سال 1397، سالی پر از حوادث سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی تلخ و شیرین برای منطقه خاورمیانه بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سال 1397 با تمام تلخی و شیرینی آن به پایان رسید. سال گذشته سالی پر از تحولات و رخدادهایی برای منطقه خاورمیانه بود که قصد داریم در این گزارش از نظر بگذانیم:

 

تضعیف داعش و کشف گورهای دسته جمعی در عراق و سوریه:

ابتدای سال 1397 را می توان به جرات تاریخ شکست داعش در خاورمیانه نامید. داعش که بسیاری از مناطق سوریه و عراق را پیش از آن در اختیار داشت، قدرت خود را از دست داد و مجبور شد یکی یکی مناطق تحت اشغال خود را ترک کند.پس از آزادی بسیاری از مناطقی که تحت اشغال داعش بود شمار زیادی گورهای دسته جمعی در عراق و سوریه کشف شد.

 

2

در حال حاضر معدود عناصر داعش در برخی مناطق خاورمیانه فعال هستند.

 

انتخابات ریاست‌ جمهوری مصر:

 

Abdel_Fattah_el-Sisi_September_2017

انتخابات ریاست‌ جمهوری مصر در 26 و 28 (6 و 8 فروردین) برگزار شد. در 29 مارس (9 فروردین) اعلام شد که «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌ جمهور وقت مصر برای بار دوم با بیش از 97 درصد آرا برنده شده‌ است.

 

عملیات پرچم دروغین:

 

3

در 7 آوریل (18 فروردین) آمریکا و غرب عملیات پرچم دروغین حمله شیمیایی به منطقه دوما در نزدیکی دمشق را برای محکوم کردن دولت بشار اسد رئیس‌ جمهور سوریه مطرح کردند و با همین ادعا بخش‌ هایی از سوریه را بمباران کردند.

 

افتتاح نخستین سینما در عربستان:

 

vox-cinemas-saudi-1

 

در 18 آوریل 2018 (29 فروردین) نخستین سینما در عربستان سعودی پس از 35 سال افتتاح شد. سینمای وکس پارک ریاض که در مال پارک ریاض واقع شده شامل 4 پرده از جمله نخستین پرده آیمکس عربستان است که به نمایش برنامه‌ های خانوادگی شامل انیمیشن و فیلم‌ های آموزشی می‌ پردازد.

 

انتخابات عراق:

 

4

انتخابات پارلمانی و سراسری عراق  در تاریخ 12 مه (22 اردیبهشت) که با جناح بندی های جدید همراه بود به خوبی این واقعیت را آشکار ساخت که عراق می خواهد مستقل بوده و سیاستی متعادلی در پیش بگیرد. 

 

انتقال سفارت آمریکا به بیت‌ المقدس:

آمریکا روز دوشنبه 14 مه (24 اردیبهشت) به طور رسمی سفارت خود را از تل آویو به بیت المقدس منتقل کرد.

 

22

این اقدام آمریکا که یکی دیگر از وعده های انتخاباتی ترامپ بود، با انتقاد بسیاری از کشورها از جمله متحدان اروپایی واشنگتن روبرو شد.

 

خروج آمریکا از برجام:

در 8 مه (18 اردیبهشت) دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به وعده انتخاباتی خود عمل کرد و از توافق هسته ای میان ایران و غرب که در سال 2015 منعقد شده بود، خارج شد.

 

1397021910374263014084224

خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته ای با ایران، موجی از انتقادهای بین المللی را به همراه داشت.

«فدریکا موگرینی» مسئول ارشد سیاست خارجی اروپا، بلافاصله بعد از دقایقی از اعلام خروج آمریکا از این توافقنامه، بر پایبندی کشورهای اروپایی بر آن تاکید کرد.

 

آغاز تلاش ها برای تشکیل دولت لبنان:

 

16

«میشل عون» رئیس‌ جمهور لبنان  در تاریخ 24 مه (3 خرداد) «سعد حریری» را مامور تشکیل کابینه کرد. 

 

مجوز رانندگی برای زنان در عربستان:

 

6

در 24 ماه ژوئن (3 تیر) زنان در عربستان سعودی اجازه رانندگی یافتند.

کمتر از یک سال پیش در ماه سپتامبر سال 2017 ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی اعلام کرده بود که محدودیت رانندگی برای زنان کشورش پایان خواهد یافت و زنان عربستان از حق رانندگی برخوردار خواهند شد.

 

انتخابات سراسری پاکستان: 

 

7

انتخابات سراسری پاکستان در 25 ژوئیه (4 تیرماه) برگزار شد. در این انتخابات، حزب تحریک انصاف به‌ رهبری «عمران خان» توانست اکثریت آرا را به خود اختصاص دهد و با کسب 116 کرسی توانست پیروز انتخابات باشد. عمران خان نیز در 18 اوت (27 مرداد) به عنوان نخست وزیر سوگند یاد کرد.

 

بازگشت تحریم‌ های آمریکا علیه ایران:

در ششم ماه اوت (15 مرداد) آمریکا تحریم ها علیه ایران را که در دوره «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا لغو شده بود، بازگرداند.

 

_102851834_dt

 

در بیانیه رئیس جمهور آمریکا آمده است: «امروز آمریکا تحریم‌ های مجدد مرتبط با برنامه هسته‌ ای ایران را که با توافق هسته ای برداشته شده بود، مجددا برقرار می‌ کند.» در این بیانیه به تحریم خودروسازی، مبادلات طلا و فلزات گرانبها و ریال اشاره شده است که با شروع 7 اوت (16مرداد) به وقت شرق آمریکا، از سر گرفته شد.

 

جنگ اقتصادی ترکیه و آمریکا:

روابط ترکیه و آمریکا بعد از آن رو به تیرگی گذاشت که کاخ سفید خواستار آزادی بی قید و شرط «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی شد.

 

8

بر اساس تصمیم ترامپ تعرفه واردات فولاد ترکیه به آمریکا 50 درصد و تعرفه آلومینیم 20 درصد شد. ترکیه نیز در پاسخ به این اقدام آمریکا تعرفه‌ های جدیدی برای خودروهای سواری، الکل، سیگار برگ، لوازم آرایشی، برنج و زغال سنگ اعمال کرد.

ترکیه در ارتباط با دو برابر شدن تعرفه‌ها توسط آمریکا از این کشور به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد.

جنگ اقتصادی میان دو کشور باعث سقوط ارزش لیر ترکیه شد.

در نهایت ترکیه با تمهیداتی ارزش لیر را بهبود بخشید و برانسون هم در 12 اوت (21 مرداد) آزاد شد.

 

کنفرانس پالرمو:

در تاریخ 13 نوامبر (22 آبان) دو رهبر و رقیب سیاسی لیبی بعد از بیش از 5 ماه در حاشیه نشستی که در شهر پالرمو ایتالیا درباره آینده لیبی برگزار شد، با هم دیدار کردند.

 

_104303171_050579892-2

در عکسی که از دیدار دو رهبر منتشر شده، «جوزپه کنته» نخست وزیر ایتالیا و میزبان نشست پالرمو نیز حضور دارد.

