شماری از نمایندگان دموکرات مجلس سنای آمریکا در نامه ای به پادشاه عربستان سعودی از اوضاع حقوق بشر در این کشور انتقاد و ابراز نگرانی کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آناتولی گزارش داد 9 عضو دموکرات مجلس سنای آمریکا در نامه ای به پادشاه عربستان سعودی از نقض حقوق مخالفان و فعالان حقوق بشری بازداشت شده در زندان های عربستان ابراز نگرانی کردند و خواستار آزادی فوری آنها شدند. 

آنها همچنین بار دیگر از مقامات سعودی خواستند مسئولان جنایت قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی که در تاریخ 2 اکتبر سال گذشته در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید، را محاکمه و مجازات کنند. 

در متن این نامه آمده است: «سازمان های معتبر بین المللی نه تنها از بازداشت فعالان صلح جو و مخالفان بدون محاکمه آنها برای مدت های طولانی خبر می دهند، بلکه اسناد بسیار دقیقی را از تبعیض سیستماتیک علیه زنان و اقلیت های مذهبی و کارگران مهاجر و دیگران ارائه می دهند.»

این قانونگذاران، خواستار آزادی بدون قید و شرط «رائف بداوی» نویسنده و «ولید ابوالخیر» وکیل حقوق بشر و «لجین هذلول» فعال حقوق زنان شدند. 

در این نامه همچنین آزادی سریع «ولید فتیحی» شهروند آمریکایی که از نوامبر 2017 در عربستان در حبس به سر می برد، درخواست شده است.

اما ارسال این نامه به شخص پادشاه سعودی چه پیام هایی دارد و تأثیرات احتمالی آن بر روابط واشنگتن و کادر رهبری کنونی عربستان چیست؟ 

نامه اخیر که امضا کنندگان آن اصرار داشتند آن را فقط به شخص پادشاه سعودی ارسال کنند، شامل انتقادهایی است که بار دیگر توجه دونالد ترامپ را به روابط با عربستان جلب می کند و چه بسا وی را خشمگین سازد، چرا که به نظر شمار زیادی از قانونگذاران آمریکایی ترامپ همچنان از برانگیختن خشم متحدان سعودی خود و محکوم کردن اقدامات آنها اجتناب می کند.

«دیک دوربین»، «پاتریک لیهی»، «دیان فینشتاین»، «کیرستن گیلیبرند»، «ریچارد بلومنتال»، «الیزابت وارن»، «ران وایدن»، «اد مارکی» و «جین شاهین» امضا کنندگان این نامه بودند که شماری از آنها از کاندیداهای شرکت کننده در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.