پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:

آیا «حمزه بن لادن» رهبر جدید القاعده شده است؟

ایالات متحده آمریکا نخستین کشوری بود که خطر این مرد را احساس کرد و نیز از نقشی که ممکن است در روزهای آینده بازی کند بیمناک شده است به همین دلیل پاداشی به ارزش دو میلیون دلار به کسی اختصاص داد که اطلاعاتی ارائه کند که منجر به بازداشت وی شود و پس از آن نیز عربستان سعودی ملیت اش را لغو کرد.

 

به گزارش جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطه ای رأی الیوم نوشت: با نزدیک شدن به زمان اعلام پایان آخرین باندهای گروه تروریستی داعش در آخرین پایگاهش در شرق فرات، ستاره«حمزه بن لادن» شمار 15 در فهرست دختران و پسران پدرش«اسامه بن لادن» که توسط یگان ویژه ارتش آمریکا در ماه می سال 2001 در جریان حمله به خانه اش در «ابوت آباد» در پاکستان ترور شد، درخشان شده است.

چندین گزارش آمریکایی این روزها به شکل گسترده ای درباره صعود نقش وی در «جنبش جهادی جهانی» سخن می گویند و درباره خطرناک بودنش به دلیل آن که خوش شانس ترین فرد برای کاندیداتوری جهت متحد کردن دوباره صفوف القاعده تحت رهبری اش هشدار می دهند به ویژه آن که بقایای عناصر «داعش» و برخی از جدا شده ها از «هیأت تحریر الشام»(جبهه النصره سابق)و نیز گروه «احرار الشام» و دیگر گروه های مشابه در اراضی سوریه حضور دارند.

ایالات متحده آمریکا نخستین کشوری بود که خطر این مرد را احساس کرد و نیز از نقشی که ممکن است در روزهای آینده بازی کند بیمناک شده است به همین دلیل پاداشی به ارزش دو میلیون دلار به کسی اختصاص داد که اطلاعاتی ارائه کند که منجر به بازداشت وی شود و پس از  آن نیز عربستان سعودی ملیت اش را لغو کرد.

«سعد بن لادن» کاندیدای برجسته برای رهبری القاعده و متحد کردن صفوف آن و احیای آن با قدرت بود به ویژه آن که در برنامه ریزی برای بسیاری از عملیات ها شرکت کرد اما کشته شدنش با یک موشک آمریکایی در یک حمله هوایی در پاکستان در سال 2001 باعث شد که ماموریت وی به شکل خودکار به حمزه برادرش منتقل شود.

اسامه بن لادن خودش کسی بود که کشته شدن سعد که با دختر«ابو حفص المصری» بازوی نظامی راست وی، ازدواج کرده بود را اعلام کرد. بن لادن پس از آن شروع به آماده کردن حمزه پسرش کرد که در شکل و گرایش های درونی تا حدود زیادی شبیه خودش بود تا جانشین اش شود. این اطلاعات را اسنادی که در منزلش در ابوت آباد پس از ترورش پیدا شد، فاش کرد.

حمزه رهبر احتمالی القاعده پسر خانم«خیریه صابر» دارنده مدرک دکترای روانشناسی کودک و استاد در دانشگاه «ملک عبدالعزیز» در دانشگاه «جده» است و در کنار وی در ابوت آباد تا آخرین لحظه بود به طوری که پس از آن توسط دولت پاکستان دستگیر شد و خودش و اعضای خانواده اش به مجتمع مسکونی در شهر جده در غرب عربستان منتقل شد.

آنهایی که از اسرار گروه القاعده خبر دارند، تأکید می کنند که حمزه بن لادن در میان برادرانش تندرو تر است و بیش از آنها خط عقیده ای جهادی پدرش را در پیش گرفته است و جولای 2016 در نواری ضبط شده اعضای گروه القاعده را به ادامه جهاد داخل و خارج از آمریکا تشویق کرد. وی در این نوار «  به دلیل سرکوب ملت های اسلامی در فلسطین، افغانستان،سوریه، عراق، یمن، سومالی و دیگر اراضی مسلمانان دعوت به انتقام از آمریکا کرد». وی این نوار را با گفته اش که «همه ما اسامه هستیم» پایان داد. گروه القاعده خبر ازدواج حمزه با دختر «محمد عطا» فرمانده گروهی که حملات یازدهم سپتامبر سال 2001 را انجام داد، به بیرون درز داد اما تاریخ این ازدواج را معین نکرد. روزنامه گاردین که خبر را به شکل انحصاری منتشر کرد این خبر را منتسب به خانم«علیا غانم» همسر اول بن لادن کرد که اکنون در شهر جده به همراه بعضی از اعضای خانواده بن لادن و نوه هاش و نیز خیریه صابر همسر سوم و «امل الساده» همسر چهارمش زندکی می کند.

خطر حمزه بن لادن برای ایالات متحده آمریکا در شخصیت«کاریزماتیک اش» و نیز حس امنیتی بسیار بالایش و توانش در جذب عناصر و تمایل قوی اش برای انتقامجویی از قتل پدرش نهفته است. وی اکنون رهبر عملی القاعده است زیرا «ایمن الظواهری» پیر و فرتوت شده است و برخی اخبار درباره بیماری اش منتشر شده است زیرا نزدیک به دو سال است که هیچ بیانیه یا نواری صوتی یا تصویری منتشر نکرده است.

مکان حضور حمزه بن لادن تا کنون ناشناخته است و برخی گمانه زنی ها وجود دارد مبنی بر این که وی دائم در حال جا به جایی میان شهرهای افغانستان است و از حمایت گروه طالبان برخوردار است. همچنین گروه تندروی حقانی که با طالبان همپیمان است و به شدت هوادار القاعده است نیز از وی حمایت می کند.«جلال الدین» حقانی موسس گروه حقانی نیز از دوستان بسیار نزدیک اسامه بن لادن بوده است.

بعید نیست که جنوب یمن یعنی زادگاه پدربزرگ پدری اش ، همان جایی که تبار خانواده بن لادن به «حضر موت» به آن بر می گردد، یکی از مکان هایی باشد که کاندیدای حضور حمزه بن لادن شود زیرا باندهای گروه القاعده این روزها در سایه دولت کشور و تبدیل شدن یمن به یک کشور شکست خورده، با قدرت فعال هستند.

به باور بسیاری از ناظران،بازگشت گروه القاعده  با قدرت و خطر بیشتر آن هم در سایه فروپاشی دولت خلافت اسلامی(گروه تروریستی داعش) و دور شدن جبهه النصره از عقیده و خاستگاه های اساسی آن و تمرکز بر امور سوریه، همان چیزی است که نگرانی شدید آمریکا و غرب را تفسیر می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.