نشست لیبی با حمایت سازمان ملل متحد و با هدف مذاکره برای رسیدن به راه حل سیاسی در این کشور و همین طور برگزاری انتخابات برگزار شد.

 

جنگ غزه و استعفای جنجالی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی:

13 و 14 نوامبر (22 و 23 آبان) نوار غزه شاهد جنگ کوتاه مدت شد که منجر به شکست رژیم اسرائیل شد. شماری از نیروهای ویژه ارتش رژیم صهیونیستی روز یکشنبه 11 نوامبر (20 آبان) با یک خودروی غیرنظامی به نوار غزه نفوذ کردند. این نیروها بعد از اینکه مسیر 3 کیلومتری را طی کردند، مورد توجه گردان های عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس قرار گرفتند و در کمین نیروهای مقاومت گرفتار شدند.

در جریان درگیری میان نیروهای ویژه اشغالگر و گردان های عزالدین القسام 7 فلسطینی شهید و یک فرمانده صهیونیستی به هلاک رسید و شماری دیگر زخمی شدند. رژیم صهیونیستی برای نجات نظامیان خود به شدت محل درگیری را بمباران کردند و بالگردهای این رژیم نیز دخالت کردند. اگر این دخالت هوایی رخ نمی داد همه نظامیان صهیونیست به هلاکت می رسیدند.

در پی این تجاوز مقاومت فلسطین بیش از 400 موشک به سمت شهرک های یهودی نشین شلیک کرد و تلفات سنگینی به صهونیست ها وارد کرد. شماری از صهونیست ها در این حملات موشکی به هلاکت رسیده و نزدیک به 60 صهیونیست زخمی شدند. همچنین یک اتوبوس نظامیان صهیونیست با موشک کورنیت هدف قرار گرفت و منهدم شد و شماری صهیونیست به هلاکت رسیده و شماری زخمی شدند.

رژیم صهیونیستی به شکل وحشیانه ای مناطق مسکونی  در نوار غزه را بمباران و گلوله باران کرد که مقاومت نیز به این حملات پاسخ داده و شهرک های یهودی نشین را به شدت موشک باران کرد.

مقابله مقاومت با تجاوز اسرائیل به نوار غزه نخست وزیر این رژیم را وادار کرد که دست به دامان مصر شود تا آتش بس برقرار شود.

این تجاوزها در نهایت با برقراری آتش‌ بس پایان یافت به‌ طوری که مقاومت فلسطین موفق شدند شهرک‌ نشینان صهیونیست اطراف غزه و شهر «عسقلان» را به فرار از این مناطق و رفتن به پناهگاه‌ ها وادار کند. 

1397042518080726214767294

در همین گیر و دار خبر استعفای «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی منتشر شد. تصمیم لیبرمن برای استعفا در پی تصمیم کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی مبنی بر آرامش در جبهه غزه و نیز در پی کاهش محبوبیت لیبرمن به‌ سبب حوادث غزه و ناتوانی‌ اش در کسب دستاورد (در برابر مقاومت فلسطین) صورت گرفت.​

 

قتل خاشقچی و بی آبرویی بن سلمان:

«جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستانی 2 اکتبر (10 مهر ماه) بعد از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید و هرگز از این ساختمان خارج نشد.

 

9

این اقدام که مقامات بلندپایه سعوی در پشت پرده آن حضور دارند، موجی از انتقادهای بین المللی را علیه رژیم آل سعود به همراه داشته است. این اتفاق نوک پیکان انتقاد را به سمت بن سلمان نشانه رفت و منجر به انتقادت گسترده بین المللی از ولیعهد عربستان شد؛ انتقاداتی که تا پایان سال هنوز هم ادامه دارد.

 

تحریم عربستان:

سال 1397 برای عربستان سعودی، سالی کم سابقه بود، زیرا عربستان طی دهه های اخیر هیچگاه به اندازه سال 97 تحت فشار جهانی قرار نداشته و دچار انزوا نشده بود.

درپی قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول بسیاری از کشورها مقامات سعودی را تحریم کردند.

 

Jamal-Khashoggi

کشورهای آمریکا، آلمان، فرانسه، کانادا و لیتوانی 17 تا 18 مقام سعودی را در لیست تحریم های خود قرار داده اند.

 

ادامه جنگ یمن؛ شیوع قحطی و مرگ کودکان:

بحران یمن که در اثر حمله ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی که از سال 2015 به این کشور آغاز شد، به وجود آمد بی شک می توان آن را یکی از غم انگیز ترین وقایع سال 1397 خواند.

 

10

تداوم این جنگ در سال گذشته سبب شد شمار کشته‌ ها و زخمی ‌های آن به بیش از 50 هزار نفر برسد.

اگرچه بیش از 50 هزار یمنی به طور مستقیم در جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن کشته و زخمی شده اند، اما ده ها هزار نفر نیز به طور غیرمستقیم قربانی این جنگ شده اند.

 

تقویت توان پدافندی انصارالله

یکی از مهمترین رخدادهای یمن در سال 1397 تقویت توان پدافندی انصارالله و ارتش یمن بود. در واقع، تقویت توان پدافندی انصارالله و ارتش یمن یکی از وجوه تمایز جنگ یمن در مقایسه با سال های گذشته است.  کاخ «یمامه» در ریاض، تاسیسات هسته ای «براکه» در ابوظبی، فرودگاه و پایگاه هوایی ملک خالد و همچنین تاسیسات شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) از جمله اهداف راهبردی بود که در سال گذشته مورد اصابت موشک های یمنی قرار گرفت. در واقع، سال گذشته سال به رخ کشیدن توانمندی موشکی یمن بود.

 

1

 

تقویت توانمندی موشکی یمنی ها عامل مهمی در میدان جنگ و البته در میدان سیاسی بود، زیرا پس از 28 ماه هیات وابسته به دولت مستعفی یمن را پای میز مذاکرات آورد. 

 

تحولات گسترده افغانستان

افغانستان در سال 1397 بحران‌ها و چالش‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی مختلفی را پشت سر گذاشت.

برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان، مذاکرات صلح بین آمریکا و طالبان و مذاکرات بین الافغانی، آتش بس سه روزه بین دولت افغانستان و طالبان در عید قربان، تداوم و تشدید ناآرامی و خشونت در افغانستان با سقوط فراه و غزنی به دست طالبان،‌ کشته شدن «عبدالرازق» فرمانده امنیتی در ولایت قندهار، تشدید تنش ها بین دو کشور افغانستان و پاکستان، انتقال نخستین محموله صادراتی افغانستان به هند از طریق بندر چابهار ایران،‌ برکناری تمام اعضای کمیسیون های انتخاباتی افغانستان و ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده از مهمترین رویدادهای افغانستان در سال 1397 است.

 

11

تاکنون 5 دور از مذاکرات آمریکا و طالبان در قطر برگزار شده است. محور اصلی این گفت و گوها خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، ‌آزادی اعضای طالبان از زندان، ‌خارج شدن اعضای این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل، تبدیل نشدن افغانستان به پایگاهی برای حمله به دیگر کشورها و ‌برقراری آتش بس در افغانستان بوده است.

