وزارت دادگستری آمریکا درخواست کمیته قضایی مجلس نمایندگان را برای دریافت نسخه کامل گزارش بازرس تحقیق درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات را رد کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد وزارت دادگستری آمریکا درخواست کمیته قضایی مجلس نمایندگان این کشور را برای دریافت نسخه کامل گزارش بازرس ویژه تحقیقات در خصوص پرونده دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را «ناپخته و غیر ضروری» خواند و آن را رد کرد.

رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان کمتر از دو هفته به وزارت دادگستری آمریکا فرصت داده بود تا نسخه کامل گزارش را به این کمیته تحویل دهد.

«کِری کوپِک» سخنگوی وزارت دادگستری اعلام کرد «ویلیام بار» دادستان کل این گزارش را با «کمترین ویرایش» منتشر کرده است.

کوپک گفت که این وزارتخانه در حال همکاری با کنگره برای نشان دادن بخش بیشتری از گزارش است.

دموکرات‌ های مجلس طی درخواستی از دادستان کل خواسته بودند نسخه سانسور نشده گزارش «رابرت مولر» و اسنادی که در این گزارش به آن اشاره شده را منتشر کند.

«جری نادلر» رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان و نماینده دموکرات ایالت نیویورک گفته است آنها باید به نسخه کامل دسترسی داشته باشند. در همین راستا، نادلر روز جمعه برگ احضار رابرت مولر بازرس ویژه را صادر کرد، تا با حضور در کنگره به پرسش‌ های قانونگذاران درباره این پرونده پاسخ دهد.

پس از انتشار نسخه‌ ای از گزارش، که حذفیاتی دارد، دموکرات‌ های حاکم بر مجلس نمایندگان گفته‌ اند می‌ توانند اتهام ممانعت از اجرای عدالت را برای «دونالد ترامپ» پیگیری کنند.

دموکرات‌ های کنگره معتقدند محتوای گزارش برخلاف اظهاراتی است که ویلیام بار پیش از این به اجبار مطرح کرده بود.

وزیر دادگستری آمریکا خلاصه‌ ای چهار صفحه‌ ای از گزارش 448 صفحه‌ ای را منتشر کرد که از طرف دموکرات‌ ها «گمراه‌ کننده و جانبدارانه به نفع ترامپ» توصیف شد.

پس از انتشار خلاصه وزیر دادگستری، روز پنجشنبه نسخه‌ ای از گزارش بازرس مولر منتشر شد.

دادگستری آمریکا هنگام انتشار گزارش بخش‌ هایی از آن را با دلایلی چون «آسیب به تحقیقات جاری» و «نقض حریم خصوصی» حذف کرده است.

رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا می‌ گوید بخش‌ های حذف‌ شده ظاهرا با اهمیت هستند و به فهم نتایج بازرس مولر کمک می‌ کنند.

نزدیکان ترامپ می‌ گویند گزارش مولر، رئیس جمهور آمریکا را از هر اتهامی تبرئه می‌ کند. در این گزارش آمده که ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه همدستی نداشته، اما در عین حال گزارش درباره اتهام ممانعت از اجرای عدالت، نتیجه‌ گیری نهایی نمی‌ کند.

کرملین هم ضمن رد این اتهام تاکید کرد که گزارش رابرت مولر «حاوی هیچ شواهدی» دال بر این امر نیست. مسکو همچنین در بیانیه خود به همین منظور از این که تحقیقات مولر و گزارش او بر روابط دو کشور آمریکا و روسیه اثر منفی گذاشته ابراز تاسف کرده است.

بازرس مولر 22 ماه درباره مداخله روسیه در انتخابات آمریکا و احتمال همدستی ستاد انتخاباتی ترامپ با آن تحقیق کرد. مولر در گزارش نهایی خود که با سانسور بخش‌ هایی از آن منتشر شد ترامپ و تیم او را به همکاری با روسیه در جریان انتخابات ریاست‌ جمهوری سال 2016 متهم نکرده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.