رئیس جمهور پاکستان اعلام کرد که اسلام‌آباد خواستار برقراری صلح با هند و تمرکز بر افزایش کیفیت زندگی مردم به جای درگیری و جنگ است.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، رئیس جمهور پاکستان روز شنبه اعلام کرد که اسلام‌آباد خواستار برقراری صلح با هند و تمرکز بر افزایش کیفیت زندگی مردم به جای درگیری و جنگ است.

«عارف علوی» این سخنان را در جریان برگزاری رژه نظامی به مناسبت «روز جمهوری» ایراد کرد و افزود: «ما به جنگ اعتقاد نداریم و می‌خواهیم با گفتگو به حل و فصل اختلافات مان بپردازیم. باید به جای جنگ بر آموزش و سلامت تمرکز کنیم.»

در جریان این رژه، نمونه‌هایی از هواپیماهای جنگنده JF-17 ساخت پاکستان که به تازگی یکی از آنها یک هواپیمای هندی را سرنگون کرده بود نیز به نمایش درآمد.

آقای علوی با اشاره به قدرت نظامی پاکستان افزود: «رژه امروز حامل پیامی برای هند است؛ اینکه ما مردم صلح‌جویی هستیم اما هرگز دفاع از خود را فراموش نمی‌کنیم.»

تنش میان این دو همسایه اتمی ماه گذشته در پی حمله انتحاری در منطقه کشمیر تحت کنترل هند که دست‌کم ۴۰ کشته برجای گذاشت، بار دیگر به اوج رسید. گروه «جیش‌المحمد» مستقر در پاکستان، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

در واکنش به این حمله، هواپیماهای هند یک اردوگاه این گروه در منطقه کشمیر پاکستان را بمباران کردند. یک روز پس از آن اسلام آباد اعلام کرد جنگنده‌هایش دو جنگنده هند را هدف قرار داده و سرنگون کرده‌اند.

درگیری‌ و تنش دو همسایه ای که سلاح‌های هسته ای در اختیار دارند و از سال ۱۹۷۱ میلادی به این‌سو سابقه نداشت با اسارت یک خلبان هندی به اوج خود رسید. پاکستان چند روز بعد و برای نشان دادن حسن نیت این خلبان هندی را آزاد کرد.

رئیس جمهور پاکستان در مراسم «روز جمهوری» همچنین اعلام کرد که هند پاکستان را به دلیل حمله انتحاری کشمیر سرزنش کرده آن هم درحالی‌ که تا کنون هیچ مدرکی مبنی بر دخالت اسلام آباد در این حمله ارائه نداده است.

«عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان نیز در این مراسم حضور داشت. او پیش‌تر در توییتر اعلام کرده بود که پیامی از «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند، حاوی بهترین آرزوها برای پاکستان در «روز جمهوری» دریافت کرده است. به گفتۀ او آقای مودی همچنین خواستار برقراری صلح و همکاری منطقه‌ای شده است.

عمران خان در پاسخ به پیام همتای هندی خود اعلام داشت که «من به نام مردم، از پیام آقای مودی استقبال می‌کنم. معتقدم که زمان آغاز یک گفتگوی جامع با هند برای رسیدگی و حل و فصل تمام مسائل فرا رسیده است.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.