ترامپ اعلام کرده است که بخشی از نیروهای نظامی کشورش را از افغانستان خارج می کند که همین مساله هم مخالفت هایی را در افغانستان همچنین در داخل دولت ترامپ و آمریکا در پی داشت.

 

انتخابات پارلمانی افغانستان:

انتخابات پارلمانی افغانستان در تاریخ 20 و 21 اکتبر (28 و 29 مهر) امسال در 32 ولایت برگزار شد.

انتخابات پارلمانی در ولایت قندهار به دلایل امنیتی با یک هفته تاخیر برگزار شد و انتخابات در ولایت غزنی هم به دلیل اختلافات گسترده روی چگونگی توزیع کرسی‌ ها به تاخیر افتاد.

 

2

 

ابتدا نتایج اولیه انتخابات پارلمانی افغانستان قرار بود 10 نوامبر (19 آبان) اعلام شود اما اعلام نتایج در کابل تا 1 دسامبر (10 آذر) و در ولایات دیگر تا 23 نوامبر (2 آذر) به تعویق افتاد.

در نهایت کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در 9 فوریه (20 بهمن) راهیابی 80 تن از افراد کاندید که از ولایت‌ های بدخشان، نورستان، کنر، لغمان، پنجشیر، کاپیسا، پروان، سمنگان، بامیان، سرپل، جوزجان، فاریاب، دایکندی، ارزگان، زابل، فراه، خوست و هرات را قطعی اعلام کرد. دیگر ولایت‌ ها قرار شد که پس از اعلان نتایج بررسی اعتراضات از کمیسیون شکایات انتخاباتی به کمیسیون انتخابات اعلام شود که در نهایت هم دقیق اعلام نشد.

 

انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر جدید عراق:

در تاریخ 2 اکتبر (10 مهر) «برهم احمد صالح» کاندیدای اتحادیه میهنی کردستان پس از اعلام انصراف «فواد حسین» کاندیدای حزب دموکرات، رئیس جمهور جدید عراق شد.

 

12

«عادل عبدالمهدی» نیز 25 اکتبر (3 آبان) به‌ عنوان نخست وزیر جدید عراق در پارلمان این کشور سوگند یاد کرد. همزمان نمایندگان پارلمان عراق در جلسه رای اعتماد به اعضای کابینه جدید این کشور، به 14 وزیر از مجموعه وزیران پیشنهادی عبدالمهدی رای اعتماد دادند.

 

سفر پنهانی نتانیاهو به عمان:

در تاریخ 26 اکتبر (4 آبان) در اقدامی کم سابقه، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسقط پایتخت عمان سفر، و با سلطان قابوس دیدار و گفت و گو کرد.

 

13

این دیدار کم‌ سابقه، اولین سفر یک نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عمان از سال 1996 است. این دو کشور روابط دیپلماتیک ندارند و خبر این دیدار، پس از بازگشت نتانیاهو از عمان اعلام شد. برخی کارشناسان احتمال می‌ دهند این سفر  به طرح صلح جدید برای حل مناقشه خاورمیانه ارتباط دارد اما شماری دیگر آن را به ایران و سوریه مرتبط دانسته‌ اند.

 

انتخابات نمایشی بحرین:

انتخابات پارلمانی در داخل کشور بحرین، 24 نوامبر(3 آذر ماه) و در خارج از آن 20 نوامبر (29 آبان) برگزار شد.

دور دوم انتخابات پارلمانی بحرین نیز برای تعیین سرنوشت 31 کرسی از مجموع 40 کرسی 1 دسامبر (10 آذر) برگزار شد.

 

2970994

انتخابات پارلمانی و شورای شهر بحرین در حالی برگزار شد که معارضان این کشور آن را تحریم کرده و این انتخابات را «کُمدی» خوانده و تاکید کرده بودند که نتایج آن از قبل مشخص است.

فردای آن روز در 2 دسامبر (11 آذر) نخست‌ وزیر بحرین استعفای دولت را اعلام کرد. به موجب ماده 33 قانون اساسی بحرین، پس از برگزاری انتخابات پارلمان و آغاز دوره جدید پارلمان، بایستی دولت جدیدی تشکیل شود.

در نهایت سه روز بعد، شاه بحرین با صدور فرمانی تشکیل دولت جدید با پیوستن سه وزیر جدید به دولت ولی با همان نخست‌ وزیر همیشگی را اعلام کرد.

 

خیز جریان‌ های چپگرا در تونس برای انحلال جنبش النهضه:

 

10

 

در تاریخ 2 دسامبر (11 آذر) وکلای مدافع دو مخالف چپگرای تونسی که سال 2013 ترور شدند، اعلام کردند که با هدف انحلال جنبش النهضه به اتهام ارتباطش با تروریسم علیه این جنبش اقامه دعوی خواهند کرد. آنها اعلام کرند این هیات به زودی با طرح شکایت قضایی علیه جنبش النهضه، با استناد به بند هفت قانون مبارزه با تروریسم که طبق آن امکان انحلال هر حزب یا جمعیتی به دلیل ارتباطش با تروریسم وجود دارد، انحلال این حزب را خواستار می‌ شود.

 

توافق صلح استکهلم

در عرصه سیاسی تنها اقدام مهمی که سال گذشته در مورد یمن انجام شد، توافق صلح استکهلم در 13 دسامبر (22 آذر) بود که پس از 28 ماه توقف هرگونه مذاکره انجام شد.

 

4bsf9dce52c02a1dksl_800C450

آخرین دور مذاکرات میان یمنی ها پیش از مذاکرات سوئد، در اوت 2016 در کویت پایان یافته بود. قطعنامه 2450 شورای امنیت از توافق صلح استکهلم حمایت کرد. 

مطابق توافق 13 دسامبر گروه های یمنی در سوئد، مقرر شد آتش بس در الحدیده برقرار و زمینه ارسال کمک های انسانی به یمن فراهم شود. در همین حال، گروه های یمنی درباره تبادل اسراء نیز در سوئد توافق کرده بودند. با این حال با گذشت حدود 3 ماه از این توافق، مفاد آن جنبه اجرایی پیدا نکرد.

تداوم اختلاف ها و همچنین کارشکنی عربستان سعودی سبب شد بندهای توافق سوئد در اجرا با مشکل مواجه شود. بر این اساس، مذاکرات دیگری میان گروه های یمنی درباره اجرایی کردن توافق سوئد برگزار شد که از جمله می توان به برگزاری مذاکرات بر روی عرشه یک کشتی در الحدیده اشاره کرد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد: ائتلاف سعودی روزانه 30 حمله هوایی به یمن انجام می دهد.

به گفته وی، ائتلاف سعودی و مزدوران وابسته به آن از زمان اعلام آتش بس الحدیده تا نیمه فوریه 2019 حدود 4 هزار 700 بار این آتش بس را نقض کرده اند.

 

نشست دوحه:

نشست بین المللی دوحه با نام «سیاست گذاری در دنیای درگیر» به مدت دو روز 15 و 16 دسامبر (24 و 25 آذر) در چهار محور اساسی امنیت، صلح، میانجیگری، پیشرفت اقتصادی و تحولات منطقه برگزار شد.

 

p06vq6xj

وزیر امور خارجه ایران هم در این نشست حضور داشت.

