پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

تحلیلی از خروج آمریکا از پیمان موشکی؛

آیا جنگ سرد جدید در جهان به راه افتاده است؟

آیا خروج رئیس‌ جمهور آمریکا از پیمان منع موشک‌ های هسته‌ ای میان‌ بُرد با روسیه، جهان را به دوران جنگ سرد بازمی‌ گرداند؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه دیلی میل انگلیس در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا در ادامه خروج از توافق های بین‌ المللی، روز گذشته بدون ارائه هیچ سندی، روسیه را به نقض «پیمان منع موشک‌ های هسته‌ ای میان‌ بُرد» متهم کرد و پایبندی کشورش به این توافق را به مدت 6 ماه به حالت تعلیق درآورد.

ترامپ همچنین با بیان اینکه آمریکا در واکنش به نقض عهد روسیه، گزینه‌ های موشکی خود را توسعه خواهد داد، تاکید کرد در صورت عدم پایبندی مسکو به این توافق، پس از 6 ماه برای همیشه از آن خارج خواهد شد.

ترامپ از سوی دیگر گفته است که هم‌ پیمانان آمریکا در ناتو به طور کامل از تصمیم این کشور در خروج از پیمان منع موشک‌ های میان‌ برد حمایت می‌ کنند. ناتو نیز در بیانیه جداگانه‌ ای یادآوری کرد که «آزمایش، تولید و استفاده مخفیانه روسیه از سامانه موشکی 9M729 برای امنیت اروپا و اقیانوس اطلس خطرناک است».

اندک زمانی پیش از انتشار بیانیه ترامپ، «مایک پومپئو» وزیر آمریکا گفته بود که واشنگتن با همه اینها «آماده» است تا بر سر موضوع «خلع سلاح» با روسیه گفت و گو کند.

رئیس‌ جمهور آمریکا پیش از این بارها تهدید کرده بود که در صورتی که روسیه و همچنین چین با یک پیمان موشکی جدید موافقت نکنند، آمریکا به زودی از آن خارج خواهد شد.

با اعلام خروج آمریکا از پیمان موشکی با روسیه، این کشور از امروز (دوم فوریه) دستکم به مدت 6 ماه عملا هیچ محدودیتی برای توسعه قابلیت‌ های موشکی هسته‌ای خود قائل نخواهد بود.

تحلیلگران می گویند هدف اصلی از این اقدام آمریکا توسعه قدرت بازدارنگی هسته ای خود در مقابل کشورهایی از جمله چین است. مقامات آمریکایی نگران هستند که چین ، که عضو این پیمان نیست، با توسعه موشک هایی با بُردی بیش از محدودیت های این پیمان، به مزیت های نظامی در آسیا دست یابد. مسئولان اطلاعاتی آمریکا هشدار داده اند اتحاد روسیه و چین به بالاترین حد خود طی 50 سال پیش رسیده است.

برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند این اقدام آمریکا نه به معنای بازگشت به دوران جنگ سرد، بلکه اقدامی ترسناک تر است.

ممکن است هدف ترامپ از این اقدام، تحت فشار قرار دادن مسکو برای عقد یک توافق موشکی جدید با واشنگتن باشد، اما در هر حال خروج از این پیمان نگرانی‌ ها را از احتمال آغاز یک مسابقه تسلیحاتی هسته‌ ای جدید میان آمریکا و روسیه در اروپا و یک جنگ سرد جدید به شدت افزایش داده است.

به نوشته سی‌ ان‌ ان، خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌ های هسته‌ای میان‌ برد می‌ تواند به یک رقابت تسلیحاتی در سراسر اروپا، مشابه آنچه در دهه 1980 در این قاره رخ داد، دامن بزند. به گفته سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا، در صورتیکه واشنگتن بخواهد به طور کامل از این پیمان خارج شود، لازم است که چگونگی این اقدام به خوبی بررسی شود، زیرا آمریکا دارای قابلیت یکسان موشکی با روسیه نیست.

اینکه چگونه آمریکا می‌ تواند با این تسلیحات مقابله یا مانع از به کارگیری آنها در اروپا شود، نیز جزو مسائلی هستند که باید مشخص شوند. این موضوع زمانی اهمیت می‌ یابد که بدانیم «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه تهدید کرده است که خروج یکجانبه آمریکا از این پیمان، اقدامات تلافی‌ جویانه مسکو از جمله «اقدام نظامی» را در پی خواهد داشت.

«الکسی پوشکوف» سناتور روس هم اعلام کرده آمریکا با این اقدام جهان را به دوران جنگ سرد بازمی‌ گرداند. دیگر مقامات روس از جمله «میخائیل گورباچف» (امضاکننده این پیمان) نیز عواقب ناشی از اقدام آمریکا را فاجعه بار خوانده‌ اند.

پیمان منع موشک‌ های هسته‌ ای میان‌ برد در سال 1987 میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق منعقد شد و به عقیده کارشناسان، به عنوان یک اقدام اساسی در جهت تنش‌ زدایی دوران جنگ سرد عمل کرد. این پیمان در 8 دسامبر آن سال در واشنگتن به امضای رونالد ریگان رئیس‌ جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی رسید. پیمان منع موشک‌ های هسته‌ ای میان‌ برد هر دو کشور را ملزم به از بین بردن موشک‌ های کروز و بالستیک زمینی با بُرد بین 500 تا 5500 کیلومتر می‌ کند. این پیمان در بحبوحه رقابت تسلیحاتی دو طرف در طول جنگ سرد امضا شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.