رئیس جمهور آمریکا برای بار دوم به دیدار رهبر کره شمالی می رود؛ دیداری که انتظار نمی رود نتایج چشمگیری داشته باشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای بار دوم به دیدار کیم جونگ اون رهبر کره شمالی می رود؛ دیداری که انتظار نمی رود نتایج چشمگیری داشته باشد اما ترامپ تلاش دارد برای رویارویی با آشفتگی سیاسی که در داخل کشور با آن روبرو است، موفقیت چشمگیری کسب کند.

ترامپ نیروی محرکه نشست این هفته در ویتنام بود که با هدف بهبود چشم انداز جهانی دیدار نخست اش با کیم صورت می گیرد؛ هرچند نشست اول نیز نتیجه چندانی نداشت و ماه ها پس از آن، خوش بینی کمی ایجاد کرد. ترامپ که زمانی هشدار داده بود زرادخانه کره شمالی چنان تهدیدی برای بشریت ایجاد کرده ممکن است گزینه ای جز باران «آتش و خشم» بر سر ملت سرکش نداشته باشد، روز یکشنبه در اظهاراتی متناقض اعلام کرد برای اینکه کره شمالی اثبات کند تسلیحات هسته ای اش را کنار گذاشته، عجله ای ندارد. 

ترامپ در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «برای انجام دیدار با کیم جونگ‌ اون (رهبر) کره شمالی، فردا صبح زود عازم هانوی (پایتخت) ویتنام خواهم شد؛ انتظار داریم به پیشرفت‌ هایی که در نشست سنگاپور حاصل شد، ادامه بدهیم. ما عجله ای نداریم. ما هیچ کس را هول نمی کنیم.» ترامپ سپس افزوده است: «غیر اتمی شدن؟» او در توئیت دیگری در همین روز نوشت: «خیلی خنده‌ دار است آدم‌ هایی را می‌بینم که سال‌ ها ناموفق بودند و هیچ چیزی به‌دست نیاوردند، (ولی) به من می‌ گویند چگونه با کره شمالی مذاکره کنم. ولی در هر صورت ممنون».

اگر چه نگرانی در سراسر پایتخت های جهان در مورد امتیازی که ترامپ ممکن است برای کسب پیروزی بدون هدف وجود دارد، رئیس جمهور آماده بود تا قبل از اینکه با کیم در هانوی دست بدهد هم نام خود را در کتاب های تاریخ وارد کند.

ترامپ در هفته گذشته گفت: «اگر من رئیس جمهور نمی شدم، شما با کره شمالی وارد جنگ می شدید. ما اکنون وضعیتی داریم که روابط خوب است - جایی که هیچ آزمایش هسته ای، هیچ موشکی، هیچ موشکی وجود ندارد.»

ترامپ روز سه شنبه با هواپیمای ایر فورس وان خود وارد هانوی می شود، در حالی که همتای او، بدون داشتن ناوگان هواپیمایی مدرن، از طریق قطار زره پوش سفر می کند. اگر چه جزئیات اجلاس هنوز روشن نیست، انتظار می رود ملاقات آنها به تنهایی و تنها با حضور مترجمان صورت گیرد.

ترامپ که مدتهاست اعلام کرده که کره شمالی بزرگترین تهدید خارجی ریاست جمهوری او است، به تازگی به خبرنگاران گفت که تلاش های او در مورد پیونگ یانگ، «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن را واداشته تا او را کاندیدای جایزه صلح نوبل کند؛ چیزی که آبه  آن را نه تایید و نه رد کرد. 

چهار هدف اصلی در دیدار نخست این دو رهبر مطرح شده بود: ایجاد روابط جدید بین ملت ها، ایجاد صلح جدید در شبه جزیره کره، تکمیل خلع سلاح هسته ای در شبه جزیره کره و بازپس گیری اجساد سربازان باقی مانده از جنگ کره.

اما تمامی این اهداف به دست نیامد و دستاوردها محدود بود. مذاکره کنندگان کره ای و آمریکایی چه در مورد پارامترهای خلع سلاح هسته ای یا زمانبندی حذف سلاح های کره ای و تحریم های آمریکا به هیچ موضع مشترکی دست نیافتند.

«آبراهام دنمارک» رئیس برنامه آسیا در مرکز بین المللی وودرو ویلسون می گوید: «درس های کلیدی سنگاپور این است که رئیس جمهور ترامپ ارزش عظیمی را در تصویر دیپلماسی می بیند و می خواهد به عنوان یک رهبر جسور در نظر گرفته شود، گر چه محتوای دیپلماسی به مراتب عقب تر از نمایش است.»

مسئولان نهادهای اطلاعای آمریکا ماه گذشته در کنگره اعلام کردند بعید به نظر می رسد کیم زرداخانه خود را به طور کامل برچیند. و صداهای بسیاری در دولت ترامپ از جمله «جان بولتون» مشاور امنیت ملی در مورد تعهد کره شمالی به توافق شبهاتی را وارد کردند.

«مارک چینوی» مسئول ارشد موسسه آمریکا - چین در دانشگاه جنوب کالیفرنیا اعلام کرده که پس از چند نسل خصومت، جو خوب حاکم بر نشست سنگاپور قابل باور نیست. 

رهبر کره شمالی در نخستین دیدار خود با رئیس جمهور آمریکا پذیرفت برای عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح‌ های هسته‌ ای گام بردارد. با این حال نارضایتی از عدم لغو تحریم‌ ها ظاهرا اقدامات عملی پیونگ یانگ در این زمینه را کُند کرده است.

«اسکات سیمن» از گروه اوراسیا گفت: «کیم خیلی خوب عمل می کند. احتمال حمله نظامی آمریکا تقریبا صفر است و چهره دیپلماتیک کیم، او را به بازیگری بزرگ تر در صحنه جهانی بدل کرده است.»

این در حالی است که اجلاس هانوی در تاریخ سرنوشت سازی برای ترامپ برگزار می شود. رقبای احتمالی او در انتخابات 2020، حملاتشان را به او آغاز کرده اند. مجلس نمایندگان به اکثریت دموکرات ها تحقیقاتش را از رئیس جمهور آغاز کرده؛ این در حالی است که قرار است «مایکل کوهن» مشاور سابق او در زمان حضور رئیس جمهور در ویتنام، در محضر کنگره شهادت دهد. و «رابرت مولر» بازرس ویژه که در مورد روابط احتمالی بین ستاد تبلیغات انتخاباتی ترامپ با روسیه تحقیق می کند، ممکن است گزارش خود را چند روز پس از بازگشت ترامپ از ویتنام به آمریکا ارائه کند.

ترامپ ممکن است بخواهد موضوع را عوض کند و برخی کارشناسان سیاست خارجی نگرانند که این اوضاع رئیس جمهور را وادارد تا برای انحراف توجه ها، توافق و معامله بزرگی را از جمله پایان رسمی جنگ کره، اعلام کند.

دنمارک گفت: «واضح است که رئیس جمهور به دنبال یک پیروزی است. کره شمالی ها این مسئله را می دانند و قصد دارند از آن به نفع خود بهره برداری کند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.