 

سفر عمر البشیر به سوریه:

دیدار «عمر البشیر» رئیس جمهور سودان از سوریه در تاریخ 16 دسامبر (25 آذر) نخستین دیدار رهبر یک کشور عضو اتحادیه عرب از این کشور جنگ‌ زده در 7 سال گذشته و از زمان آغاز ناآرامی‌ ها به شمار می‌ رود.

 

880x495_cmsv2_5d63be53-2c6b-59da-8c2e-bd633d98b61d-3515634

برخی تحلیلگران مسائل منطقه‌ ای این دیدار را به مثابه یک دگرگونی در روابط جهان عرب گزارش کرده اند.

 

خروج نیروهای آمریکایی از سوریه:

ترامپ روز 19 دسامبر (28 آذر) خبر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را اعلام کرد و گفت داعش مغلوب شده است.

 

9153301_491

با این حال، بعد از گذشت دو ماه از اظهارات ترامپ مبنی بر خروج سریع 2500 نیروی نظامی این کشور از سوریه، وی در واپسین روزهای سال 1397 در جواب نامه ای به نمایندگان کنگره و سنای آمریکا گفته است 100 درصد با حفظ نیروها در سوریه موافق است.

گروهی از نمایندگان کنگره و سنای آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه، 22 فوریه با ارسال نامه ای به ترامپ، از او خواسته بودند نیروهای آمریکا را از سوریه بیرون نبرد. اکنون ترامپ در جواب نامه نمایندگان آمریکا نوشته است: «ما از ادامه حضور بخش کوچکی از نیروهای آمریکا برای حفظ ثبات در سوریه حمایت می کنیم. این نیرو شامل تعدادی کمی از نیروهای زمینی آمریکا و نیروهای متحدان اروپایی ما خواهد بود تا ثبات در منطقه حفظ شده و از بازگشت داعش جلوگیری شود. مانند شما، ما نیز می خواهیم اطمینان پیدا کنیم که همه دستاوردهایی که در سوریه به دست آورده ایم از دست نمی رود از جمله این که؛ داعش هرگز باز نمی گردد... و این که اطمینان پیدا کنیم که بهترین نتیجه از روند صلح در ژنو و در راستای منافع آمریکا به دست می آید.» ترامپ در پایان نامه نوشته است « 100 درصد موافقم».

 

اتهامات مالی نتانیاهو و انتخابات زودهنگام:

 

1397100210385436216201834

در پی تداوم بحران در کابینه ائتلافی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی، همچنین بالا گرفتن اتهامات مالی علیه رئیس کابینه، دفتر نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی از تصمیم به انحلال کنست و برگزاری انتخابات زودهنگام در روز 9 آوریل در اراضی اشغالی فلسطین خبر داد. 

این در حالی است که پس از نشست ورشو، هر چه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک تر می شویم، اقبال عمومی نتانیاهو با کاهش بیشتری روبرو می شود.

 

رویارویی مبارک و مرسی در دادگاه: 

 

14

در تاریخ 26 دسامبر (5 دی) برای اولین بار در تاریخ مصر  و در اقدامی بی سابقه دو رئیس‌ جمهور برکنارشده رودرروی هم در دادگاه قرار گرفتند. در دادگاهی که در مرکز آکادمی پلیس «بطره» برگزار شد، حسنی مبارک رو در روی محمد مرسی، رئیس‌ جمهور مخلوع مصر قرار گرفت تا علیه وی در پرونده معروف به «زندان‌ ها» شهادت بدهد.

 

سفر مخفیانه ترامپ به عراق:

در تاریخ 26 دسامبر (5 دی) ترامپ به طور مخفیانه و ناگهانی به عراق سفر کرد. وی در پایگاه نظامی عین الاسد در جمع سربازان آمریکایی سخنرانی کرد.

سفر سه ساعته و از پیش اعلام نشده وی به عراق، با واکنش‌ های زیادی در آمریکا و عراق همراه بود. گروهی از سیاستمداران عراقی، از ترامپ به دلیل از قبل هماهنگ نکردن این سفر با بغداد انتقاد کرده اند و آن را نشانه بی احترامی به حاکمیت ملی این کشور خواندند. در خود آمریکا، به خصوص برخی رفتارهای ترامپ، که بوی تبلیغات زود هنگام انتخاباتی می داد جنجالی و خبرساز شد.

 

9

 

ترامپ در آنجا مدعی شد هدف آمریکا از حفظ پایگاه نظامی خود در عراق این است که می ‌خواهیم بتوانیم ایران را تحت نظر داشته باشیم. این اظهارنظر او با واکنش تند مقامات عراقی مواجه شد. در همین راستا، «برهم صالح» رئیس‌ جمهور عراق درباره باقی نگه داشتن نیروهای آمریکایی در خاک عراق گفت که: «این نیروها حق ندارند مراقب مسائل زیادی از جمله ایران باشند.»

 

تغییرات گسترده در کابینه عربستان:

کابینه عربستان سعودی روز 27 دسامبر (6 دی) شاهد تغییراتی در راس برخی از وزارتخانه‌های کلیدی و هیئت‌ های دولتی بود که می‌ توان گفت وزارت خارجه مهمترین نهاد شاهد تغییر در این کابینه است.

در فرمانی که ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان صادر کرد «عادل الجبیر» وزیر خارجه جنجالی عربستان برکنار شد و «ابراهیم العساف» به سمت وزیر خارجه جدید این کشور منصوب شد.

 

e8e08f19-39b7-4a9f-b196-b33137ea5765_16x9_600x338

عادل الجبیر وزیر خارجه پیشین، به سمت وزیر مشاور در امور خارجه منصوب شد.

در تغییرات کابینه عربستان، «ترکی بن عبدالله الشبانه» به عنوان وزیر اطلاع رسانی، شاهزاده «عبدالله بن بندر بن عبدالعزیز» به سمت وزیر گارد ملی، «حمد بن محمد آل الشیخ» به وزارت آموزش منصوب شد. 

برپایه فرمان صادره از سوی ملک سلمان، روسای برخی هیئت‌ های دولتی از جمله هیئت ورزش و هیئت تفریح هم تغییر کردند. روسای برخی از استان‌ ها نیز تغییر کردند.

این احتمال وجود دارد که بحران‌ های روی داده به ویژه پس از ماجرای قتل خاشقجی از دلایل این تغییرات باشد.

 

بازگشایی سفارت امارات در دمشق

امارات 27 دسامبر (6 دی) سفارت خود را در دمشق، پایتخت سوریه بازگشایی کرد.

 

19

امارات نخستین کشور عربی حوزه خلیج فارس است که سفارت خود را در دمشق بار دیگر بازگشایی کرد.

 

حمله به اتوبوس گردشگران در مصر:

 

15

در تاریخ 28 دسامبر (7 دی) یک اتوبوس گردشگری در نزدیکی اهرام باستانی در مصر منفجر شد. در این انفجار دست‌ کم 4 نفر از جمله 3 گردشگر ویتنامی و یک راهنمای مصری کشته شده و چند نفر هم زخمی شدند. 

 

انتخابات پارلمانی الجزایر:

 

alg-1-730x438+(1)

حزب حاکم «جبهه آزادی‌ بخش ملی» الجزایر اکثریت کرسی‌ های انتخابات میان دوره‌ ای مجلس امت را که روز 30 دسامبر (9 دی) در این کشور برگزار شد، به دست آورد.

