این زن سیاستمدار برای اعلام همبستگی با مسلمانان حجاب بر سر گذاشت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، این روزها حجاب نخست وزیر نیوزلند به احترام قربانیان حادثه تروریستی و همچنین پیگیری های مجدانه وی در خصوص این کشتار دردناک محبوبیت او را بیش از پیش کرده است.

روز جمعه کشتار کم سابقه ای در مرکز شهر «کرایست چرچ» رخ داد و در حمله تروریستی به نمازگزاران در نیوزیلند، 50 تن جان خود را از دست دادند. 

«جاسیندا آردرن» نخست وزیر نیوزیلند این حادثه را «حمله تروریستی با برنامه‌ ریزی قبلی» خواند و گفت امروز، یکی از سیاه‌ ترین روزها در تاریخ کشورش است.

 

0000000000

 

او گفته است که مهاجمان تحت تاثیر افکار کسانی مانند «اسلوالد موزلی» رهبر فاشیست‌ های انگلیس در دهه‌ های 1920 و 1930 و «اندرس بریویک» عامل کشتار جمعی در نروژ قرار داشتند.

نخست‌ وزیر نیوزیلند یکشنبه اعلام کرد دفترش روز جمعه، 9 دقیقه پیش از آغاز حمله تروریستی به دو مسجد در کرایست‌ چرچ پیامی از سوی مهاجم مسلح دریافت کرد.

آردرن به خبرنگاران گفت: «یکی از بیش از 30 دریافت کننده این پیام بودم که 9 دقیقه پیش از آغاز حمله ارسال شد.»

او افزود: «این پیام حامی موقعیت یا جزئیات مشخصی نبود». او ادامه داد که پیام دو دقیقه پس از دریافت، به دستگاه‌ های امنیتی فرستاده شد.

 

00

 

نخست‌‎ وزیر نیوزیلند گفت بخش‌ هایی از این پیام 74 صفحه‌ ای را که مهاجم مسلح در آن دلایل اقدامش را توجیه کرده، خوانده است.

او تاکید کرد: «وجود پیامدی ایدئولوژیک حاوی دیدگاه‌ هایی تندرو، مساله‌ ای بسیار نگران کننده است.»

پیگیری قاطعانه این حمله توسط وی، محبوبیت او را در میان مردم کشورش دو چندان کرده است. این محبوبیت زمانی بیشتر شد که وی با حجاب در میان خانواده قربانیان این حمله حاضر شد. وی در دیدار از کمپ پناهجویان و شماری از خانواده های قربانیان حمله تروریستی در شهر کرایست چرچ نیوزیلند، برای اعلام همبستگی با مسلمانان حجاب بر سر گذاشت.

 

0000

 

وی پس از این حادثه تروریستی، محدودیت حمل سلاح را در دست بررسی دارد.

نخست وزیر نیوزیلند در این خصوص اعلام کرد: با توجه به حادثه روز جمعه در این کشور باید قوانین حمل سلاح مورد بازبینی قرار بگیرد و هیچ فردی نیز در دولت مخالف این موضوع نیست. آردرن در ادامه گفت که ممنوعیت مالکیت اسلحه نیمه‌ خودکار (که عامل حمله تروریستی در کرایست چرچ از آن نوع استفاده کرده بود) از جمله گزینه‌ هایی است که در کابینه بررسی خواهد شد.

 

000

 

نیوزیلندی ها از این تصمیم جاسیندا هم استقبال کرده اند و وعده نخست وزیر نیوزیلند، برای سختگیرانه‌ تر کردن قوانین نگهداری اسلحه با واکنش عمدتا مثبت افکار عمومی مواجه شده است.

اما این تنها بخش کوچکی از اقداماتی است که او را در میان مردمش محبوب کرده و باید بیشتر در زندگی او وارد شویم تا باقی آنها را دریابیم:

زندگی نامه

«جاسیندا آردرن جاسیندا کیت لورل آردِرْن» در تاریخ 26 ژوئیه سال 1980 در شهر «همیلتون» نیوزیلند متولد شد و در شهرهای «مورینسوایل» و «موروپارا» - شهرهایی که «راس آردرن» پدرش به عنوان افسر پلیس کار می کرد، بزرگ شد. «لائورل آردرن» مادر جاسیندا، در غذاخوری یک دانشگاه کار می کرد.

