پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:

آیا ترامپ جاسوس روسیه است؟

بزرگ ترین دغدغه و مسأله این روزهای رسانه های آمریکایی این است که آیا ترامپ مزدور روسیه است یا خیر؟

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در  تحلیلی در  روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: پرسشی که این روزها رسانه های آمریکایی را به خودش سرگرم کرده است نه کشته شدن پنج نظامی آمریکایی در حمله «منبج» است و نه این که این حمله خروج نیروهای آمریکایی را از شمال سوریه به تأخیر می اندازد یا تسریع می کند بلکه این است که آیا ترامپ رئیس جمهور این کشور مزدور و جاسوس روسیه است؟

این پرسش پس از آن با قدرت مطرح شد که روزنامه «نیویورک تایمز» فاش کرد که «دو روز پیش دفتر تحقیقات فدرال (اف بی آی) رسما تحقیقاتی را در سال 2017 آغاز کرد تا مشخص کند آیا رئیس جمهور آمریکا به نفع روسیه به عنوان مزدور و جاسوس کار می کند؟» این دفتر به چندین مساله در این زمینه استناد کرده است که عبارتند از:

نخست: اقدامش برای برکناری «جیمز کومی» مدیر دفتر تحقیقات فدرال که تردیدهایی در این زمینه به وجود آورد سپس برکناری «جف شینز» وزیر دادگستری سابق که خودش را از تحقیقات«روبرت مولر» بازپرس ویژه درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری و اتهام ترامپ به فساد و وجود تبانی میان ستاد تبلیغات ریاست جمهوری ترامپ و مسکو، کنار کشید.

دوم: پنهان کردن جزئیات مذاکراتش(ترامپ) با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در نشست سران آمریکا و روسیه در هلسینکی در جولای سال 2018 و ظهور وی یعنی ترامپ به مانند یک دانش آموز مطیع در برابر استاد روسی اش؛ امری که علامت سووالهای زیادی درباره دلایل این پنهانکاری به وجود آورد. ترامپ ملاحظاتی که در این زمینه تدوین کرد را نیز از بین برد تا هیچ کس در دولت از آن مطلع نشود.

سوم: تماس های وکیل مدافع ویژه اش به شکل مخفیانه با مسکو برای ایجاد «برج ترامپ» در آن به مانند برجی که به نام وی در نیویورک ساخته است.

دوم: تماس های «جارد کوشنر» داماد وی به شکل سری با سازمان اطلاعات روسیه در ارتباط با تبلیغات انتخاباتی ترامپ.

پنجم: لبخندهای پوتین در هر بار که با ترامپ دیدار می کند؛ امری که حکایت از آن دارد که رابطه پنهانی با هم دارند.

ششم: نابود کردن ائتلاف ناتو و روابط با همپیمانان اروپایی و پایان دموکراسی غربی به شکلی که بود توسط وی.

زمانی که از ترامپ  روز دوشنبه درباره گزارش روزنامه نیویورک تایمز و اتهامش به تجسس به نفع مسکو پرسیده شد، وی این گزارش را رد کرد و گفت که وی هرگز به عنوان جاسوس مسکو کار نکرد و گفت که مطرح کردن این پرسش زشت است و «یوری اوشاکوف» مشاور پوتین نیز همین کار را کرد و گفت که این ابلهانه است که چنین اتهام هایی زده شود زیرا روابط روسیه و آمریکا این روزها در بدترین وضعیت خود به سر می برد و به پایین ترین حد خود نزدیک می شود و هیچ گونه اقدامی برای بهبودش اتخاذ نشده است.

یک نظریه در آمریکا متداول است که می گوید سازمان اطلاعات روسیه نوارهایی از ترامپ در اوضاع جنسی بدی ضبط کرده است آن زمان که مسابقه زن شایسته جهان در سال 2013 در مسکو را برگزار کرد و از این نوارها برای فشار بر وی به منظور به خدمت گرفتنش جهت کار با روسیه استفاده کرد لیکن سازمان اطلاعات روسیه و خود ترامپ چنین چیزی را تکذیب کردند اما تاریخ جنسی ترامپ و پرداخت پول به بازیگر فیلم های مستهجن در مقابل سکوت اش طی تبلیغات انتخاباتی تردیدهای زیادی درباره این تکذیب به وجود می آورد.

«مایکل کوهن» وکیل مدافع شخصی ترامپ که نیروهای امنیتی آمریکا به دلیل تخلف های قانونی بازداشت اش کرده بودند، روز پنجشنبه بمبی را منفجر کرد زمانی که فاش کرد وی اندکی قبل از انتخابات پول هایی به یک شرکت نظرسنجی  در مقابل بازی با اطلاعات و آمارهایش و تغییر نتایج آنها به نفع ترامپ با دستور رسمی خود ترامپ پرداخت کرد. وی پیش از این اذعان کرده بود که قبل از آن پول به یکی از مدل های زن برای سکوتش درباره ارتباط جنسی با ترامپ به منظور جلوگیری از تأثیر آن بر تبلیغات انتخاباتی اش، پرداخت کرد.

«استفین کولبرت» گوینده مشهور آمریکایی دارنده برنامه Late Night به سخره در پاسخ به پرسشی در این زمینه که آیا ترامپ جاسوس مخفی روسیه است گفت که این ابلهانه است که ترامپ یک جاسوس باشد ولی چه بسا این نقش را بدون آن که بداند بازی کرده است اما همکارش«تریفور نوح» گفت که این اتهام نوعی جنون است نه به دلیل آن که ترامپ نمی تواند این کار را بکند بلکه به دلیل آن که وی بدترین جاسوس روی کره زمین خواهد بود و کسی به دلیل بلاهتش نمی تواند او را به خدمت بگیرد.

هنوز زود است که درباره این مساله پیچیده نظر بدهیم ولی این به معنای آن نیست که تردیدی در این نداشته باشیم که این اتهام ها بعید نیست؛ این مرد یک تاجر است و قراردادها او را وسوسه می کند به هر شیوه و وسیله به سمت پول می رود تا حدی که باعث می شود که به شیوه نامسئولانه و متهورانه رفتار کند و همه چیز را به منطور برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری از جمله تن دادن به کوشنر دامادش و لابی اسرائیلی در واشنگتن و توصیه های آنها به کار گیرد.

برانگیختن این اتهام ها آن هم توسط«نیویورک تایمز» یکی از بزرگترین و مهمترین روزنامه های آمریکا و چند روز یا چند هفته مانده به اعلام نتایج تحقیقات توسط مولر بازپرس ویژه حکایت از آن دارد که آن چه در راه است بزرگتر است و اگر اتهام ها ثابت شود آن وقت سازمان اطلاعات روسیه بزرگترین دستاوردش در تاریخ را یعنی جذب و به کار گیری رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا محقق کرده است و چه دستاوردی است این دستاورد..والله اعلم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.