اسپانیا امروز در حالی میزبان انتخابات سراسر است که پیروزی حزب وُکس از جناح راست‌ گرای افراطی و بازگشت این حزب به ائتلاف حاکم بعید به نظر نمی رسد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره گزارش داد رای‌ گیری انتخابات سراسری اسپانیا در حالی امروز یکشنبه در این کشور آغاز شد که یک حزب راست افراطی به نام «وُکس» در نظرسنجی‌ ها، حمایت قابل توجهی به دست آورده و بازگشت این حزب به ائتلاف حاکم برای اولین بار از زمان بازگشت دموکراسی به این کشور، بعید به نظر نمی رسد.

این حزب با مهاجرت، همگرایی و جامعه چندفرهنگی مخالف است و همچنین می‌ گوید که باید از میزان خودمختاری مناطق از جمله کاتالونیا در اسپانیا کاسته شود.

اعضای حزب وکس حمایتشان را از دیکتاتوری چهار دهه ای فاشیست «فرانسیسکو فرانکو» که در دهه 1970 پایان یافت، اعلام کرده اند؛ اقدامی که قبلا در سیاست جریان اصلی اسپانیا تابو محسوب می شد.

این نخستین بار است پس از مرگ فرانسیسکو فرانکو، دیکتاتور پیشین این کشور در سال 1975 است که شماری از اسپانیایی‌ ها شاهد حضور اعضای حزبی از جناح راست افراطی در صحنه سیاسی کشورشان می شوند.

حکومت فرانکو موضع گیری سفت و سختی در قبال اقلیت های ملی در اسپانیا داشت که اکنون وکس این موضع گیرس را بازتاب می دهد.

مجموعه‌ ای از حوادث منطقه‌ ای در اروپا و جهان و خصوصا بحران مهاجرت به قوت گرفتن احزاب راست افراطی در اروپا دامن زده است.

پایان قدرت بی‌ چون و چرا سوسیالیست‌ های اندلس

پیروزی حزب وُکس از جناح راست‌ گرای افراطی در انتخابات محلی استان اندلس اسپانیا در سال گذشته توجه بسیاری را به این منطقه اسپانیا جلب کرد. به ویژه اینکه پیشتر اغلب رای مردم این منطقه به سوسیالیست‌ ها بود. کارشناسان بر این باورند که ناتوانی سوسیالیست‌ ها برای اشتغال‌ زایی و کاهش بیکاری یکی از دلایل پیروزی حزب راست‌ گرای وُکس در این منطقه بوده است.

نتایج آن انتخابات نشان داد که 12 نماینده از حزب وُکس توانستند به مجلس اندلس راه یابند و به نحوی به سال‌ ها اقتدار سوسیالیست‌ ها در قدرت پایان بخشند.

مردی که در بازار محلی اندلس فعالیت دارد، می‌ گوید: «وُکس با بقیه احزاب متفاوت است. ما خواهان تغییر هستیم و وُکس چیز بیشتری از احزاب دیگر ارائه می‌ کند.»

پیرمردی درباره اینکه چرا به وُکس رای می‌ دهد، می گوید: «من اسپانیایی هستم و همین دلیل به وُکس رای می‌ دهم.»

پیرمرد دیگری در کنار او این طور ادامه می‌ دهد: «من با بخشی از حرف‌ های آنها موافقم و با بخشی دیگر نه!» پس از مرگ فرانکو و استقرار دموکراسی در این کشور، راست افراطی تا به امروز چندان زمینه‌ ای برای ظهور نیافته بود.»

حزب ملی‌ گرای وُکس در سال 2013 میلادی تشکیل شد و شعارهایش برخی از مردم منطقه را به خود جلب کرده است؛ شعارهایی در مخالف با مهاجران غیرقانونی و تاکید بر ملی‌ گرایی.

«سانتیاگو آباسکال» رهبر حزب وُکس، استقلال بودجه‌ ای استان‌ ها در اسپانیا براساس قانون اساسی این کشور را نیز قبول ندارد. 

در مقابل حزب وکس، «پدرو سانچز» نخست‌ وزیر کنونی اسپانیا که حزب کارگران سوسیالیست را رهبری می‌ کند، در تبلیغات انتخاباتی اش خود را به عنوان سدی در برابر قدرت گرفتن راست افراطی معرفی کرده است.

جایگاه احزاب سیاسی در نظرسنجی ها

انتخابات اسپانیا یکی از مبهم‌ ترین انتخابات دهه‌ های اخیر این کشور است و مطابق نظرسنجی‌ ها هیچ حزبی به طور قاطع پیشتاز نیست. این به معنای آن است که هیچ حزبی نمی‌ تواند در انتخابات 176 رای لازم برای تشکیل دولت را به دست آورد و به این ترتیب بار دیگر هیچ حزبی نمی‌ تواند به تنهایی حکومت کند.

بر اساس نظرسنجی‌ ها، حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا بیشترین آرا را به دست خواهد آورد، اما هیچ یک از احزاب موفق نخواهند شد تا اکثریت کرسی‌ های پارلمان این کشور را به دست بیاورند.