 

21

20

جاسیندا در کالج «مورینسوایل» تحصیل کرد و در آنجا نماینده دانشجویان در هیئت امنای دانشگاه بود. وی در سال 2001 با لیسانس مطالعات ارتباطی (BCS) در سیاست و روابط عمومی از دانشگاه فارغ التحصیل شد.

 

24

4

جاسیندا و مادرش

9

جاسیندا و پدرش

 

او توسط «ماری آردرن» عمه اش، به عنوان یکی از اعضای کهنه کار حزب کارگر نیوزیلند، وارد دنیای سیاست شد. در آن زمان عمه اش از جاسیندای نوجوان برای تبلیغات برای انتخاب مجدد «هری دوینهوون» نماینده «پلای ماوث» در انتخابات سراسری سال 1999 بهره گرفت.

 

5

جاسیندا در کنار عمه اش ماری

 

آردرن در سن نوجوانی به حزب کارگر ملحق شد و یکی از اعضای ارشد در «بخش کارگران جوان» در حزبش تبدیل شد. او پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، به عنوان محقق در دفاتر «فیل گف» و «هلن کلارک» به عنوان یک محقق کار می کرد. آردرن بعد از یک دوره فعالیت داوطلبانه در یک نوانخانه در شهر نیویورک، به لندن رفت تا به عنوان یک مشاور سیاستگذاری ارشد در یک واحد سیاست خارجی با 80 عضو تحت نظر «تونی بلر» نخست وزیر وقت انگلیس کار کند. او هرگز بلر را در لندن ملاقات نکرد، اما او را در مورد حمله به عراق در یک رویداد در نیوزیلند در سال 2011 مورد مواخذه قرار داد.

 

18

آردرن همچنین مدتی برای کمک به بازنگری سیاستگذاری ها در انگلیس و ولز در وزارت کشور انگلیس خدمت می کرد. در اوایل سال 2008، آردرن به عنوان رییس اتحادیه بین المللی جوانان سوسیالیست انتخاب شد، سمتی که باعث شد وی مدتی را در اردن، فلسطین اشغالی، الجزایر و چین بگذراند.

عضویت در پارلمان

آردرن پیش از انتخابات سال 2008 در فهرست حزب کارگر در جایگاه بیستم قرار گرفت. این یک جایگاه بسیار بالا برای کسی بود که قبلا نماینده مجلس نبوده و تقریبا کرسی وی را در پارلمان تضمین می کرد. بر این اساس، آردرن از لندن بازگشت تا تبلیغاتی گسترده را آغاز کند. او همچنین کاندیدای حزب کارگر برای رای گیری الکترال شد. آردرن در رای گیری الکترال ناموفق بود، اما جایگاه بالای او در لیست حزب کارگر به او اجازه ورود به پارلمان را داد.

پس از انتخابات، او از «دارن هیوز» پیشی گرفت و جوان ترین نماینده در پارلمان شد و تا 11 فوریه 2010 این جایگاه را در اختیار داشت.

 

15

«فیل گف» رهبر مخالفان، سمت آردرن را ارتقا داد، و او را سخنگوی حزب کارگر برای امور جوانان و معاون سخنگوی (امور جوانان) در دادگستری کرد. 

او به طور منظم در برنامه تلویزیونی «صبحانه» در شبکه TVNZ در کنار «سیمون بریجز» نماینده حزب ملی (و رهبر آینده حزب ملی)  ظاهر می شد. 

 

22

آردرن در انتخابات عمومی سال 2011 برای کسب کرسی مرکزی آکلند برای حزب کارگر وارد رقابت شد اما از نماینده حزب ملی با 717 رای شکست خورد. با این حال، او از طریق لیست حزب، که در آن در جایگاه سیزدهم بود، به پارلمان بازگشت. او دفترش را در نمایندگی الکترال و نماینده مجلس در مقر اوکلند مرکزی حفظ کرد.

 

16

آردرن بعد از اینکه گف از رهبری حزب پس از شکستش در انتخابات 2011 استعفا داد، از «دیوید شیرر» در برابر «دیوید کانلیف» رهبر مخالفان حمایت کرد. وی در 19 دسامبر 2011 به رتبه چهارم در کابینه در سایه ارتقا یافت و سخنگوی توسعه اجتماعی تحت رهبری جدید دیوید شیرر شد. 

