دولت انگلیس اعلام کرد با اتحادیه اروپا به «یک توافق از نظر حقوقی الزام آور» دست یافته که خواسته‌ های نمایندگان مخالف توافق اولیه را تامین می‌ کند؛ این در حالی است که رهبر مخالفان انگلیس رای منفی به این توافق را خواستار شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین گزارش داد دولت «ترزا می» نخست وزیر انگلیس اعلام کرد بر سر تغییراتی در توافق برگزیت «که از نظر حقوقی الزام آور خواهد بود»، با اتحادیه اروپا به توافق رسیده است. این در حالی است که پارلمان انگلیس قرار است امروز سه شنبه بار دیگر طرح برگزیت ترزا می را به رای بگذارد.

ترزا می در ساعات پایانی دوشنبه همراه «استیو بارکلی» وزیر برگزیت به پارلمان اروپایی رفت تا پیش از رای پارلمان برای گرفتن امتیازات تازه تلاش کند.

«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اخطار داده است که اگر این توافق در پارلمان شکست بخورد فرصت دیگری برای توافق وجود نخواهد داشت.

یونکر در پی مذاکرات دوشنبه شب اخطار داد که اگر پارلمان انگلیس به طرح برگزیت رای منفی دهد ، همه به خطر می افتند.

او گفت: «در سیاست اغلب از فرصت دومی برخوردار می شوید. آنچه مهم است این است که با این فرصت ثانویه چه می کنید. فرصت ثالثی وجود نخواهد داشت.»

او افزود: «بگذارید خیلی واضح درباره این گزینه صحبت کنیم: یا این توافق تصویب می شود یا ممکن است اصلا برگزیتی اتفاق نیافتد.»

ترزا می و یونکر بعد از ملاقاتی در شامگاه دوشنبه در استراسبورگ در یک کنفرانس خبری صحبت کردند.

نمایندگان انگلیس می گویند که در جریان مذاکرات استراسبورگ با اتحادیه اروپا دو طرف بر سر تغییراتی به توافق رسیدند که باعث بهبود برگزیت می شود و آن را تقویت می کند.

اما «جرمی کوربین» رهبر حزب مخالف کارگر گفت که مذاکرات نخست وزیر شکست خورده و اعلامیه های او حاوی تغییراتی که وعده اش را به پارلمان داده بود نیست.

او از نمایندگان این کشور خواست به توافق اتحادیه اروپا و انگلیس در خصوص برگزیت رای منفی دهند، چرا که متن آن با آنچه پیش از این بود تفاوتی نکرده و تنها دو بیانیه به آن افزوده شده است.

کشمکش ها بر سر برگزیت یا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ادامه دارد. پارلمان انگلیس قرار است امروز سه شنبه برای بار دوم توافق خروج را به رای بگذارد. مقامات دولت انگلیس درباره عواقب تایید نشدن این طرح در پارلمان هشدار داده اند. وزیر خارجه انگلیس گفته است اگر این طرح ترزا می در پارلمان رای نیاورد، برگزیت در معرض خطر قرار می گیرد. رای گیری قبلی درباره این طرح در ماه ژانویه شکست سختی را برای نخست وزیر رقم زده بود.

«دیوید لیدینگتون» از اعضای کابینه گفت تغییراتی که بر سر آن توافق شده به آن معنا است که اتحادیه اروپا نمی تواند بر سر موضوع حفاظ(جمهوری ایرلند) انگلیس را برای مدت نامحدود به تله بیاندازد.

جمهوری ایرلند عضو اتحادیه اروپا است و پس از برگزیت، مرز بین این کشور و ایرلند شمالی (که بخشی از انگلیس است) به یک مرز خارجی اتحادیه اروپا تبدیل می‌ شود. در حال حاضر این مرز نامرئی است، به این معنی که هیچ‌ گونه تجهیزات یا پاسگاه‌ های مرزی و گمرکی در مرز دو کشور وجود ندارد.

انگلیس و جمهوری ایرلند می‌خواهند این مرز را پس از برگزیت هم به همین شکل نگه دارند. برای این کار، تدابیری در توافقنامه خروج در نظر گرفته شده که به «حفاظ» معروف است؛ ولی این بخش توافقنامه در انگلیس جنجالی بوده است.

بر اساس نتیجه همه‌ پرسی سال 2016 انگلیس و توافق‌ های صورت‌ گرفته پس از آن، انگلیس باید تا روز 29 مارس (9 فروردین) اتحادیه اروپا را ترک کند.

اگر توافق برگزیت امروز سه شنبه دوباره رد شود، نمایندگان در روز بعدی درباره خروج بدون قرارداد انگلیس از اتحادیه اروپا تصمیم می گیرند. اگر این هم رد شود، نمایندگان در روز پنجشنبه راجع به خواهش از اتحادیه اروپا برای تعویق تاریخ برگزیت رای گیری خواهند کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.