دفتر ریاست جمهوری ترکیه تأکید کرد که استفاده ماکرون از رخدادهای تاریخی به عنوان ابزارهای سیاسی برای نجات خود از مشکلات سیاسی که کشورش در آن به سر می برد را رد می کند.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز،  «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه روز ۲۴ آوریل (چهارم اردیبهشت) را در کشورش روز گرامیداشت یاد قربانیان «نسل کشی» ارامنه اعلام کرد.

گرامیداشت یاد قربانیان «نسل کشی» ارامنه در سالهای اخیر همواره موضوعی مورد اختلاف بین ترکیه و کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است.

فرانسه به طور رسمی در سال ۲۰۰۱ میلادی کشتار ارامنه را به عنوان «نسل کشی» به رسمیت شناخت. رئیس جمهور فرانسه روز سه شنبه در ضیافت شام شورای هماهنگی سازمان های ارامنه در فرانسه به نقش کشورش در محکومیت کشتار ارامنه توسط امپراتوری عثمانی اشاره کرد. به گفته امانوئل ماکرون، فرانسه یکی از اولین کشورهایی بود که «تعقیب مرگبار ارامنه در زمان امپراتوری عثمانی» را محکوم کرد.

در همین حال، ترکیه به این اقدام ماکرون واکنش تندی نشان داد.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که آنکارا به شدت اقدام ماکرون مبنی بر اعلام روز 24 آوریل به عنوان روز گرامی داشت نسل کشی ارامنه را محکوم می کند.

ریاست جمهوری ترکیه تصریح کرد که قتل عام ادعایی ارامنه یک دروغ سیاسی است که با واقعیت های تاریخی در تعارض است و ترکیه برای آن ارزشی قائل نیست.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه تأکید کرد که استفاده ماکرون از رخدادهای تاریخی به عنوان ابزارهای سیاسی برای نجات خود از مشکلات سیاسی که کشورش در آن به سر می برد را رد می کند.

ترکیه سال گذشته نیز به احتمال اعلام روزی برای گرامیداشت یاد قربانیان «نسل کشی» ارامنه در فرانسه به تندی واکنش نشان داده بود.

هر چند ترکیه کشتار شماری از ارامنه در زمان جنگ جهانی اول را پذیرفته است اما آمارهای ارائه شده در این زمینه را قبول ندارد. آنکارا همچنین کشتار ارامنه توسط امپراتوری عثمانی را «سازمان یافته» نمی داند و به همین دلیل بر این باور است که این قتل عام «نسل کشی» نبوده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.