آردرن دوباره در انتخابات عمومی سال 2014 در اوکلند مرکزی کاندید شد. و دوباره از رقیبش در حزب ملی شکست خورد اما توانست آراء او را از 717 به 600 پایین بیاورد. او در جایگاه پنجم در حزب قرار گرفت و سخنگوی کابینه در سایه برای بخش «عدالت، کودکان، تجارت های کوچک و هنر و فرهنگ» تحت رهبری جدیدی «اندرو لیتل» شد.

انتخابات میان دوره ای

آردرن در فوریه 2017 و پس از استعفای «دیوید شیرر» رهبر سابق حزب کارگر در 8 دسامبر 2016 از جانب حزب کارگر برای انتخابات میان دوره ای مونت آلبرت کاندید شد. او تنها کاندیدا بود بنابراین بدون هیچ مخالفتی گزینش شد.

 

6

در 21 ژانویه، آردرن در تظاهرات زنان در سال 2017، تظاهراتی در اعتراض به دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا برگزار شد، شرکت کرد.

 

3000

او در میتینگ 22 ژانویه به عنوان کاندیدای حزب کارگر تایید شد. آردرن با کسب آراء 77 درصدی در پارلمان، پیروزی چشمگیری کسب کرد.

معاون رهبر حزب کارگر

پس از پیروزی در انتخابات میان دوره ای، آردرن به طور خودکار در 7 مارس 2017 و پس از استعفای «آنت کینگ» معاون رهبر حزب کارگر شد.

کرسی خالی آردرن، به «ریموند هو» داده شد.

رهبر مخالفان

در 1 اوت 2017 تنها 7 هفته پیش از انتخابات سراسری، آردرن در پی استعفای اندرو لیتل، رهبر مخالفان و همچنین رهبر حزب کارگر نیوزیلند شد.

 

000

لیتل به دلیل کاهش بی سابقه محبوبیت این حزب استعفا داد. آردرن که در آن زمان 37 سال داشت، جوان ترین رهبر حزب کارگر شد. او همچنین دومین رهبر زن این حزب پس از «هلن کلارک» محسوب می شد.

نتایج انتخابات 2017

جاسیندا آردرن در جریان فعالیت‌ های انتخاباتی‌ اش با ارائه سیاست‌ هایی در مورد ارائه کمک‌ هایی در زمینه‌ های آموزشی، مسکن و محیط زیست توجه نسل جوان این کشور را به خود جلب کرد.

نتایج اولیه انتخابات سراسری نشان داد این حزب 35.79 درصد آراء را در مقایسه با 46.03 درصد آراء حزب ملی به دست آورده است. حزب کارگر 14 کرسی دیگر کسب کرد و شمار کرسی های پارلمانی خود را به 45 کرسی رساند. این بهترین نتیجه برای این حزب از سال 2008 که بدترین نتیجه را به دست آورد، محسوب می شود. در پی انتخابات، آردرن و معاونش «کلوین دیویس» با احزاب «سبز» و «اول نیوزیلند» وارد مذاکره شد تا ائتلافی تشکیل دهد زیرا حزب ملی به عنوان رقیب، فاقد کرسی های لازم برای حکومت کردن به تنهایی بود.

 

2

در پی انتشار نتایج ویژه انتخابات از جمله نتایج خارج از کشور، حزب کارگر کرسی های خود را به عدد 46 رساند. آردرن از نتایج استقبال و عنوان کرد این کرسی ها به حزب کارگر دست بالا را برای تشکیل دولت بعدی می دهد.

نخست وزیری

در 19 اکتبر 2017 «وینستون پترز» رهبر حزب اول نیوزیلند با تشکیل ائتلاف با حزب کارگر و تعیین آردرن به عنوان نخست وزیر بعدی موافقت کرد. این ائتلاف از حزب سبز هم رای اعتماد گرفت. آردرن، پترز را به عنوان معاون نخست وزیر و وزیرخارجه منصوب کرد. او همچنین به حزب اول نیوزیلند پنج پست وزارتی داد.

 

14

آردرن پس از «جنی شیپلی» (1999-1997) و «هلن کلارک» (2008-1999) سومین نخست وزیر زن در نیوزیلند محسوب می شود. او که در 37 سالگی وارد دفتر نخست وزیری شد، به عنوان جوان‌ ترین نخست‌ وزیر این کشور از سال 1856 و همچنین جوان‌ ترین رهبر زن در جهان شناخته می‌ شود.

