پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

شکست دیگری برای ترزا می؛

کلاف سر در گم «برگزیت»

نخست وزیر انگلیس که به شدت تحت فشار قرار دارد، نتوانست نظر مساعد پارلمانش را به توافق برگزیت به دست آورد. رای منفی پارلمان شکستی برای رهبری ترزا می محسوب می‌ شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره گزارش داد پارلمان انگلیس شب گذشته «ترزا می» نخست وزیر این کشور را ملزم کرد برای اصلاح توافق خروج این کشور از اتحادیه اروپا (برگزیت) درباره مرزهای ایرلند با اتحادیه اروپا وارد مذاکره شود؛ اما بلافاصله اتحادیه اروپا درخواست مذاکره مجدد را رد کرد.

زمانی که ترزا می در نوامبر گذشته توافقنامه خروج را پس از ماه ها مذاکرات پیچیده و فشرده امضا کرد، هر دو طرف آن را تنها راه جلوگیری از خروج بدون توافق این کشور از بلوک اروپا در 29 مارس عنوان کردند.

اما نخست وزیر که به شدت تحت فشار قرار دارد، نتوانست نظر مساعد پارلمانش را به این توافق به دست آورد و در نتیجه شب گذشته آنها خواستار بازگشت وی و اصلاح بند مربوط به «ایرلند» شدند.

قانونگذاران انگلیسی خواستار مذاکره مجدد درباره مرزهای ایرلند شمالی هستند تا در این صورت بتوانند از توافق جایگزین و اصلاح شده با اتحادیه اروپا حمایت کنند.

رای منفی پارلمان شکستی برای رهبری ترزا می محسوب می‌ شود و دولت وی تنها تا دوشنبه هفته آینده فرصت دارد تا طرح «جایگزین» ارائه کند.

پارلمان انگلیس همچنین مخالفت خود را با خروج بدون توافق با اتحادیه اروپا اعلام کرد.

ترزا می در پارلمان این کشور اظهار داشت که اکثریت نمایندگان از توافقی با تغییرات پیشنهادی (درباره مرزهای ایرلند) حمایت می‌ کنند.

نخست وزیر انگلیس اضافه کرد: الان مشخص است که مسیری وجود دارد که اکثریت قابل توجه و پایدار در مجلس از یک توافق برای خروج از اتحادیه اروپا حمایت می‌ کنند.

قانونگذاران انگلیسی خواهان تغییر در توافق بر سر مرزهای زمینی استان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند (به عنوان عضو اتحادیه اروپا) هستند و از پیامدهای توافق فعلی برای انگلیس در آینده نگران هستند. مرز ایرلند شمالی با جمهوری ایرلند تنها مرز زمینی انگلیس با اتحادیه اروپا محسوب می‌ شود.

مصوبه روز سه شنبه به پیشنهاد «گراهام برادی» نماینده محافظه‌ کار مطرح شد که با 317 رای موافق در برابر 301 رای مخالف تصویب شد. در این مصوبه درخواست شده است که توافق فعلی بر سر مرزهای ایرلند تغییر کرده و توافقی دیگر جایگزین شود.

طبق این مصوبه در صورت اصلاح این بخش، پارلمان انگلیس از توافق ترزا می و اتحادیه اروپا حمایت خواهد کرد.

ترزا می قبل از رای گیری در پارلمان در روز سه شنبه با «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا صحبت کرده بود. ترزا می پس از این تماس گفته بود که موضع اتحادیه اروپا در مورد مذاکرات مجدد «آسان نخواهد بود.»

نخست وزیر انگلیس همچنین گفته بود، چنانچه تا روز 13 فوریه لندن نتواند در خصوص اصلاح طرح برگزیت با اروپا به توافق برسد، یک روز پس از آن تاریخ اعضای پارلمان می‌توانند در مورد اقدامات و مذاکرات بعدی با اتحادیه اروپا تصمیم گیری کنند.

این در حالی است که اتحادیه اروپا بارها تاکید کرده توافقی را که چند هفته پیش با دولت انگلیس درباره خروج آنها نهایی کرده، دوباره نمی‌ گشاید و مجددا مورد مذاکره قرار نمی‌ دهد. بلافاصله بعد از رای‌ گیری قانونگذاران انگلیسی، «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا در بیانیه‌ ای ضمن رد هرگونه مذاکره مجدد بر سر توافق برگزیت، اعلام کرد که تفاهم بر سر مرزهای ایرلند شمالی بخشی از توافق بوده و مورد بازنگری قرار نمی‌ گیرد. «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه هم چندی پیش هشدار داد که ترزا می نباید انتظار داشته باشد که اروپا تسلیم خواسته های انگلیس شود.

انگلیس قرار است روز 29 مارس از اتحادیه اروپا خارج شود. شماری از اعضای مجلس عوام به دنبال رای مخالف پارلمان به توافق به دست آمده با اتحادیه اروپا، خواستار تمدید این مهلت شدند. با این وجود قانونگذاران انگلیسی سه‌ شنبه شب پیشنهاد حزب ملی اسکاتلند مبنی بر تاخیر در خروج از اتحادیه اروپا را رد کردند؛ اقدامی که با حمایت نخست وزیر همراه بود.

اگر نمایندگان پارلمان انگلیس به اجماع نظر نرسند، آنگاه پنجمین اقتصاد بزرگ جهان بزرگترین بلوک تجاری جهانی را بدون هیچ قراردادی ترک خواهد کرد؛ سناریویی که توسط کارشناسان تجاری، نابسامانی و آشفتگی ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.