 

راهپیمایی بزرگ بازگشت:

 

17

یکی از ماندگارترین و محبوب‌ ترین جنبش‌ های سال 2018، راهپیمایی بازگشت بزرگ در نوار غزه بود. از 30 مارس، هزاران فلسطینی در سرزمین ساحلی کوچک در امتداد مرز‌های غزه با فلسطین اشغالی راهپیمایی در روز‌های جمعه را با هدف بازگشت پناهجویان فلسطینی به سرزمین شان و پایان دادن به محاصره غزه که 11 سال از آغازش می‌ گذرد، ترتیب دادند.

 

18

اعتراضات تونس

57802326

به دنبال خودسوزی یک روزنامه نگار تونسی در اعتراض به اوضاع اقتصادی نابسامان کشور، تظاهرات مردمی و درگیری‌ ها میان معترضان و نیروهای امنیتی برای چند روز متوالی ادامه داشت.

 

بازگشایی مرزهای اردن با سوریه و درخواست بازگشایی سفارتخانه:

 

636813306417687147_md

نمایندگان پارلمان اردن ازسرگیری روابط دیپلماتیک با سوریه و بازگشت سفیر اردن به دمشق را خواستار شدند.

گذرگاه مرزی «نصیب - جابر» میان سوریه و اردن که سال‌ ها به سبب بحران سوریه بسته بود، چندین ماه است که بازگشایی شده است.

 

زمزمه بازگشت سیف الاسلام به صحنه سیاست:

 

n82617915-71780343

این روزها در لیبی زمزمه هایی مبنی بر بازگشت «سیف الاسلام قذافی» فرزند دوم و 44 ساله معمر قذافی رهبر سابق این کشور به صحنه های سیاسی لیبی بر سر زبان ها افتاده است که پرسش ها و ابهامات بسیاری را در میان افکار عمومی و بسیاری از ناظران و تحلیلگران مطرح کرده است.

این در حالی است که رئیس سازمان ثبت احوال لیبی تایید کرده که به خانواده معمر قذافی از جمله پسر وی سیف الاسلام شماره شناسایی ملی اختصاص داده شده است. با این اقدام، یکی از بارزترین موانع برای نامزدی سیف‌ الاسلام در انتخابات آینده لیبی برداشته شده است.

نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی از برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری این کشور در اواخر سال 2019 خبر داد.

لیبی هم اکنون بین یک دولت به رسمیت شناخته شده در طرابلس و دولتی موازی در شرق این کشور که از حمایت خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته برخوردار است، تقسیم شده است. نیروهای حفتر بر شرق لیبی مسلط هستند.

 

اعتراضات مراکش:

اعتراضات جلیقه زردها پس از کشورهای اروپایی به شمال آفریقا در مراکش رسید.

کارگران مراکشی از هر دو بخش خصوصی و دولتی این کشور با پوشیدن جلیقه‌ های زرد نسبت به تعویق حقوق و دستمزد خود تظاهرات اعتراضی برگزار می کنند.

 

2409386

مسئول برگزاری تظاهرات جلیقه زردها در مراکش تهدید کرده که در صورت عدم پاسخگویی دولت و برآورده نشدن خواسته‌های آنان، اعتصاب سراسری را در این کشور اعلام خواهد کرد.

 

انقلاب نان در سودان:

سودان نزدیک به سه ماه است با اعتراضات مردمی گسترده مواجه است.

این کشور در هفته‌ های گذشته صحنه بزرگ ترین اعتراضات در طول سه دهه حکمرانی عمر البشیر بوده است. اعتراضات جاری علیه عمر البشیر از نارضایتی بر سر افزایش قیمت‌ نان و مشکلات اقتصادی آغاز شد اما خیلی زود متوجه عمرالبشیر و حکومت 30 ساله او شد.

 

سودان

در موج اعتراضات اخیر ده‌ ها نفر کشته شده‌ اند. 

اعتراضات تا جایی بالا گرفت که رئیس جمهور سودان ضمن انحلال دولت مرکزی و دولت‌ های محلی در این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد.

در تازه ترین اقدام، رئیس جمهور سودان طی فرمانی شماری از افسران ارتش را بازنشسته نموده و تعدادی را ارتقاء درجه داد.

 

ادامه بازداشت فعالان بحرینی:

در 31 دسامبر (10 دی) دادگاه عالی بحرین حکم 5 سال حبس «نبیل رجب» فعال حقوق بشر را تایید کرد. رجب در ژانویه سال 2015 به اتهام انتقاد از بمباران‌ یمن از سوی عربستان و متهم کردن مسئولان زندان‌ ها در بحرین به شکنجه زندانی‌ ها به 5 سال حبس محکوم شده بود.

 

880x495_cmsv2_0b931146-1ea8-5001-b38e-1c33d665e097-3546406

 

در عین حال  تیم درمان رهبر معنوی شیعیان بحرین اعلام کرد که وی لندن را به قصد عراق ترک کرده و وارد نجف شده است. شیخ عیسی قاسم از ماه ژوئیه گذشته در انگلیس تحت درمان بوده و در حال حاضر این کشور را به قصد زیارت عتبات مقدس پس از گذشت 50 سال از آخرین زیارتش ترک کرده است.

حبس شیخ «علی سلمان» از رهبران شیعه بحرین هم ادامه دارد. وی در سال 2014 بازداشت و در ژوئیه 2015 به 4 سال زندان محکوم شد اما دادگاه تجدید نظر وی را به اتهام ترویج برای تغییر نظام محاکمه کرد و مدت حبس وی را به 9 سال افزایش داد.

 

سفرهای شیخ عیسی قاسم:

شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین به دلیل بیماری روز 18 تیر  از بحرین به انگلیس اعزام شد و روز 2 مردادماه در لندن مورد عمل جراحی قرار گرفت.

 

11

 

در روز چهارشنبه 5 دی شیخ عیسی قاسم پس از طی دوره درمانی در انگلیس، برای زیارت عتبات عالیات از لندن وارد شهر نجف در کشور عراق شد. این نخستین سفر وی به شهرهای زیارتی عراق بعد از گذشت 50 سال بوده‌ است.او دو روز پس از ورود به شهر نجف با سید علی سیستانی مرجع شیعیان عراق دیدار نمود. شیخ عیسی قاسم در 6 دی در مراسم بزرگداشت سید محمود هاشمی شاهرودی که از سوی نمایندگی ولی فقیه در عراق در نجف برگزار شد شرکت نمود.

وی همچنین در 13 بهمن به مشهد سفر کرده و سپس جهت مداوا در بیمارستانی در تهران بستری شد.

 

عملیات نظامی در جنوب لیبی:

ارتش لیبی 25 دی ماه آغاز عملیات نظامی برای پاکسازی مناطق جنوب غربی این کشور از تروریست‌ های داعش، القاعده و دیگر گروه‌ های تروریستی را اعلام کرد.

 

12

 

در روز 6 بهمن، ارتش ملی لیبی به فرماندهی «خلیفه حفتر» اعلام کرد نیروهایش کنترل شهر «سبها» در جنوب لیبی را بدست گرفته‌ اند. 

