نخست وزیر نیوزیلند فروش انواع سلاح های تهاجمی را در این کشور ممنوع اعلام کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین گزارش داد: نخست وزیر نیوزیلند فروش انواع سلاح های تهاجمی را ممنوع اعلام، و تاکید کرد این قانون تا سه هفته دیگر اجرایی می شود.

«جاسیندا آردرن» نخست وزیر نیوزیلند امروز پنج شنبه در یک نشست خبری گفت: فروش انواع سلاح های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک و هر اسلحه ای که بتوان به آن سلاح تهاجمی گفت و یا هر اسلحه ای که امکان تبدیل شدن به سلاح تهاجمی را داشته باشد، ممنوع خواهیم کرد. 

وی افزود: اسلحه و خرید و فروش آن در نیوزیلند بخشی از مشکل است و ما همچنان در قوانین حمل سلاح در کشور نقص داریم. ما خسارت های ناشی از تحویل سلاح را به صورت معقولی جبران خواهیم کرد، ولی هنگامی که قانون فروش سلاح تهاجمی وارد مرحله اجرا شود مهلت قانونی تحویل آن به پایان خواهد رسید. 

آردرن در ادامه اظهار داشت: خرید و فروش نوعی از سلاح در کشور رایج است که به امنیت ما ضربه می زند و ما روز جمعه گذشته شاهد این مسئله بودیم. از این رو ما فروش این نوع سلاح را ممنوع خواهیم کرد. امیدواریم موافقت و مخالفت با این قانون در پارلمان بر اساس قانون صورت گیرد. تلاش می کنیم این قانون را در سریعترین زمان ممکن اجرایی و فروش سلاح را ممنوع کنیم. قانون ممنوعیت فروش سلاح در سه هفته وارد فاز اجرا می شود. ما می دانیم برخی افراد سلاح های غیرمجاز در اختیار دارند و این سلاح ها می تواند باعث قتل بیگناهان شود. اجرای این قانون از حمایت اکثریت مردم برخوردار خواهد شد. 

وزیر پلیس نیوزیلند نیز در این نشست خبری گفت: مردم را تشویق می کنیم تا سلاح های خود را که مجوز ندارد تحویل دهند. در اختیار داشتن اسلحه در نیوزیلند حق نیست بلکه امتیاز است.

هفته گذشته در پی حمله تروریستی به دو مسجد در شهر «کرایست‌ چرچ» در نیوزیلند 50 نفر کشته و ده‌ ها نفر دیگر زخمی شدند.

«برنتون ترنت» تروریست و متهم اصلی این تیراندازی که 28 ساله است دو روز بعد به قتل متهم شد.

او با نصب دوربین به پیشانی خود این کشتار را به طور زنده از فیس بوک پخش کرد و 10 دقیقه قبل از آن هم با ارسال نامه‌ ای طولانی به چندین مقام از جمله جاسیندا آردرن قصد خود از این حملات را شرح داد.

صبح روز دوشنبه، فروشگاه سلاح «گان سیتی» گفت که متهم این تیراندازی از آنها اسلحه می ‎خریده، اما سلاح قدرتمندی که در این تیراندازی استفاده کرده را از آنها نخریده است.

در پی این تیراندازی، بسیاری خواهان تغییر و اصلاح قانون مربوط به نگهداری و حمل اسلحه شدند.

پیش از این تلاش برای محدود کردن قوانین مربوط به نگهداری و حمل اسلحه در نیوزیلند به دلیل قدرت بالای لابی موافق این قانون و فرهنگ شکار در این کشور شکست خورده بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.