دو حزب مخالف نتانیاهو در انتخابات پیش روی رژیم اسرائیل، متحد شد‌ه‌ اند.نتانیاهو نیز در صدد ایجاد ائتلافی از افراطی‌‌ ترین احزاب راست‌ گرا و مذهبی است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد: «یائیر لاپید» توضیح داد که چگونه حزبش می تواند نخست وزیر رژیم اسرائیل را شکست دهد.

تصور کنید اگر که جو بایدن و کالین پاول اعلام کنند که برای نجات کشور از چنگال ترامپ از سیاست دو حزبی فاصله می گیرند و حزب جدید میانه رو تشکیل می دهند.سپس تصور کنید آنها در حدی در مورد هدفشان جدی هستند که متعهد می شوند قدرت را تقسیم کنند و به صورت چرخشی عهده دار سمت ریاست جمهوری و نخست وزیری شوند.

آیا آنها می تواند پیروز میدان شوند؟

این سوالی است که رای دهندگان اسرائیلی از خودشان می پرسند.

ماه گذشته میلادی، دو تن از رقبای اصلی بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر رژیم اسرائیل در انتخابات پیش روی در سرزمین اشغالی اعلام کردند که با هم ائتلاف کرده‌ اند و کمپین خود را به شکل مشترک پیش خواهند برد. «بنی گانتس» ژنرال سابق ارتش و رهبر حزب تازه تاسیس «اقتدار اسرائیل» و «یائیر لاپید» رهبر حزب مرکز گرای «یش عاتید» (آینده آنجاست) اعلام کردند که در انتخابات علیه نتانیاهو متحد می‌ شوند.

این در حالی است که بر اساس نظرسنجی‌ های فعلی، ائتلاف گانتس - لاپید موفق خواهد شد تا به تعداد کرسی‌ های بیشتری در مقایسه با حزب لیکود دست یابد.

بر اساس نتایج این نظر سنجی لیست «کحول لفان» به 36 کرسی در انتخابات آینده کنست رژیم صهیونیستی دست خواهد یافت در صورتی که حزب «لیکود» تنها 30 کرسی کنست را در اختیار خواهد گرفت.

بر اساس توافقی که «بنی گنتس» و یائیر لاپید با هم کرده‌ اند، اگر ائتلاف آنها در انتخابات پیروز شود، هر دوی این سیاستمداران، نوبتی نخست‌ وزیر خواهند شد.

به گزارش رسانه‌ های صهیونیستی، آنها توافق کرده‌ اند که در دو سال و نیم اول، بنی گانتس نخست‌ وزیر باشد و سپس یائیر لاپید جای او را بگیرد.

روزنامه نگار نیویورک تایمز می نویسد: طی یک هفته اخیر من بسیاری از رای دهندگان را دیده ام که گفته اند در تاریخ 9 آوریل به میانه روها رای می دهند. چرا؟ پاسخ به چند کلمه محدود می شود: فقط برای اینکه بی بی (لقب نتانیاهو است) رای نیاورد.

در حالی که نخست وزیروی کار با سه اتهام فساد مالی روبروست، مردان «آبی و سفید» از درخواست های سیاسی انگیزه می گیرند. در حالی که پیام نتانیاهو تنها بودن است، آبی و سفید از اتحاد سخن می گویند.

دومین وجه تمایز مردان آبی و سفید با بی بی، برداشت آنها از نقش رژیم اسرائیل در جهان است.در حالی که نتانیاهو خود را با پوپولیست های راست گرایی چون «جائیر بولسونارو» از برزیل و «ویکتور اوربان» از مجارستان متحد کرده، لاپید با لیبراال هایی چون «امانوئل ماکرون» فرانسوی و «مارک روته» هلندی هم وجه اشتراکاتی می بیند.

در مقابل بنیامین نتانیاهو نیز با نزدیک شدن موعد انتخابات دست به تحرکاتی مشابه زده است. حزب لیکود (حزب نتانیاهو) اعلام کرده است که قصد دارد ائتلافی از افراطی‌ ترین احزاب راست‌ گرای اسرائیل را ایجاد کند تا مانع از هدر رفتن آراء راست شود. هدف نتانیاهو قرار گرفتن پشت سر ائتلافی از سه حزب «خانه یهود»، «اتحاد» و «نیروی یهود» است. البته حزب نتانیاهو (لیکود) فهرست خود را خواهد داشت. بدون این ائتلاف حزب نیروی یهود احتمالا نخواهد توانست به حد نصاب 3.25 درصد آراء برای ورود به کنست شود. ائتلافی که بنیامین نتانیاهو در صدد ایجاد آن است، راست‌ گراترین دولت در تمام تاریخ تاسیس دولت جعلی اسرائیل خواهد بود.

نتانیاهو 13 سال است که بر مسند نخست وزیری تکیه زده است. اگر حزب او یک بار دیگر در انتخابات پیروز شود، او رکورد نخست وزیری را در این کشور خواهد شکست که تاکنون متعلق به «دیوید بن‌ گورین» بوده است. موعد اصلی انتخابات در ماه نوامبر سال جاری میلادی بود. اما خروج یک حزب راستگرا از ائتلاف و محدود شدن پشتوانه کابینه در مجلس به یک رای (61 رای از 120 رای) ، سبب شد که نتانیاهو اتنخابات زودهنگام را در دستور کار قرار دهد. او در عین حال متهم به فساد مالی و رشوه‌ دهی و رشوه‌ گیری در سه مورد نیز هست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.