 

12

نخستین سفر خارجی او در 5 نوامبر 2017 به استرالیا بود. روابط بین دو کشور به دلیل رفتار نامناسب استرالیا با نیوزیلندی های ساکن این کشور وخیم بود و آردرن وعده بهبود روابط را داده بود. آردرن در 9 نوامبر برای شرکت در اجلاس اپک به ویتنام رفت.

 

11

انتقاد از خروج ترامپ از برجام

جاسیندا آردرن خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران را گامی به عقب خوانده بود.

او پس از اعلام خبر خروج ترامپ از برجام گفت: «دیدگاه ما این است که این توافق، خاورمیانه را قابل پیش بینی تر و باثبات تر می کرد. بنابراین تصمیم (ترامپ)، ناامیدکننده است.»

وی ادامه داد: «توافق بهتر از عدم توافق است. آنچه که لازم است بر آن تمرکز کنیم، این است که چگونه سیستم بر مبنای قانونی داشته باشیم که امنیت و ثباتی بدهد که اقداماتی نظیر توافق با ایران ارائه کرده بود.»

 

زندگی شخصی

«کلارک گی فورد» شریک زندگی جاسیندا آردرن، مجری یک برنامه تلویزیونی ماهیگیری در تلویزیون نیوزیلند است.

 

19

آن دو در روز 19 ژانویه 2018 و مقابل خبرنگاران و دوربین ها اعلام کردند که در انتظار نخستین فرزند خود هستند که در ماه ژوئن متولد خواهد شد.

 

10

نخست وزیر نیوزیلند با اعلام بارداری اش توجه رسانه های بین المللی را به خود جلب کرد.

 

17

 

1

آردرن پس از «بی نظیر بوتو» نخست وزیر فقید پاکستان که نزدیک به 3 دهه پیش در دوره نخست وزیری وضع حمل کرد، دومین رهبر کابینه یک کشور است که در طول دوران تصدی خود وضع حمل کرد.

دومین نخست وزیر زن پس از «بی نظیر بوتو» است که در دوران نخست وزیری خود وضع حمل کرد.

او پس از زایمان، طبق قوانین کشورش به مدت 6 هفته از مرخصی زایمان استفاده کرد و سرکار خود حاضر نشد.

 

13

حضور با نوزاد در صحن سازمان ملل برای نخستین بار

نخست‌ وزیر نیوزیلند با آوردن «نیو» دختر سه ماهه‌ اش به مجمع عمومی سازمان ملل در 27 سپتامبر سال گذشته، توجه ها را به خود جلب کرد.

 

0

کودک سه ماهه در حالی که کنار پدرش «کلارک گی فورد» در صندلی کوچک اش نشسته بود، نظاره گر سخنرانی مادرش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود.

 

00

گی فورد در توییتی نوشت:‌ «ای کاش می‌توانستم دیروز نگاه متعجب هیات ژاپنی در داخل سازمان ملل را حین ورود به سالن در میانه کار تعویض پوشک بچه ثبت کنم، افسانه بزرگ قرن بیست و یکم.»

 

حمله به نمازگزاران و نگاهی به جامعه مسلمانان در نیوزیلند

حمله مسلحانه به جامعه مسلمانان نیوزیلند در نوع خود بی سابقه بود به گونه‌ ای که ابراز همبستگی همه محافل اجتماعی با مسلمانان این کشور را به همراه داشت.

حمله تروریستی به دو مسجد در شهر کرایست چرچ نیوزیلند که با کشته شدن 50 نفر و زخمی شدن قریب به 50 نفر دیگر همراه بود، افکار عمومی را در شوک فرو برد.

 

000000000

 

این قتل عام برای مسلمانان نیوزیلند هنوز قابل هضم نیست، چرا که آنها با صلح و همزیستی در کنار دیگر اتباع ادیان دیگر در این کشور مشغول زندگی و عبادات خود بودند.

اسلام در قرن نوزدهم وارد نیوزیلند شد. حضور مسلمانان در آنجا قدمت زیادی ندارد. شمار زیادی از مسلمانان به خصوص از کشورهای جنوب شرقی آسیا و جزایر اطراف آن شروع به مهاجرت به آنجا کردند و همین باعث شد  بسیاری از نیوزیلندی‌ های اروپایی به اسلام روی آورند.

ریشه‌ های برخی از مسلمانان نیوزیلند به هند، پاکستان، سریلانکا، آلبانی، ترکیه، یوگسلاوی، اندونزی و کشورهای عربی باز می‌ گردد.