آخرین نظرسنجی که دوشنبه هفته پیش از سوی روزنامه «ال‌ پایس» انجام شد پیش‌ بینی می‌ کرد که سوسیالیست‌ ها 30 درصد، حزب محافظه‌ کار مردم حدود 20 درصد، حزب «شهروندان اسپانیا» (راست میانه) و حزب پولیست متمایل به چپ «پودموس» (ما می‌ توانیم) حدود 14 درصد و حزب راست افراطی وکس 11 درصد آرا را به دست خواهند آورد.

​در عین حال همین نظرسنجی نشان می‌ داد از هر 10 نفر، چهار نفر گفته‌ اند که هنوز برای اینکه به چه کسی رای بدهند، تصمیم نگرفته‌ اند.

چه کسانی رقبای پدرو سانچز هستند؟

«پابلو کاسادو» رهبر حزب «مردم»:

 

1

 

کاسادو که جانشین «ماریانو راخوی» در حزب «مردم» است بارها از سیاست های پدرو سانچز برای حل و فصل بحران کاتالونیا انتقاد کرده است. او از زمان جانشینی راخوی، به شدت در تقویت دیدگاه های راست در این حزب کوشیده و حتی خواستار بازگرداندن قوانین مربوط به ممنوعیت سقط جنین در این کشور شده است.

او همچنین اعلام کرده است که چنانچه به عنوان نخست‌ وزیر انتخاب شود، ماده 155 قانون این کشور را به اجرا خواهد گذاشت؛ ماده‌ ای که می‌ گوید دولت مرکزی باید کنترل مستقیم کاتالونیا را به دست بگیرد.

«آلبرت ریورا» رهبر «سیودادانوس» (شهروندان اسپانیا):

 

2

 

رهبر این حزب راست میانه پیش از این دولت پدرو سانچز را «دولت فرانکشتاین» توصیف کرده بود. او هم مانند کاسادو معتقد است که حزب سوسیالیست در مقابل احزاب کاتالونیا بیش از حد انعطاف به خرج می‌ دهد.

ریورا که 39 سال سن دارد، می‌ گوید: «اسپانیا به لیبرالیسم، وطن پرستی، آینده و مدرنیته نیاز دارد... بنابراین گفت و گو از فرانکو و سقط جنین سازنده نخواهد بود.»

«پابلو ایگلسیاس» رهبر حزب «پودموس»:

 

3

 

رهبر 40 ساله حزب چپ‌ گرای «پودموس» (ما می‌ توانیم).

«سانتیاگو آباسکال» رهبر «وکس»:

 

4

 

این احتمال وجود دارد که با انتخابات پیش‌ رو نمایندگانی از حزب راست افراطی اسپانیا برای اولین بار از زمان بازگشت دموکراسی به این کشور، وارد پارلمان شوند. رهبر 42 ساله این حزب، عضو پیشین پارلمان باسک است و در سیاست، فردی پخته و باتجربه محسوب می‌ شود.

رای‌ گیری که از ساعت 9 صبح به وقت محلی آغاز شده و تا ساعت 20 ادامه خواهد داشت.

در این انتخابات، سرنوشت 350 کرسی مجلس نمایندگان و 208 کرسی مجلس سنا روشن خواهد شد. بیش از 36 میلیون نفر برای رای در این انتخابات ثبت نام کرده‌ اند.

موضوعات اختلاف برانگیزی مانند مساله خودمختاری یا آینده منطقه کاتالونیا موجب شد تا مباحث داغی در آستانه رای‌ گیری در این انتخابات در بگیرد.

منطقه خودمختار کاتالونیا در سال 2017 از کشور اسپانیا اعلام استقلال کرد اما این استقلال به‌ رسمیت شناخته نشد و با وجود اختلافات ریشه‌ ای، همچنان بخشی از اسپانیا باقی ماند.

برخی ناظران می‌ گویند که افزایش فعالیت جدایی‌طلب‌ ها از جمله دلایلی است که موجب شده تا تمایلات راست افراطی و ملی‌ گرایی رادیکال نیز در این کشور طرفداران بیشتری پیدا کند.

حقوق زنان نیز از جمله موضوعات داغ انتخابات اخیر اسپانیا بوده است.

خشونت‌‌ های جنسیتی سال هاست که در اسپانیا به بحث‌ های بی شمار و حتی اعتراض‌ های خیابانی دامن زده و به یکی از مسائل حساس سیاسی در انتخابات این کشور بدل شده است.

اما حزب راست افراطی وکس در برابر مساله حقوق زنان نیز مواضعی جنجالی دارد و می‌ گوید که با «فمینیسم رادیکال» و آنچه را که «جر‌م‌ سازی مرد بودن» می‌ خواند، مخالف است.

این حزب همچنین می‌ گوید که تمامی پناهجویان غیرقانونی باید به کشورهای محل تولدشان بازگردانده شوند. این حزب همچنین خواستار اخراج تمامی مهاجرانی است که هر گونه جرمی مرتکب شده‌ اند. تغییر قوانین تابعیت اسپانیایی و سخت‌ گیری بیشتر درباره سطح دانش زبان برای کسانی که می‌ خواهند اسپانیایی شوند از دیگر برنامه‌ های این حزب است.

این حزب همچنین وقایع کاتالونیا را کودتا توصیف می‌ کند و می‌ گوید که تا اطلاع ثانونی هر گونه خودمختاری این منطقه باید لغو شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.