 

سخنرانی دبیرکل حزب‌ الله پس از سه ماه غیبت رسانه‌ ای:

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌ الله لبنان پس از یک دوره غیبت سه ماه از تیررس رسانه‌ ها، سکوت خود را شکست. غیبت رسانه‌ای نصر الله که سه ماه ادامه یافت، پرسش‌ های بسیاری را به دنبال داشت حتی برخی رسانه‌ ها از بستری شدن او در بیمارستان برای دوره درمان خبر دادند. 

سید حسن نصرالله در روز 26 ژانویه (6 بهمن) در مصاحبه‌ ای 3 ساعته با شبکه المیادین که به صورت زنده انجام شد، درباره سکوت رسانه‌ ای خود گفت: این مسئله [آن‌ چنان که در رسانه‌ های اسرائیلی یا سعودی گفته شد] صحت نداشت. نه سکته قلبی، مغزی و نه روحی و عقلی.. [خنده] من خوبم و با آنکه وارد 60 سالگی شده‌ ام، هیچ مشکل سلامتی نداشتم.

 

2

 

دبیرکل حزب الله تصریح کرد: اینکه برخی دولت لبنان را دولت حزب الله توصیف می‌ کنند، امری دروغ و توصیف اشتباهی است. سید حسن نصرالله عنوان داشت: اینکه با انگیزه رقابت‌ های داخلی نام دولت حزب الله بر دولت گذاشته شود، به نفع لبنان نیست. دبیرکل حزب الله اظهار کرد: اینکه دشمنانمان بر از بین بردن ائتلاف‌ های ما تاکید دارند، پایبندی ما را نسبت به این ائتلاف‌ ها بیشتر می‌ کند.

 

تشکیل دولت لبنان:

در لبنان پس از 9 ماه اختلافات سیاسی، سرانجام در تاریخ 31 ژانویه 2019 (11 بهمن) دولت جدید وحدت ملی تشکیل شد و سعد حریری برای یک دوره دیگر پست نخست وزیری را در اختیار گرفت. در بین کابینه 30  نفره لبنان، اسامی 4 زن دیده می‌ شوند و برای اولین بار در این کشور یک زن عهده دار سمت وزارت کشور شده است.

 

1

 

از جمله سایر اعضای کلیدی کابینه لبنان می‌توان به «علی حسن خلیل» و «جبران باسیل» اشاره کرد که هر دو در سمت‌ های قبلی خود به عنوان وزرای اقتصاد و خارجه ابقا شده‌ اند. «جمیل جبق» که از حمایت جنبش حزب الله برخوردار است، به سمت وزیر بهداشت منصوب شده است.

این دومین دولت حریری در دوره ریاست جمهوری «میشل عون» است.

 

تنش میان پاکستان و هند:

دور جدید تنش بین اسلام آباد و دهلی نو پس از حمله به کاروان نظامی هند در کشمیر در تاریخ 14 فوریه (25 بهمن) و کشته شدن 44 نظامی و زخمی شدن 20 تن دیگر آغاز شد. پاکستان ادعای هند مبنی بر دست داشتن اسلام آباد در این حمله را رد کرد.

 

3

 

روز 26 فوریه (7 اسفند) جنگنده های هندی در پاسخ به این حمله یک اردوگاه گروه «جیش محمد» را در خط کنترل کشمیر که تحت کنترل پاکستان قرار دارد، هدف قرار دادند. تنش بین دو کشور صبح چهارشنبه 27 فوریه (8 اسفند) با ساقط شدن دو جنگنده هندی توسط پاکستان به اوج خود رسید. پاکستان اعلام کرد که جنگنده‌های هندی وارد حریم هوایی این کشور شده اند. از سوی دیگر دولت هند از ورود سه جنگنده پاکستان به حریم هوایی این کشور خبر داد. رسانه های هندی نیز مدعی شدند که نیروهای این کشور یک جنگنده F-16 پاکستان را ساقط کرده اند اما مقامات پاکستان این ادعا را تایید نکردند.

هند و پاکستان در پی سرنگونی جنگنده‌ های دو کشور، فرودگاه‌ های بسیاری از شهرها را به دلایل امنیتی به روی پروازها بستند. اسلام آباد همچنین حریم هوایی خود را برای هر نوع پروازی بست. شرکت فرودگاه‌ های هند نیز کلیه مسافرت‌ های هوایی در چهار فرودگاه چاندیگر، آمریستار، سرینگر و جامو در شمال این کشور را به دلایل امنیتی لغو کرد.

از آن زمان تبادل آتش در کشمیر میان این دو کشور ادامه دارد.

بیش از 70 سال از جدایی هند و پاکستان گذشته است. اما تاکنون مشکلات دو کشور همسایه لاینحل مانده است. یکی از موضوعات خیلی مهم تنش‌ زای دو کشور منطقه کشمیر می‌ باشد.

 

قانون جنجالی تداوم ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی:

طرح تازه اکثریت پارلمانی در مصر زمینه ساز تداوم ریاست جمهوری «عبدالفتاح السیسی» تا 12 سال دیگر خواهد شد؛ رخدادی که منتقدان می گویند مصر را به دوران پیش از انقلاب 25 ژانویه بازمی گرداند.

 

4

 

مجلس مصر روز پنجشنبه 14 فوریه (25 بهمن) یک متمم قانون اساسی را تایید کرد که به رئیس جمهور این کشور امکان می‌ دهد تا سال 2034 در راس قدرت باقی بماند. دوره دوم ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی در سال 2022 به پایان می‌ رسید، و با رای پارلمان، دوره حضور او در قدرت می‌ تواند برای 12 سال دیگر تمدید شود.

این متمم برای تبدیل شدن به قانون، باید به همه پرسی گذاشته شود. این همه پرسی احتمالا قبل از ماه رمضان برگزار خواهد شد. مجلس مصر مملو از حامیان عبدالفتاح السیسی است و پیشتر این تغییر را در هفته گذشته به طور مقدماتی تائید کرده بود. این در حالی است که نگرانی‌ها در مورد بازگشت دوباره مصر به دوره استبداد، پس از یک قیام دموکراسی خواهانه علیه سه دهه حاکمیت حسنی مبارک، قوت می‌ گیرد.

 

سفر بن سلمان به هند و پاکستان:

در تاریخ 17 فوریه (28 بهمن) محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سفر دو روزه خود را به پاکستان آغاز و پس از آن به هند سفر کرد.

سفر بن سلمان به پاکستان حاشیه های خود را به همراه داشت؛ از اسکورت هواپیمای حامل ولیعهد عربستان در زمان ورود به حریم پاکستان توسط جنگنده‌های اف-16 و جی اف 17 نیروی هوایی پاکستان در فضای این کشور گرفته تا رانندگی «عمران خان» نخست وزیر پاکستان که شخصا رانندگی خودروی بن سلمان را تا محل کاخ نخست وزیری پاکستان به عهده گرفت. اما مهم ترین دستاورد این سفر که اجرای آن هنوز در هاله ای در ابهام است، قرارداد سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری عربستان در پاکستان می باشد.

