رسانه های هندی از سرنگونی یک جنگنده پاکستانی توسط ارتش هند خبر دادند اما پاکستان این خبر را تکذیب کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، رسانه های هندی اعلام کردند که ارتش هند یک جنگنده پاکستان را سرنگون کرد.

این حادثه پس از آن رخ داد که پاکستان دو جنگنده هندی را سرنگون کرد.

این در حالی است که پاکستان اعلام کرد که هیچ کدام از جنگنده های این کشور در جریان بمباران منطقه کشمیر هند را تکذیب کرد.

در پی سرنگونی دو جنگنده هندی توسط ارتش پاکستان و سرنگونی یک جنگنده پاکستانی توسط هند فرودگاه های غیرنظامی در چندین شهر هند و پاکستان بسته شد.

پیش از این رسانه ها اعلام کردند که در ادامه تنش میان اسلام آباد و دهلی نو، مقامات هندی از ورود سه جنگنده پاکستانی به حریم هوایی این کشور خبر دادند، در عین حال ارتش پاکستان اعلام کرده است که دو جنگنده هندی را در حریم هوایی خود در کشمیر ساقط کرده است.

در ادامه بالا گرفتن تنش های سیاسی میان دهلی نو و اسلام آباد منابع خبری نیز امروز چهارشنبه گزارش دادند دو فروند جنگنده ارتش هند در منطقه «بودگام» در کشمیر سقوط کرده و خلبانان آن کشته شدند.

برخی منابع نیز از اسارت یکی از خلبانان هندی توسط نیروهای پاکستانی خبر دادند.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که یک سخنگوی ارتش پاکستان گفت که پلیس این کشور دو خلبان هندی را به اسارت گرفته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد که یکی از خلبان های هندی در بیمارستان و دیگری در بازداشت به سر می برد.

رسانه های هندی اعلام کردند در عملیات رهگیری و رویارویی بین جنگنده های ارتش این کشور و سه فروند جنگنده ارتش پاکستان بر فراز کشمیر، دو فروند جنگنده هندی سقوط کردند. 

خبرگزاری رویترز گزارش داد، دست کم سه فروند جنگنده پاکستان وارد حریم هوایی کشمیر تحت کنترل هند شدند.  هند سه فروند جنگنده ارتش پاکستان را به نقض حریم هوایی بر فراز منطقه کشمیر متهم کرد. 

پلیس پاکستان در عین حال اعلام کرد در حملات توپخانه ای امروز چهارشنبه هند به کشمیر پاکستان، 6 غیرنظامی کشته شدند.

با گذشت یک روز از حمله هوایی هند به خاک پاکستان، تنش های دو کشور علاوه بر اینکه در سطح سیاسی و دیپلماتیک تشدید شده اوضاع در مرزهای زمینی این دو کشور همسایه را نیز به شدت متشنج است.

در تازه ترین درگیری های مرزی میان پاکستان و هند در نوار مشترک مرزی کشمیر، دو طرف اقدام به تبادل آتش سنگین کردند.

دیروز رسانه های هندی به نقل از مقامات این کشور اعلام کردند در حمله جنگنده های نیروی هوایی هند به پایگاه شبه نظامیان در خاک پاکستان 200 تا 300 شبه نظامی کشته شدند. این در حالی که سخنگوی ارتش پاکستان اعلام کرد جنگنده های هندی حریم هوایی پاکستان را در امتداد خط کنترل مرزی نقض کردند و با مشاهده واکنش سریع جنگنده های پاکستانی به سرعت مجبور به ترک منطقه شدند.

این نخستین بار از سال 1971 تاکنون است که جنگنده‌ های نیروی هوایی هند از خط واقعی کنترل عبور کرده و وارد حریم هوایی پاکستان شده‌ اند.

آمریکا طی بیانیه ای هند و پاکستان را به خویشتنداری دعوت کرده است. «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا از پاکستان خواست علیه گروه های تروریستی در خاک خود اقدام کند.

«سوشما سووارج» وزیر خارجه هند امروز چهارشنبه در چین اطمینان داد کشورش پس از حملات هوایی به خاک پاکستان به دنبال افزایش تنش با این کشور نیست. 