مسلمانان در نیوزلیند در سه منطقه دسته بندی می‌ شوند: منطقه اوکلند، به ویژه در شهر اوکلند، در جنوب جزیره شمالی هم تعداد زیادی مسلمان هستند و همچنین در جنوب شرقی جزیره جنوبی در شهر کریست چرچ، اکثر این مسلمانان از طبقات معمولی جامعه و تعداد کمی از آنها از متخصصان آموزش دیده در این کشورند.

در نیوزیلند اولین مسجد در سال 1970 در شهر اوکلند ساخته شد. حدود 11 مسجد در این کشور وجود دارد.

 

000000

 

جامعه مسلمانان نیوزیلند یکی از بزرگ‌ ترین گروه‌ های دینی در حال رشد در این کشور است به گونه‌ ای که شمار ساکنان مسلمان در این کشور بین سال‌ های 1991 تا 2006 شش برابر شده و هم اینک حدود یک درصد کل جمعیت نیوزیلند است.

بر اساس آمار سال 2013 شمار مسلمانان نیوزیلند به 46 هزار و 149 نفر می‌ رسد که در مقایسه با سال 2006،  28 درصد افزایش یافته است.

حدود 77 درصد از مسلمانان نیوزیلند متولد خارج از این کشور هستند. اکثر آنها یعنی در حدود 29 درصد از هند آمده‌ اند و  میزان مسلمانان کشورهای خاورمیانه در نیوزیلند حدود 21 درصد است.

شهر اوکلند و کرایست چرچ هر کدام یک مسجد و یک مرکز اسلامی دارند.

مسلمانان نیوزیلند شاید با برخی مزاحمت‌ های شخصی روبرو بوده‌ اند؛ اما دولت نیوزیلند همواره حامی آنها بوده است.

اما پخش صدای اذان از بلندگوهای مساجد در این کشور طبق قانون ممنوع است در حالی که زن مسلمان از آزادی حجاب شرعی و پوشیدن چادر در خیابان‌ ها و اماکن عمومی برخوردار است.

اما حمله به مسلمانان نیوزیلند از زمان گسترش اسلام در این کشور نخستین حمله در نوع خود و وحشیانه ترین آن بوده است که محافل جامعه نیوزیلند را در شوک فرو برده است.

 

کشتار مسلمانان نیوزیلند و زنده شدن داغ قدیمی جنگ بوسنی

در کشتار اخیر نیوزیلند، انگیزه‌ های قاتل کاملا نژادپرستانه و سفیدبرترانگارانه بوده است. اما نکات دیگری هم در این کشتار وجود دارد.

زمانی که قاتل در حال راندن خودروی خود به سوی دو مسجد برای کشتار بود، آهنگی قدیمی در حال پخش از ضبط خودرو بود؛ آهنگی مربوط به صرب‌ های افراطی که مردم بوسنی، کرواسی و کوزوو را در دهه 90 میلادی قتل عام کردند. در حقیقت این آهنگ ملی‌ گرایانه از صرب‌ ها نشان دهنده عمق کینه قاتل از مسلمانان دارد. این کینه را در نام‌ های نوشته شده روی سلاح او نیز می‌توان دید چرا که بیشتر این اسامی کسانی بودند که از صرب‌ ها با مسلمانان جنگیده‌ اند.

 

0000000

 

در حقیقت صرب‌ های بوسنی که قرن‌ ها در کنار همسایگان مسلمان خود می‌ زیستند به فاصله چند روز به همان همسایه‌ ها حمله‌ ور شده و آنها را سلاخی کردند. بحران به وجود آمده بر سر آهنگ پخش شده در خودروی قاتل به حدی است که سفیر بوسنی در نیوزیلند آن را محکوم کرده است.

از این گذشته، نام دو صرب روی بدنه سلاح «برنتون تارانت» 28 ساله دیده می‌ شود. «میلوش اوبیلیچ» از شوالیه‌ های قدیمی صرب و «استفان لازار» از شاهزاده‌ های امپراطوری صربستان که با عثمانی‌ های مسلمان جنگیده‌ اند. نام «مارکو میلیه‌ نوف» از جنگجویان اهل مونته‌ نگرو نیز روی سلاح او دیده می‌ شود. همه اینها نشان می‌ دهد که این قاتل چه کینه عمیقی از مسلمانان به دل داشته و در طی سال ها آن را پرورانده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.