 

6

 

با پایان یافتن سفر بن سلمان به هند و پاکستان، بازی جدید وی در منطقه آغاز شد و آن، شعله ور شدن آتش درگیری شدید (جنگ) بین طرفین بود، به طوری که برخی از تحلیلگران منطقه از این سفر به عنوان هدیه جنگی بن سلمان به هند و پاکستان یاد کردند. هنوز چند روز از سفر بن سلمان به پاکستان و هند نگذشته بود که رسانه های منطقه روز سه شنبه (7 اسفند) اعلام کردند که 12 جنگنده - بمب افکن میراژ 2000 نیروی هوایی هند در ساعت 4 صبح (به وقت محلی) سه منطقه بالاکوت، مظفرآباد و چاکوتی در خاک پاکستان را بمباران کردند.

چند هفته پس از سفر محمد بن سلمان به هند، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان هم به منظور پیگیری و گفت وگو درباره مسائل مطرح شده در سفر بن سلمان به دهلی نو، دوشنبه (20 اسفند) راهی هند شد و سپس به دیدار عمران خان در اسلام آباد رفت.

 

اعتراضات الجزایر:

الجزایر از 22 فوریه (3 اسفند) شاهد برگزاری تظاهرات ها و اعتراضات در شهرهای مختلف این کشور است. این اعتراضات در مخالفت با تصمیم «عبدالعزیز بوتفلیقه» برای شرکت مجدد در انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است. ‌‌بوتفلیقه چهار دوره پیاپی رئیس‌ جمهور الجزایر بوده و حالا برای پنجمین بار کاندید شده است.‌‎‌

نیروهای امنیتی می‌ گویند بیش از 200 تن بازداشت شده‌ اند. ‌

 

5

 

بوتفلیقه 82 سال دارد و از سال 2013 که سکته مغزی کرد، به ندرت در انظار عمومی ظاهر شده است. او در حال حاضر در بیمارستانی در سوئیس تحت درمان است. بوتفلیقه در 20 سال گذشته رئیس جمهور الجزایر بوده و اکنون برای پنجمین بار نامزد ریاست جمهوری شده است. این انتخابات قرار است 18  آوریل برگزار شود.

 

تغییرات در هیئت حاکمه عربستان و انتصاب اولین سفیر زن سعودی:

در تاریخ 24 فوریه (4 بهمن) پادشاه سعودی طی فرامین پادشاهی، سفیر عربستان سعودی در آمریکا را به‌ عنوان معاون وزیر دفاع، و دختر رئیس پیشین سازمان اطلاعات را به‌ عنوان سفیر جدید این کشور در واشنگتن منصوب کرد. 

پادشاه سعودی همچنین در حکمی دیگر، شاهزاده «ریما» دختر «بندر بن‌ سلطان بن عبدالعزیز آل‌ سعود» را به‌ عنوان سفیر عربستان در آمریکا ــ با رتبه وزیر ــ منصوب کرد. او نخستین زن سعودی است که به این سمت منصوب شده است.

 

13

 

از زمان قتل خاشقجی، این دومین بار است که پادشاه سعودی دست به تغییراتی در کابینه زد. این تغییرات در زمانی صورت گرفت که محمد بن‌ سلمان از تور آسیایی خود بازگشته و ملک سلمان در شرم الشیخ به سر می برد.

 

رسوایی آل سعود در پرونده های حقوق بشری:

علاوه بر این، سال گذشته بازداشت فعالان سیاسی و حقوقی و همچنین مبلغان مذهبی نیز روند صعودی داشت و شمار زیادی از مبلغان مذهبی در اعتراض به خشونت نظام قضایی در زندان های عربستان دست به اعتصاب غذا زدند.

 

14

 

تنش در روابط کانادا و عربستان هم در پی انتقاد کانادا از وضعیت وخیم حقوق بشری در عربستان شکل گرفت.

یکی دیگر از رخدادهای تلخ سال گذشته در عربستان سعودی که بیانگر تاثیرات تفکر وهابی بر بخشی از شهروندان این کشور است، قتل فجیع دختر 6 ساله شیعه بود. «زکریا بدر علی الجابر» کودک 6 ساله‌ شیعه که به همراه مادرش برای زیارت مرقد مطهر رسول اکرم (ص) به مدینه می ‌رفت، توسط راننده تاکسی وهابی سعودی به طور فجیعی به قتل رسید.

پناهنده شدن «رهف محمد القنون» دختر 18 ساله یکی از مقامات سعودی به کانادا نشان داد که اصلاحات محمد بن سلمان در حوزه حقوق زنان، نمادین بود و اصلاح بنیادی در این کشور انجام نشد.

 

نشست شرم الشیخ:

نشست دو روزه سران عربی و اروپایی در شرم الشیخ مصر یکشنبه و دوشنبه 24 و 25 فوریه (5 و 6 اسفند) برگزار شد.

این نشست بار دیگر اختلاف ها میان کشورهای عربی، چالش های درونی در کشورها و تداوم روابط سرد برخی کشورهای اروپایی را با عربستان آشکار کرد.

 

8

 

ولیعهد عربستان در این نشست حضور نداشت و تحلیلگران گفتند دلیل غیبت بن سلمان در نشست شرم الشیخ، اعتراض سران کشورهای اروپایی به پرونده قتل خاشقجی و دست داشتن ولیعهد سعودی در قتل این روزنامه نگار منتقد است.

در بیانیه پایانی شرم الشیخ بر التزام همه طرف ها به توافق «صخیرات» برای حل بحران لیبی و ارسال کمک های بشردوستانه به یمن و اجرای توافق استکهلم تاکید شد.

 

نشست ورشو:

پس از مدت ها جنجال تبلیغاتی از جانب آمریکا درباره برگزاری نشست ورشو، پایتخت لهستان سرانجام این نشست دو روزه که روزهای 13 و 14 فوریه (24 و 25 بهمن) برگزار شد، بدون هیچ دستاوردی پایان یافت.

علی‌ رغم اینکه انتظار می‌ رفت مقامات عرب در کنفرانس بین‌ المللی ورشو از مساله فلسطین و حقوق ملت آن دفاع کنند، اما یکی آز آنها با نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی دیدار می‌کند و مقام عربی دیگری میکروفون خود را به وی می‌ دهد و در پایان همگی با هم بر سر یک میز می‌ نشینند.

دفتر نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی ویدئویی را منتشر کرد که در این ویدئو «خالد الیمانی» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن به همراه مقامات عربی دیگر در کنار بنیامین نتانیاهو بر سر یک میز نشسته‌ اند. موضوع به همین جا ختم نمی‌ شود و خالد الیمانی پس از اینکه میکروفون نتانیاهو کار نمی‌ کند، برای نشان‌ دادن حسن‌ نیت خود به رژیم صهیونیستی میکروفن خود را به وی می‌ دهد و به یکدیگر لبخند می‌ زنند.

