تضعیف ولیعهد عربستان ممکن است به افزایش ثبات در خاورمیانه بیانجامد اما ناکامی در نظارت بر رفتار‌ بن سلمان ممکن است بیشتر او را به سمت رفتار‌های ویرانگر سوق دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست در سرمقاله خود نوشت: ترامپ و دستیاران ارشد او همچنان هم تاکید دارند برای نتیجه گیری در مورد پرونده قتل جمال خاشقجی باید تمامی عاملان در نظر گرفته شوند. اما یک مسئله روشن است: همانگونه که وزارت خارجه آمریکا روز شنبه تاکید کرد در هر اقدامی باید «حفظ روابط استراتژیک مهم« میان عربستان و آمریکا در نظر گرفته شود.

پیام این بیانیه روشن است: هیچ چیزی نمی تواند مانع پیمان دوستی کاخ سفید با محمد بن سلمان قدرتمندترین شخصیت حال حاضر در عربستان شود. همین انگیزه ترامپ را واداشته تا در برابر یافته های روشن سازمان سیا که نشان می دهد ولیعهد عربستان آمر قتل خاشقجی بوده، مقاومت کند. و تاکنون اجازه نداده وزارت خارجه علنا نتایجی را که تاکنون به آنها دست یافته منتشر کند.

دولت ترامپ شاید راست می گوید که باید در حفظ روابط با عربستان که به دولت فرانکلین روزولت بازمی گردد باید محتاطانه عمل کرد. اما ترامپ در اهمیت دادن به عربستان که بیش از آنکه به آمریکا چیزی بدهد، از آن چیز‌هایی بدست می‌ آورد، زیاده روی می‌ کند. او همچنین اشتباها حکومت عربستان را با شاهزاده 33 ساله ای که اقدامات جسورانه سمی و پرونده سیاهی داشته، در هم آمیخته است.

ترامپ در ارزش قائل شدن برای عربستان به عنوان یک خریدار اسلحه، تولید کننده نفت و متحدی برای مقابله با ایران اشتباه می‌ کند. در حقیقت این حکومت در هیچ یک از این جبهه ها موثر عمل نکرده است. او تنها بخش کمی از معامله 110 میلیارد دلاری تسلیحاتی ترامپ را تکمیل کرده است. گزارش شده که به رغم فشارهای ترامپ برای افزایش تولید، قصد دارد تولید نفت را کاهش دهد.

در مقابله با ایران هم عربستان به عنوان شریک نظامی، چیزی بدتر از یک شریک بیهوده بوده است.عربستان هیچ حضور قابل ملاحظه‌ای در سوریه ندارد، در حالی که تهران حضور گسترده‌ ای در سوریه دارد. دخالت محمد بن سلمان در یمن باعث بوجود آمدن فاجعه‌ ای بشردوستانه در این کشور شده، در حالی که همزمان موضع ایران در آنجا تقویت شده است. در زمینه محاصره قطر و گروگانگیری نخست وزیر لبنان هم شکست پس از شکست برای عربستان ثبت شد.

محمد بن سلمان دنیای غرب را با صحبت درباره اصلاحات دینی و اقتصادی مسحور کرد، اما زیان‌ های شدیدی به این مسائل زد. وی ده‌ ها عربستانی لیبرال را که از اصلاحات حمایت می‌ کردند، از جمله زنانی که از حق رانندگی دفاع می‌ کردند، بازداشت و زندانی کرد. در مورد پرونده قتل خاشقجی، نیز باید گفت: بن سلمان روزنامه نگار تاثیر گذاری را خاموش کرد که اهداف ولیعهد را تایید می‌ کرد، در حالی که از روش‌ ها و رفتارهایش انتقاد می‌ کرد.

آمریکا نمی‌تواند محمد بن سلمان را مجبور به کنار رفتن از قدرت کند، اما قطعا می‌ تواند او را تحریم و مجازات کند؛ در حالی که با حکومت رابطه اش را حفظ کند. خاندان آل سعود نمی‌ تواند به تنهایی هزینه‌ های خود را تامین کند، از این رو اجازه نخواهد داد شکافی بین عربستان و آمریکا بوجود آید. تضعیف ولیعهد سعودی ممکن است به افزایش ثبات در عربستان و در حالت کلی در خاورمیانه بیانجامد. در عوض، ناکامی در نظارت بر رفتار‌ بن سلمان ممکن است بیشتر او را به سمت رفتار‌های ویرانگر سوق دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.