چگوه داعش پس از مرگش در خاورمیانه، در دو اقیانوس آن طرف تر متولد شده است؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت در سراسر جزایر جنوبی فیلیپین، پرچم سیاه داعش به اهتزاز درآمده است.

مردم در دو اقیانوس آن طرف تر از محل تولد داعش، نام تجاری این گروه تروریستی را در جنگ های جدیدی مشاهده می کنند.

در ماه ژانویه در حالی که عبادت کنندگان برای برگزاری مراسم روز یکشنبه در کلیسای کاتولیک ها جمع شده بودند، دو بمب منفجر شد و 23 نفر را کشت. داعش ادعا کرد که دو بمب گذار انتحاری این گروه، عامل این قتل عام هستند.

یک تصویر در روزهای بعد در گروه های چت داعش منتشر شد که «رودریگو دوترته» رئیس جمهور فیلیپین را در میان انبوهی از جمجمه ها زانو زده نشان می داد که یکی از داعشی ها بالای سر او با خنجر ایستاده است. سرفصل این تصویر یک هشدار بود: «جنگ تازه آغاز شده است.»

قلمروی داعش در عراق و سوریه، که زمانی به پهنای انگلیس بود، پس از چهار سال مبارزه از بین رفته است. تنها یک روستای کوچک در جنوب شرقی سوریه باقی مانده که آن هم هر لحظه ممکن است آزاد شود.

اما این گروه در جای دیگری رشد کرده است. و در اینجا در جزیره «میندانائو» در جنوب فیلیپین که به دلیل سیاست گذاری های ضعیف، جایگاه خوبی برای شورشیان است، داعش هم شماری عنصر را جذب خود کرده است.

«موتوندان اینداما» از جزیره «باسیلان» که پسرعمویش به داعش پیوسته، می گوید: «داعش قدرت زیادی ندارد. من نمی دانم چرا پسر عموی من به این گروه پیوست، اما اتفاقی است که افتاده.»

این گروه اولین تلاش خود را برای جذب عنصر در جنوب فیلیپین در سال 2016 آغاز کرد و ویدئوهای آنلاین آن را منتشر کرد. مقامات اطلاعاتی گفتند که صدها عنصر از چچن، سومالی و یمن برای عضویت به این منطقه آمدند.

سال بعد عناصری که به داعش اعلام وفاداری کرده بودند، کنترل شهر «ماراوی» در میندانائو را در اختیار گرفتند. زمانی که 5 ماه بعد ارتش وارد میدان شد، این شهر را که بیشترین جمعیت مسلمان در این کشور را دارد، ویران کرد. دست کم 900 تروریست از جمله عناصر خارجی و «ایسنیلون هاپیلون» سرکرده گروه ابوسیاف کشته شدند.

رودریگو دوترته پیروزی بر داعش را اعلام کرد. اما ظاهرا این پیروزی، وفاداران به داعش را از سازماندهی مجدد بازنداشت.

«رومل بانلائویی» رئیس موسسه «تحقیق در مورد صلح، خشونت و تروریسم» در فیلیپین گفت: «داعش پول دارد  و می تواند به فیلیپین بیاید و عناصر استخدام کند. داعش پیچیده ترین مشکل برای فیلیپین امروز است و ما نباید وانمود کنیم که وجود ندارد زیرا ما نمی خواهیم وجود داشته باشد.»

به گفته ژنرال «جری بیسنا» سخنگوی فرماندهی منطقه ای در شهر «زامبوآنگا»، از زمان انفجار در کلیسای جامع در جزیره «جولو»، ارتش فیلیپین با حملات هوایی و 10،000 سرباز در جولو پاسخ این اقدام را داده است.

مقامات ارشد فیلیپین تلاش می کنند حوادثی را که در آن داعش عناصر خارجی را صادر می کند و هزینه حملات مرگبار در فیلیپین را به آنها می دهد، کوچک بشمارند. آن ها اغلب می گویند این درگیری ها بین قبیله های مسلمان و افراد مسلح است.

یک هفته پس از حمله تروریستی جولو، پلیس اعلام کرد مسئله حل شده و گروه ابوسیاف مسئول این اقدام است. اما داعش در اینجا نادیده گرفته شد.

«سیدنی جونز» رئیس موسسه «آنالیز سیاست در درگیری» در شهر «جاکارتا» پایتخت اندونزی گفت: زمانی که داعش خلافت ادعایی خود را در خاورمیانه ایجاد کرد، با شبه نظامیان در فیلیپین هم تحت یک پرچم ایدئولوژیک ارتباط برقرار کرد. و این ارتباط باعث شد پس از مرگش در خاورمیانه، جای پایش را در این کشور محکم کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.