سووارج گفت: هند به دنبال افزایش تنش نیست و با مسئولیت پذیری و خویشتن داری واکنش نشان خواهد داد. وی گفت دهلی نو روز سه شنبه به هدفی محدود حمله کرد که اردوگاه آموزشی گروه تندرو «جیش محمد» بود. 

وزیر خارجه هند تاکید کرد این عملیات نظامی نبود زیرا در آن هیچ یک از تاسیسات نظامی پاکستان هدف قرار نگرفت. 

دهلی نو روز سه شنبه اعلام کرد این حملات پیشگیرانه را در پاسخ به حمله انتحاری 14 فوریه در کشمیر هند انجام داده است که طی آن بیش از 40 شبه نظامی هندی کشته شدند. جیش محمد مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است. 

حملات هند، نگرانی ها را در مورد بالا گرفتن تنش میان این دو همسایه و رقیب افزایش داده است زیرا هر دو کشور سلاح هسته ای در اختیار دارند و در گذشته چند بار به ویژه در ارتباط با کشمیر جنگیده اند. 

اسلام آباد این حمله غیر منتظره را محکوم کرد و وجود اردوگاه تروریستی در شمال شرقی پاکستان و در حوالی کشمیر را رد کرد. پاکستان وعده داد که در زمان و مکانی به انتخاب خود به این حمله پاسخ خواهد داد. 

چین متحد دیرینه پاکستان، روز سه شنبه دو طرف را به خویشتن داری دعوت کردند.

اتحادیه اروپا نیز از هر دو کشور خواست که خویشتنداری خود را حفظ کنند.

وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد که مسکو به شدت نگران تبادل حملات هوایی میان هند و پاکستان است و امیدوار است که به زودی اوضاع میان دو کشور آرام شود.

این در حالی است که «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان در تماس تلفنی با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نسبت به دعوت شدن هند به اجلاس این سازمان اعتراض کرد.

وی از دبیرکل سازمان کنفرانس همکاری اسلامی خواست که این سازمان علاوه بر محکوم کردن تهاجم هند، از دیگر اعضای این سازمان بخواهد که این رویکرد هند را محکوم کنند.

شب گذشته نیز یک سخنگوی نظامی هندی گفت که نیروهای هندی و پاکستانی در مرزهای این دو کشور در ایالت کشمیر مورد مناقشه امروز سه شنبه تبادل آتش کردند.

این اتفاق پس از بمباران منطقه ای داخل پاکستان توسط جنگنده های ارتش هند اتفاق افتاد.

این سخنگو تصریح کرد که حوالی ساعت 6 و 30 دقیقه به وقت هند نیروهای پاکستانی اقدام به نقض غیرقابل توجیه آتش بس کرده و در طول خط کنترل در منطقه «نوشیرا» با سلاح های سبک اقدام به تیراندازی کردند که نیروهای هندی به شکل مناسب پاسخ دادند.

در پی حمله هوایی امروز هند به داخل اراضی پاکستان مرزهای دو کشور شاهد تنش شده است.

از تلفات احتمالی این درگیری مرزی گزارش منتشر نشده است.

صبح روز گذشته هند اعلام کرد که جنگنده های ارتش این کشور یک اردوگاه تندروها را در بخش پاکستانی ایالت کشمیر بمباران کردند این در حالی است که ارتش پاکستان تأکید کرد که جنگنده های پاکستان پس ازمقابله جنگنده های پاکستانی با آنها مجبور به فرار شدند.

وبسایت خبری «تایمز اوف اندیا» به نقل از برخی مسئولان نظامی هندی نوشت که هواپیماهای هندی که اراضی پاکستان را بمباران کردند از نوع «میراژ2هزار» بودند.

ارتش پاکستان نیز تأکید کرد که هواپیماهای هندی حریم هوایی این کشور را نقض کردند. 

ژنرال «آصف غفور» در بیانیه ای تأکید کرد که هواپیماهای هندی اقدام به نقض خطرناک خط کنترل کردند.

وی افزود که هواپیماهای هندی نزدیک به 6 کیلومتر وارد حریم هوایی پاکستان شدند.

سخنگوی ارتش پاکستان همچنین تصاویری از محل سقوط بمب ها و بقایای آنها منتشر کرد.