 

15

 

این در حالی است که نتانیاهو در این نشست در سخنانی گفت که لهستانی ها در جنگ جهانی دوم با نازی‌ ها همکاری کرده‌ اند؛ سخنانی که باعث رنجش مقامات لهستانی شد تا جایی که نخست‌ وزیر لهستان سفر خود به سرزمین های اشغالی را لغو کرد. نخست وزیر لهستان قرار بود روز دوشنبه پس از نشست ورشو به اتفاق سران کشورهای مرکزی اتحادیه اروپا، شامل چک، اسلواکی و مجارستان، به اراضی اشغالی سفر کند و در اجلاس «ویشگراد» موسوم به «وی 4» شرکت کند. اما به دلیل این تنش این نشست لغو شد.  این پس لرزه کنفرانس ورشو بود. لغو اجلاس «وی 4» شکستی دیپلماتیک برای نتانیاهو قبل از برگزاری انتخابات کنست(پارلمان رژیم صهیونیستی) محسوب می‌ شود.

 

اعدام مخالفان مصری:

مقامات مصری که همواره اتهاماتی نظیر تاسیس شبکه غیر قانونی، افکار تکفیری، توطئه و برنامه ریزی برای حمله به تاسیسات عمومی و خصوصی، در اختیار داشتن سلاح ومهمات و مواد منفجره را به مخالفان السیسی نسبت می دهند، در ماه فوریه (بهمن و اسفند) ده ها مخالف را به اعدام محکوم کردند.

 

16

 

سازمان‌ های بین‌ المللی به ویژه عفو بین‌ الملل پیشتر خواستار توقف اجرای حکم اعدام این افراد شده اند.

 

حمله مرگبار طالبان:

در روز 21 ژانویه (1 بهمن) طالبان بیش از 100 نفر از نیروهای امنیت ملی افغانستان را در یک پایگاه نظامی در ولایت میدان وردک کشته است.

به گفته مقام افغان، 126 نفر بر اثر انفجار در داخل این پایگاه کشته شدند. 8 نفر از کماندوهای نیروی مخصوص نیز جز کشته شدگان بودند.

 

17

 

این حمله با عبور یک خودروی حامل مواد منفجره از پست بازرسی و انفجار آن در داخل مرکز آموزش نظامی در میدان شهر مرکز ولایت میدان وردک آغاز شد. لحظه ای پس از انفجار، دو مهاجم مسلح وارد پایگاه شده و قبل از آنکه در زد و خورد کشته شوند تعداد زیادی از سربازان را به گلوله بستند.

 

سانحه مرگبار قطار در مصر:

برخورد یک قطار مسافربری به ایستگاهی در قاهره و انفجار و آتش‌ سوزی متعاقب آن دستکم 29 کشته و دهها مجروح برجا گذاشت.

حادثه روز چهارشنبه 26 فوریه (7 اسفند) زمانی رخ داد که قطار به هنگام ورود به ایستگاه رامسس نتوانست متوقف شود و به حصار بیرونی برخورد کرد.

 

18

 

در پی این حادثه و با انفجار تانکر سوخت قطار، ساختمان‌ های نزدیک و محل استقرار مسافران در ایستگاه دچار آتش‌ سوزی شدند.

به دنبال این حادثه مرگبار، «هشام عرفات» وزیر حمل و نقل مصر از مقام خود استعفا کرد.

 

نشست اتحادیه پارلمانی عرب:

بیست و نهمین نشست اتحادیه پارلمانی عرب یکشنبه 3 مارس (12 اسفند) با شعار «قدس پایتخت ابدی دولت فلسطین» در امان پایتخت اردن آغاز به کار کرد. این نشست برای اولین بار بعد از هشت سال با حضور سوریه برگزار شد و مشارکت سوریه در این اجلاس با هیئتی به ریاست «حمودة الصباغ» رئیس مجلس نمایندگان این کشور تابوی عدم حضور سوریه در نشست‌ های عربی را شکست.

 

19

 

نشست اتحادیه پارلمان‌ های عربی نیز مانند سایر نشست‌ های مشترک کشورهای عربی نتوانست دیدگاهی مشترک در خصوص شهر قدس اشغالی اتخاذ کند اما منابعی در سوریه از پیشرفت در روابط میان ریاض و دمشق و همچنین رویکرد دوستانه میان نمایندگان دو کشور در جریان نشست اتحادیه پارلمان عربی در امان خبر دادند.

محافل رسانه‌ ای و سیاسی سوریه نیز از بازگشت کارمندان سعودی به سفارت کشورشان در دمشق خبر داده‌ اند که ماموریت آنها دادن ویزا به حجاج سوری در دمشق است.

 

دعوای ترکیه و آمریکا بر سر اس 400:

سخنگوی پنتاگون روز جمعه 8 مارس اعلام کرد اگر ترکیه آن طوری که مقرر شده سامانه دفاع موشکی روسیه S-400 را خریداری کند با «پیامدهای خطرناکی» مواجه خواهد شد.

قرار است ترکیه تابستان آینده سامانه دفاع موشکی S-400 را تحویل بگیرد که این موضوع یکی از خطرناکترین نقاط اختلاف بین دو کشور است.

 

20

 

آمریکا بر این باور است که خریداری سامانه S-400 روسیه از سوی ترکیه ممکن است اسرار نظامی جنگنده‌ های F-35 آمریکایی را برملا کند که گمان می رود توانایی گریز از رادار این سامانه موشکی روسی را داشته باشد. واشنگتن در ماه دسامبر به عنوان حسن نیت و برای قانع کردن آنکارا به عدم خرید سامانه روسی، با فروش سامانه ضد موشکی پاتریوت به ترکیه موافقت کرده بود، اما اردوغان روز چهارشنبه 15 اسفند مجددا تکرار کرد که راه بازگشتی از قرارداد تسلیحاتی با روسیه ندارد.

 

معضل پذیرش داعشی ها در اروپا:

بازگشت عناصر داعش و خانواده های آنها به کشورهای زادگاه و تحت تابعیت از جمله دردسرهای جدی کنونی برای دولت های اروپایی است. ترامپ از این کشورها خواسته عناصر داعشی و خانواده های آنها را قبول کنند. 

 

21

 

به رغم تهدیدهای ترامپ، اتریش، آلمان، فرانسه و بلژیک با این کار مخالفت کرده اند. 

در میان 42 هزار نفری که بین سال‌های 2011 تا 2016 به داعش پیوسته‌ بودند نزدیک به پنج هزار شهروند کشورهای اروپایی دیده می شود.

 

انصراف بوتفلیقه از کاندیداتوری اش در انتخابات و پیروزی معترضان:

در تاریخ 21 اسفند عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهور الجزایر به خواست مردم در پی اعتراض های گسترده در این کشور علیه حکومتش و مخالفت شان با تلاش وی برای یک ماندن در پست ریاست جمهوری برای پنجمین دوره تن داد و اعلام کرد که حضور در انتخابات ریاست جمهوری این کشور انصراف می دهد.

 

عبدالعزیز بوتفلیقه

 

رئیس جمهور الجزایر همزمان با انصراف از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که رای گیری روز 18 آوریل به تعویق افتاده است. بنا به اعلام بوتفلیقه، انتخابات ریاست جمهوری پس از یک «کنفرانس ملی» که برای اصلاح نظام سیاسی و قانون اساسی تا پایان سال 2019 تشکیل می شود برگزار خواهد شد.

اما این اقدام او باعث خاموش شدن آتش اعتراضات نشد. معترضان خواستار برگزاری انتخابات در تاریخ مقرر خود هستند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.