بحران ناشی از قتل جمال خاشقجی به منزله آزمونی برای سنجش میزان قدرت ولیعهد عربستان محسوب می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری بلومبرگ  در گزارشی  نوشت: «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان خود را به عنوان حاکم بعدی بزرگ ترین کشور تامین کننده نفت جهان در چند دهه آینده معرفی کرده بود اما اکنون این جایگاه متزلزل شده است.

اکنون بحران روز افزون ناشی از مرگ «جمال خاشقجی» روزنامه نگار سعودی مقیم آمریکا در داخل کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه، تردیدهایی را درباره اینکه آیا او می تواند همچنان تمام اهرم های قدرت را در دستان خود نگاه دارد یا اینکه پدرش یا حتی رقبا او را مهار خواهند کرد، ایجاد کرده است. 

18 روز طول کشید تا عربستان سعودی اذعان کرد خاشقجی - منتقد حکومت عربستان - کشته شده است. یک روز پس از آنکه این روزنامه نگار مخالف حکومت سعودی ناپدید شد، محمد بن سلمان به بلومبرگ گفت: وی با پای خود از کنسولگری خارج شده است. اکنون دولت می گوید وی پس از مشاجره با افرادی در کنسولگری که به درگیری فیزیکی منجر شده، جان خود را از دست داد. مقامات سعودی اعلام کردند 18 نفر را در این رابطه دستگیر کرده اند. تحقیقات همچنان ادامه دارد. 

واکنش دیرهنگام، همزمان با درز نتایج تحقیقات مسئولان ترکیه، به وجهه محمد بن سلمان در داخل و خارج آسیب جدی زده است.

«پل سالیوان» کارشناس خاورمیانه در مرکز مطالعات امنیتی دانشگاه «جورج تاون» معتقد است خیلی ساده لوحانه خواهد بود که او فکر کند می تواند به راحتی از این تنگنا جان سالم به در برد. احتمالا فشارها افزایش خواهند یافت و تلاش های زیادی در رئوس قدرت در عربستان سعودی انجام خواهند شد تا بیشتر اقدامات وی تحت نظر قرار بگیرند.

هر گونه نشانه ای که از تصمیم ملک سلمان 82 ساله برای مهار قدرت پسرش حکایت داشته باشد، برنامه های بلندپروازانه وی را زیر سوال خواهد برد. 

تاثیر بلند مدت ماجرای قتل خاشقجی هرچه باشد، این بحران در حال حاضر از سرعت افزایش قدرت محمد بن سلمان کاسته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.