امروز صبح خبرگزاری ها گزارش دادند که یک مسئول دولتی هند اعلام کرد که در حمله هوایی  به اردوگاه آموزشی  جماعت «جیش محمد» تعداد بسیار زیادی از کسانی که حمله انتحاری به نیروهای ویژه هند در کشمیر انجام داده بودند ، کشته شدند. در جریان حمله انتحاری به نیروهای ویژه هندی در کشمیر هند چهل تن از این نیروها کشته شدند.

یک منبع هندی نیز گفت که در این حمله هوایی 300 تن از تندروها کشته شدند.

«ویجی گوخالی» معاون وزیر خارجه هند نیز در کنفرانسی خبری گفت: در ساعت های نخست امروز سه شنبه  هند بزرگترین اردوگاه آموزشی جماعت جیش محمد را در «بالاکوت» بمباران کرد.

گوخالی در ادامه گفت که در این عملیات تعداد زیادی از تندروها و مربیان آموزشی و فرماندهان ارشد آنها و نیز مربیان آموزشی شان برای عملیات های انتحاری کشته شدند.

در پاکستان دو مرکز به نام های بالاکوت در نزدیکی خط آتش بس در کشمیر و یکی دیگر دورتر در عمق اراضی پاکستان در ایالت«خیبر پختونخوا»  وجود دارد.

دولت هند می گوید که این جماعت یکی از بزرگترین مجموعه های مسلح فعال علیه نیودهلی است که اقدامات جدایی طلبانه در کشمیر را هدایت می کنند و در حال آماده سازی برای عملیات های انتحاری در هند بود.

معاون وزیر خارجه هند در این کنفرانس خبری گفت که «با توجه به خطر پیش روی باید حمله پیشگیرانه صورت می گرفت.»

وی تصریح کرد که این اردوگاه که مورد حمله قرار گرفت در جنگلی روی یک تپه به دور از ساکنان غیرنظامی واقع شده است و انتخاب هدف با تمایل هند به اجتناب از کشته شدن غیرنظامیان مرتبط است.

دولت هند پس از انفجار انتحاری در کشمیر هند که منجر به کشته شدن بیش از 40 نظامی از نیروهای ویژه هند شد به شدت تحت فشار افکار عمومی برای اقدام انتقامجویانه است. مسئولیت این حمله را جماعت جیش محمد که در پاکستان متمرکز است به عهده گرفت.

در تحولی دیگر، نخست وزیر هند نیز گفت که دولتش اجازه نمی دهد هیچ طرفی امنیت این کشور را تهدید کند.

«عمر عبدالله» رئیس پیشین ایالت جامو و کشمیر هند در این زمینه در توئیتر نوشت: «اگر منظور بالاکوت خیبر پختونخوا باشد، حمله هواپیماهای ارتش هند اقدامی بسیار مهم و عملیاتی بسیار معنادار محسوب می‌شود. اما اگر منظور بالاکوت در منطقه پونچ در طول مرز ناحیه تحت کنترل هند باشد، این حمله تنها ارزشی نمادین دارد زیرا در این زمان از سال پایگاه‌ها و اردوگاه‌های شورشیان خالی هستند و فعالیتی ندارند.»

وزیر امور خارجه پاکستان روز سه‌شنبه در واکنش به حمله هند گفت که باید «منطق بهتری در هند حاکم شود».

«شاه محمد قریشی» در سخنانی که از رادیو دولتی پاکستان پخش شد تأکید کرد: «جای نگرانی برای مردم [پاکستان] نیست زیرا مدافعان کشور کاملا آماده‌اند تا به هر گونه ماجراجویی پاسخ دهند.»

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان همچنین در یک نشست خبری تأکید کرد که پاکستان به اقدام هند پاسخ خواهد داد.

وی تصریح کرد که کابینه «عمران خان» نخست وزیر این کشور کمیته‌ای را برای نحوه پاسخ پاکستان به این اقدام هند ایجاد خواهد کرد.

 قریشی در ادامه گفت که از رسانه های جهانی دعوت خواهد شد تا از محل حمله هوایی هند دیدن کنند و از حقایق پشت این حمله باخبر شوند.

هند دولت پاکستان را متهم به این می کند که به شکل سری از فعالان و افراد مسلح تندرو و جدایی طلبان در اراضی اش حمایت می کند ؛امری که اسلام آباد همیشه آن را رد می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.