورد اعتماد ایالات متحده آمریکا باشد و با معاهده ها و توافقنامه های دفاعی و تجاری مکتوب  با آمریکا در ارتباط است که کاخ سفید بدون در نظر گرفتن ساکن این کاخ به آنها پایبند است. از زمان دیدار ملک«عبدالعزیز بن سعود» با «روزولت» رئیس جمهور آمریکا در ناو آمریکایی «یو اس اس کوینسی» در دریای سرخ در سال 1945 آمریکا این حمایت را مجانی ارائه نمی کند و بهای آن را نقدا می گیرد و در مقابل این حمایت، عربستان سعودی از منافع استراتژیک  آمریکا در منطقه خاورمیانه و برخی از مناطق جهان اسلامی حمایت می کند و نقش این کشور یعنی عربستان سعودی در حمایت از جهاد در افغانستان و مبارزه با کمونیسم به نفع آمریکا مساله ای است که همگان آن را می دانند و نیازی به تکرار ندارد.

کمی پا را فراتر می گذاریم و به خود سخنان ترامپ بر می گردیم که در آنها از نقش عربستان سعودی در حمایت از اسرائیل و طرح این رژیم در منطقه ، قرار داد قرن و ایجاد ائتلاف ناتوی عربی-سنی برای مواجهه با ایران تقدیر کرد.

دلایل واقعی که باعث می شود رئیس جمهور آمریکا همپیمانان سعودی خود را این گونه «تحقیر» کند را نمی دانیم به ویژه آن که سخنان اخیرش در حالی صورت می گیرد که آمریکا به شدت به عربستان سعودی در سایه نزدیک شدن  به زمان اجرای دور دوم از تحریم های تحمیلی علیه ایران  که به دنبال صفر کردن صادرات نفت ایران است و تنش های احتمالی به دلیل این اقدام، نیاز دارد.

باید به ترامپ پاسخی محکم داده شود تا به این تعدی توهین آمیز پایان دهد و پر کردن دهانش با میلیاردها دلار به امید بستن اش نه فقط موفقیت آمیز نیست بلکه منجر به اهانت و تحقیر بیشتر می شود.

به خوبی می دانیم که آمریکا قوی است و نیز به خوبی می دانیم که ترامپ به مانند یک گاو نر وحشی عمل می کند ولی این به معنای آن نیست که در مقابل این بدزبانی و توهین هایش سکوت کرد ولی گویا در عربستان سعودی کسانی هستند که غیر از این را باور دارند.

به نظر ما نقطه ضعف عربستان سعودی این است که در ائتلاف و همپیمانی با واشنگتن به ضرر مسائل اصلی عربی زیاده روی کرد و به همه دیکته های آمریکا تن داد و در نهایت تبدیل به بازیچه روسای جمهور آمریکا شد که به بهانه ناتوانی در حمایت از خودش همه نوع گروکشی از این کشور می کنند و این گروکشی را ادامه داده و از چارچوب همه قوانین و رفتار کردن با همپیمانان خارج شدند.

امروز آمریکا و رهبرانش به عربستان تعدی و توهین می کنند و فردا نوبت به اسرائیلی ها می رسد که برخی در عربستان باور دارند که این رژیم می تواند در تقابل با ایران از عربستان حمایت کند و خطر ایران برای عربستان خطر نخست است و نه رژیم اشغالگر  و ما تعجب نمی کنیم کسی که امروز جولان و قبل از آن قدس را الحاق کرد فردا خواستار مدینه منوره و مکه مکرمه به عنوان املاک یهودی شود.این روزها حرف و حدیث درباره برپایی اسرائیل توراتی از نیل تا فرات و بین آنها در سایه ضعف کنونی عرب ها زیاد شده است.

سیاست هایی که رهبران عربستان سعودی در طول سال های گذشته در پیش گرفتند این بود که همه تخم مرغ های خود را در سبد آمریکا قرار دادند و این باید تغییر کنند؛ عربستان سعودی می تواند قوی شود و امنیت و ثبات خود را بدون حمایت آمریکا حفظ کند همانطور که چندین کشور دیگر در منطقه  کردند کشورهایی که اردوگاه دیگری را انتخاب کردند و امنیت و ثبات شان را حفظ کردند و با توطئه های زیاد آمریکا مقابله کردند و آنها را خنثی کردند. اکنون این سوریه است که در حال بهبودی است و عراق است که همه اسباب قدرت را به شکل تدریجی و در نهایت جایگاهش در منطقه را باز می یابد و این ایران است که بیش از 40 سال در برابر محاصره ایستادگی کرد و تبدیل به کشور منطقه ای بزرگ شده است که زرادخانه تسلیحاتی پیشرفته و برنامه هسته ای دارد. فهرست در این زمینه طولانی است.

به باور ما پاسخ قوی تر به ترامپ باید با تغییر سمت جهت نما به سمت قدس اشغالی و منافع عربستان با کشورهای همجوار و تقویت جبهه داخلی با دموکراسی، برابری و عدالت اجتماعی و توقف فوری جنگ در یمن و راه اندازی صنایع نظامی پیشرفته و ایجاد اقتصاد قوی متنوع بر اساس استراتژی ای که با دقت بررسی شده است، داده شود اما سکوت منجر به هیچ چیز جز تعدی و تحقیر و بد زبانی بیشتر توسط ترامپ و غیر ترامپ نمی شود.

حمایت آمریکا برای عربستان سعودی گران تمام می شود و نتایج برعکسی خواهد داشت و چه بسا منجر به ویرانی  این کشور شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.