پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در مواجهه با فعالان و منتقدان؛

محمد بن سلمان هر روز دیوانه تر می شود

به نظر می رسد هرچه «محمد بن سلمان» با کسانی که بنیان حکومت او و خانواده اش را به چالش می کشند، بیشتر درگیر می شود؛ دیوانه تر می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه تی آر تی ترکیه در مطلبی نوشت: ادامه حبس فعالان حقوق زنان در عربستان سعودی یک نشانه واضح از این است که اصلاحات شاهزاده محمد بن سلمان واقعی نیستند.

در حالی که تصمیم محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در سال گذشته برای اجازه دادن به زنان سعودی برای رانندگی تا حدی «پیشرفت» محسوب می شد، وضعیت فعلی امروز نشان می دهد که این مبارزات طولانی مدت برای «اصلاحات» در یکی از ضد زن ترین کشورهای جهان، سطحی است.

اما به طور کلی عربستان کشوری باقی می ماند که حقوق اساسی زنان به طور کامل توسط نظام تضییع می شود.

این نظام سرکوبگرانه به این معنی است که فعالیت های روزمره مانند مسافرت، دریافت خدمات بیمارستانی، استخدام یا حتی باز کردن حساب بانکی برای زنان تنها با رضایت و نظارت یک سرپرست مرد انجام می شود.

با این حال، لغو ممنوعیت رانندگی در ماه سپتامبر توسط حکم سلطنتی، پیروزی بسیار نادری در برابر دولت و به ویژه پیروزی برای فعالان زن بود.

داستانی که در پس لغو این ممنوعیت وجود دارد، به ده ها سال پیش باز می گردد، اما کارزار جدیدی که Women2Drive نام دارد، در سال 2011، با الهام از اعتراضات منطقه ای به عنوان بخشی از بهار عربی شکل گرفت.

این کارزار بر روی رانندگی زنان متمرکز بود و فعالان برجسته ای مانند «لجین الهذلول» از تاکتیک های مستقیمی مانند فیلمبرداری از خود حین رانندگی بهره می بردند. ویدئوهای وی در یوتیوب بیش از یک میلیون بازدید داشت.

اما این کارزار همچنین به یک مبارزه گسترده تر علیه نظام توتالیته سرپرستی مردان در عربستان سعودی و همچنین علیه تحقیر عمومی حقوق بشر بنیادین متصل شده است.

در گذشته، رژیم سعودی بلافاصله به چنین جنبشی با این خشونت واکنش نشان می داد، اما آنها آمادگی مبارزات از طریق رسانه های اجتماعی را نداشتند.

اگرچه رسانه های اجتماعی همواره با فعالیت «جهان واقعی» برابر نیستند، محبوبیت داخلی و توجه جهانی که فعالان در توئیتر دریافت کرده اند، رژیم سعودی را به این باور رساند که عدم پذیرش مطلق در چنین شرایطی می تواند منجر به آشوب شود.

اما، مانند همیشه تلاش ها برای تغییر به سرکوب منجر شد.

بلافاصله پس از اعلام لغو ممنوعیت، فعالان اصلی، از جمله تعدادی از برجسته ترین فعالان حقوق زنان مانند الهذلول، که در جنبش Women2Drive و مبارزه علیه سرپرستی مردان شرکت داشتند، توسط رژیم دستگیر شدند.

اتهامات علیه آنها «سوء ظن به آسیب زدن به منافع سعودی» و همچنین اتهامات نامعقول اضافی مانند «جاسوسی» است.

آنها تا همین امروز در زندان هستند و دادرسی چهارم  پرونده آنها به دلیل «دلایل شخصی» که توسط قاضی اعلام نشده است، به تعویق افتاده است.

بدون قرار گرفتن در چارچوب پیچیده سیستم قضایی عربستان سعودی، تعویق هایی مانند این، وسیله ای است برای بازداشت مردم بدون محکومیت و یا اجرای هرگونه روند قانونی نامحدود.

بعضی از زنان به «بازداشتگاه های مخفی» منتقل شده اند که در آنجا در معرض تکنیک های شکنجه ای مانند غرق آب و وصل برق و همچنین سوء استفاده جنسی قرار می گیرند.

مقامات گفته اند که «سعود القحطانی» مشاور نزدیک محمد بن سلمان بر شکنجه ها نظارت دارد و گفته می شود که شکنجه و قتل بی رحمانه «جمال خاشقجی» روزنامه نگار سعودی هم زیر نظر او انجام گرفته است.

محمد بن سلمان «اصلاحات» را ابزاری برای خشنودی غرب می بیند؛ در حالی که همچنان حقوق اساسی زنان پایمال می شود.

جرم اصلی زنانی که برای برداشته شدن ممنوعیت رانندگی زنان تلاش کرده اند؛ حمله به سیستمی بود که محمد بن سلمان قدرت و ثروتش را از آن به دست آورده است.

برخی جرات کرده اند آرزو کنند که ماهیت جهانی این موضوع، در کنار دست داشتن بن سلمان در قتل خاشقجی، به راهگشایی برای کمک به سرنوشت زنان در عربستان تبدیل شود.

اما دلیلی ندارد که به مدارای رژیم امیدی داشته باشیم. در ماه گذشته 14 اصلاح طلب دیگر از جمله شماری از فعالان زن، بازداشت شده اند.

به نظر می رسد هرچه محمد بن سلمان با کسانی که بنیان حکومت او و خانواده اش را به چالش می کشند، بیشتر درگیر می شود؛ دیوانه تر می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.