ولید فتیحی پزشک آمریکایی عربستانی تبار در زندان های عربستان به شدت شکنجه شده و هنوز در حبس است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: «ولید فتیحی» پزشک آمریکایی عربستانی تبار در زمان بازداشتش در نوامبر سال 2017 در هتل ریتز کارلتون ریاض شکنجه شده است. 

دوست نزدیک فتیحی به شرط ناشناس ماندن فاش کرد فتیحی پس از انتقال به اتاق شکنجه در زندان ریتز کارلتون، در حالی که فقط لباس های زیر پوشیده بود به صندلی بسته شد و به حدی با شلاق و شوک الکتریکی شکنجه شد که تا چند روز از شدت درد نمی توانست بخوابد. 

مقامات سعودی در اقدامی که آن را مقابله با فساد می نامیدند، در نوامبر 2017 فتیحی 54 ساله را بازداشت کردند و به بازداشت فتیحی بدون طرح اتهام رسمی علیه او یا ارجاع پرونده او برای محاکمه، ادامه می دهند. حدود 200 سعودی برجسته با او بازداشت شدند و او یکی از کسانی است که در زندان باقی مانده است.

دوستان و خانواده های دیگر زندانیان هم مراحل شکنجه شدن آنها را توضیح داده اند. به گفته پزشک بیمارستان  و یک مقام آمریکایی که بر فرآیند سرکوب نظارت داشت، دستکم 17 زندانی به دلیل جراحت های وارده در بازداشتگاه ها در بیمارستان بستری شدند. 

به گفته یک منبع آگاه، یک نظامی بازداشت شده که جانش را از دست داد، جراحاتی بر گردن و دیگر نشانه های شکنجه بر بدنش دیده می شد. بستگان فعالان حقوق بشر در حبس و گروه های حقوق بشری می گویند آنها هم شکنجه شده و تحت شوک الکتریکی قرار گرفته اند.

اما افشای شکنجه فتیحی به عنوان یک شهروند آمریکایی در عربستان می تواند تهدیدی جدی برای روابط بین ریاض و واشنگتن محسوب شود. به ویژه که دولت دونالد ترامپ به علت تعامل خود با ماجرای قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستانی در کنسولگری کشورش در استانبول، در کنگره و رسانه ها با انتقادات تندی روبروست. نهادهای اطلاعاتی امریکا به این نتیجه رسیده اند که ولیعهد عربستان دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است.

این گزارش پس از نخستین دیدار «جارد کوشنر» مشاور ویژه و داماد رئیس جمهور آمریکا با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی پس از قتل جمال خاشقجی، منتشر می شود.

 

merlin_151332123_eb632e3a-70fd-445f-ba15-deb1e9c4c06b-jumbo

 

شماری از دوستان آمریکایی فتیحی در تلاش اند دولت ترامپ را برای پیگیری آزادی او زیر فشار قرار دهند. آنها می گویند سکوت ترامپ بر سر چنین موضوعاتی، با تلاش های او برای بازگرداندن شهروندان آمریکایی زندانی در خارج از کشور در تضاد است.

«ایا حجازی» شهروند مصری - آمریکایی پس از آزادی اش از زندان قاهره شعار «نخست آمریکا» ترامپ را زیر سوال برد.

او در پیامی به نیویورک تایمز نوشت: در اولویت قرار ندادن فتیحی این پیام را می فرستد که آمریکا به راستی اول نیست بلکه معاملات مالی و نفت حرف اول را می زند.

«هووارد ام. کوپر» وکیل فتیحی در ماه ژانویه گذشته برای وزارت خارجه آمریکا نامه نوشت و تاکید کرد فتیحی نگران جان خود است و به کمک نیاز دارد. وزارت خارجه از اظهارنظر در این خصوص سر باز زده است.

مقامات سعودی هر گونه شکنجه و آزار و اذیت زندانیان را تکذیب کرده اند. سخنگوی سفارت عربستان در واشنگتن گفت این کشور کنوانسیونی علیه شکنجه امضا کرده و استفاده از آن را ممنوع کرده است.

فتیحی زمانی که در آمریکا داروسازی می خواند، شهروندی آمریکا را گرفت. او پس از بازگشت به عربستان یک بیمارستان خصوصی در جده بنا نهاد.

دلیل بازداشت او هنوز مشخص نیست. اما دوست او می گوید بازجویان از او در مورد «عادل فقیه» دستیار سابق ولیعهد عربستان که از بستگان همسر فتیحی است، سوال کرده اند. به نظر می رسد بازجویان به دنبال شواهدی علیه فقیه بودند که او هم در بازداشت به سر می برد.

عربستان سعودی در پایان ماه ژانویه اعلام کرد 64 نفر هنوز برای پیگرد جرائم موجود و یا جدید تحت بازداشت هستند. دوستان فتیحی می گویند به اعتقاد آنها او هم در میان زندانیان است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.