مجلس عوام انگلیس از هیچ‌کدام از هشت گزینه پیشنهادی برای خروج برگزیت از بن‌بست حمایت نکرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دیلی تلگراف گزارش داد نمایندگان مجلس عوام انگلیس هر هشت گزینه پیشنهادی خود برای برون رفت مذاکرات برگزیت از بن بست را رد کردند.

شامگاه چهارشنبه نمایندگان مجلس عوام پس از ساعت‌ ها بحث و جدل، تمام گزینه‌ ها برای خروج با یا بدون بدون توافق را رد کردند. این رویکرد احتمالا نشانگر آن است که کلاف سر در گم برگزیت کماکان ادامه خواهد یافت.

با این حال مجلس عوام به تعویق تاریخ اجرای برگزیت رای مثبت داد.

آرا به هشت گزینه پیشنهادی به شرح زیر است:

خروج بدون توافق

گزینه نخست (B) خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا در تاریخ تعیین شده از سوی شورای اروپا، یعنی 12 آوریل بود. این گزینه با 400 رای مخالف در برابر تنها 160 رای موافق رد شد.

بازار مشترک

گزینه دوم، (D) موسوم به «بازار مشترک ۲.۰» با طرح پیوستن به بازار اروپا و توافق بر سر مقررات گمرکی با 283 رای مخالف و 188 رای موافق رد شد.

ماندن در منطقه اقتصادی مشترک اروپا

گزینه سوم (H) پیشنهاد ماندن انگلیس در منطقه اقتصادی مشترک اروپا و پیوستن این کشور به توافق معامله آزاد اروپا بود. این گزینه با 377 رای مخالف و 65 رای موافق رد شد.

مذاکرات با اتحادیه اروپا برای ایجاد گمرک واحد و فراگیر

گزینه چهارم (J) پیشنهاد ادغام اروپا در مذاکرات با اتحادیه اروپا برای ایجاد گمرک واحد و فراگیر را برای کل انگلیس ( از جمله ایرلند شمالی) را می‌ داد. این گزینه هم با 272 رای مخالف و 264 رای موافق رد شد.

اتحاد گمرکی و پیوستن محدود به بازار مشترک

گزینه پنجم (K) که در واقع پیشنهاد حزب کارگر بود، ناظر بر اتحاد گمرکی و پیوستن محدود به بازار مشترک بود. این طرح هم با 307 رای مخالف در برابر 237 رای موافق رد شد.

ابقای انگلیس در اتحادیه اروپا

گزینه ششم (L) فراخوان به بحث دوباره درباره اجرای ماده 50 معاهده لیسبون بود؛ ماده‌ ای که پیشتر دولت محافظه‌کار انگلیس با اعلام اجرای آن روند جدایی از اتحادیه اروپا را آغاز کرده بود. طراحان این پیشنهاد خواستار بازنگری در شیوه جدایی از اتحادیه اروپا بودند. براساس این طرح، جدایی بدون توافق، به معنای لغو جدایی و بی‌ سرانجام ماندن رای به برگزیت و در نتیجه، ابقای انگلیس در اتحادیه اروپا بود. این طرح هم با 293 رای مخالف در برابر 184 رای موافق رد شد.

برگزاری رفراندوم جدید برای همه‌ پرسی هرگونه توافق جدایی

گزینه هفتم (M) خواستار برگزاری رفراندوم جدید برای هر گونه توافق برای برگزیت بود. این گزینه با 295 رای مخالف در برابر 268 رای موافق رد شد.

برگزیت بدون توافق اما مدیریت شده

گزینه هشتم (O) پیشنهاد می‌ داد که دولت انگلیس در صورت به توافق نرسیدن با اتحادیه اروپا، یک برگزیت بدون توافق اما مدیریت شده را در پیش گیرد. این گزینه با 422 رای مخالف در برابر 139 رای موافق رد شد.

در حالی این طرح ها همگی رای منفی آورد که «ترزا می» نخست وزیر انگلیس در آخرین شگرد خود پیشنهاد داده بود اگر طرح قرارداد برگزیت به تصویب نمایندگان پارلمان برسد، او سپس از سمت خود کناره‌ گیری خواهد کرد.

در جلسه‌ ای که روز چهارشنبه با حضور ترزا می و نمایندگان حزب محافظه‌ کار این کشور تشکیل شد، می خطاب به هم‌حزبی‌ های خود پیشنهاد داد که اگر طرح توافقنامه برگزیت در پارلمان به تصویب برسد، او سپس از مقام نخست وزیری کناره‌ گیری خواهد کرد.

دفتر نخست وزیری انگلیس در اطلاعیه‌ ای که به این مناسبت منتشر شده نوشت که نخست وزیر خطاب به نمایندگان محافظه‌ کار پارلمان گفته است: «ما باید توافقنامه برگزیت را بپذیریم و آن را به پایان برسانیم. من آمادگی دارم پیش از موعدی که می‌ خواستم از این مقام کناره‌ گیری کنم و آن چیزی را انجام دهم که برای کشور ما مناسب است و وظیفه تاریخی ماست.»

فشارها بر می افزایش یافته است تا از مقام خود کناره‌ گیری کند. می با کناره گیری، پس از «دیوید کامرون» دومین نخست وزیری خواهد بود که با برگزیت کار او به استعفا کشیده می شود ضمن اینکه دو وزیر برگزیت نیز با استعفا، قربانیان دیگر برگزیت به شمار می روند.

اتحادیه اروپا تا روز 29 مارس به ترزا می فرصت داده است که طرح توافقنامه برگزیت را به تصویب نمایندگان پارلمان برساند.

در صورتی که ترزا می موفق نشود نظر موافق پارلمان را با این طرح جلب کند، انگلیس باید حداکثر تا 12 آوریل (تا دو هفته دیگر) از اتحادیه اروپا به طور کامل خارج شود و یا او طرح دیگری را پیشنهاد کند. در عین حال اگر لندن در این زمینه به تفاهم نرسد باید تا این تاریخ اتحادیه اروپا را در جریان بگذارد که آیا در انتخابات اروپا در پایان مه شرکت خواهد کرد یا نه.

اتحادیه اروپا نیز مشغول فراهم‌کردن مقدمات خروج انگلیس است. کمیسیون اتحادیه اروپا اطلاعاتی در همین زمینه برای شهروندان خود منتشر کرده است.

در پی رفراندمی که حدود سه سال پیش در انگلیس انجام گرفته بود نظر موافقان خروج این کشور از اتحادیه اروپا با اکثریت ضعیفی به تصویب رسید. در خواست خروج انگلیس دو سال پیش (در سال 2017  میلادی) در کمیسیون اتحادیه اروپا مطرح شد. بر این پایه انگلیس باید به طور رسمی در تاریخ 29 مارس اتحادیه اروپا را ترک می‌ کرد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.