دادستان کل ونزوئلا از دیوان عالی این کشور نیز خواسته است تحقیقات مقدماتی درباره خوان گوآیدو را آغاز کند. گوآیدو دارای مصونیت قضایی است و تنها دیوان عالی ونزوئلا می تواند مصونیت او را لغو کند.

 به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، دادستانی  کل ونزوئلا روز گذشه -سه شنبه- با توقیف حساب های بانکی «خوان گوآیدو» رهبر مخالفان دولت این کشور وی را ممنوع الخروج کرد.

 خوان گوآیدو از این پس اجازه خروج از ونزوئلا را نخواهد داشت. رهبر مخالفان «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور  ونزوئلا اعلام کرده است که خطر زندانی شدن خود را دست کم نمی گیرد اما «این امر تازه ای نیست.»

دادستان کل ونزوئلا روز سه شنبه اعلام کرد که از دیوان عالی این کشور خواسته است تحقیقات مقدماتی درباره خوان گوآیدو را آغاز کند. خوان گوآیدو دارای مصونیت قضایی است و تنها دیوان عالی ونزوئلا می تواند مصونیت او را لغو کند.

دادستان کل ونزوئلا از نزدیکان نیکلاس مادورو، رئیس جمهور این کشور است.

در همین حال،رهبر مخالفان دولت ونزوئلا از هواداران خود خواسته است روز چهارشنبه علیه نیکلاس مادورو برای تظاهرات به خیابان ها بیایند.

در تحولی دیگر، دولت آمریکا روز سه شنبه کنترل بخشی از دارایی های دولت ونزوئلا را به خوان گوآیدو واگذار کرد. بنا به اعلام وزارت خارجه ایالات متحده این دارایی ها متعلق به دولت ونزوئلا یا بانک مرکزی این کشور است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین از اتباع این کشور خواست از سفر به ونزوئلا خودداری کنند.

از سوی دیگر، خوآن گوآیدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا که خود را «رئیس جمهور موقت» این کشور خوانده است، از تعیین نمایندگان دیپلماتیک برای برخی کشورها قاره آمریکا خبر داد.

گوآیدو طی پیامی توئیتری اعلام کرده که از مجلس ملی ونزوئلا خواستار اعطای مجوز به وی برای تعیین نماینده دیپلماتیک برای کشورهایی مانند آمریکا، آرژانتین و کلمبیا شده است.

وی همچنین نوشته که مجلس ملی ونزوئلا نیز با تعیین نماینده دیپلماتیک توسط گوآیدو برای کشورهای آمریکا، آرژانتین، کلمبیا، پاناما، کاستاریکا، اکوادور، شیلی، هندوراس، کانادا، پرو و گروه لیما را پذیرفته است.

«مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرده که نماینده دیپلماتیک تعیین شده توسط گوآیدو برای واشنگتن را خواهد پذیرفت.

کاخ سفید با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که تمامی دارایی‌های ونزوئلا در آمریکا در اختیار خوآن گوآیدو، رئیس مجلس ملی این کشور که خود را به عنوان « رئیس جمهور موقت» دانسته، قرار گرفته است.

در این بیانیه ضمن اشاره به تصمیم دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن گوایدو در بیست و سوم ژانویه جاری تاکید شده است که «دولت نیکلاس مادورو هیچ مشروعیتی نزد آمریکا ندارد.»

بنا بر این بیانیه کنترل ذخایر ونزوئلا در بانک مرکزی آمریکا و سایر نهاد‌های اقتصادی به «نماینده مشروع دولت ونزوئلا» واگذار شده است.

بنابراین گزارش، ونزوئلا طی روزهای گذشته با تحولات سیاسی مهمی روبرو بوده است. خوآن گوآیدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا روز چهارشنبه 23 ژانویه جاری به دنبال تظاهرات ضد دولتی در کاراکاس، خود را «رئیس جمهور موقت» این کشور اعلام کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نیز پس از سخنان گوآیدو با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «خوآن گوآیدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور به رسمیت می‌شناسم.»

کشورهای  روسیه، کوبا، ایران ،چین،ترکیه و مکزیک از مادورو حمایت کردند. اتحادیه اروپا نیز در پی این تحولات با تعیین ضرب الاجلی اعلام کرده است که اگر طی 8 روزی زمانی برای انتخابات جدید در ونزوئلا اعلام نشود، خوآن گوآیدو رئیس شورای ملی این کشور را به عنوان رئیس جمهور به رسمیت خواهند شناخت اما دولت ونزوئلا به شدت این ضرب الاجل اروپایی را رد کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.