وزیر خارجه آمریکا در تحقق تلاش خود جهت تشکیل ائتلاف عربی علیه ایران شکست خورده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا در سفرش به هشت کشور منطقه غرب آسیا در یک هفته گذشته، یک پیام داشت: «لزوم اقدام علیه ایران به عنوان بزرگ ترین تهدید منطقه.» که او پنجشنبه در سخنرانی خود در قاهره بر آن تاکید کرد.

او طی هفته گذشته از پایتختی به پایتخت دیگر پرواز کرد، با پادشاه‌ ها، شاهزاده‌ ها و روسای جمهور کشورهای مختلف دیدار داشت و هدف اش اتحاد کشورهای عربی برای کاهش نفوذ ایران در منطقه و تلاش برای مقابله با نیروهای هم‌ پیمان این کشور بود.

اما روز دوشنبه و همزمان با اتمام تور منطقه‌ ای وزیر خارجه آمریکا مشخص نبود که آیا پیشرفت قابل توجهی در تحقق اهداف سفر او علیه ایران به دست آمده یا خیر. زیرا موانع پیش روی ایجاد چنین ائتلافی زیادند.

مقام‌ ها و تحلیلگران کشورهایی که پومپئو به آنها سفر کرده، می‌ گویند به دلیل پیچیدگی روابط در منطقه، عملا همکاری نزدیک میان این کشورها در جهت سیاست های ضدایرانی دشوار خواهد بود.

نیروهای هم‌ پیمان ایران در منطقه که پومپئو خواستار مقابله با آنها است، بسیار متنوعند و نمی‌ توان برای مقابله با همه آنها راهکار یکسانی ارائه کرد: حزب‌ الله اکنون یک نیروی اصلی در دولت لبنان است، گروه‌ ها ی حاضر در سوریه جدا از یکدیگر در مناطق جنگی حضور دارند و نیروها در عراق نفوذ بالایی در منطقه نفت‌ خیز جنوب این کشور دارند.

مقام‌ های آمریکایی در هماهنگ کردن سیاست‌ های ضدایرانی شان و حرکت دادن آنها به ورای تحریم‌ های اقتصادی - که ترامپ پس از خروج از توافق هسته ای در ماه نوامبر اعمال کرد - با مشکلاتی مواجه بوده‌ اند.

این در حالی است که ترامپ با ارائه طرح خود برای خارج کردن 2000 نظامی آمریکایی از سوریه، از اهرم‌ های فشار آمریکایی ها برای محدود کردن حضور ایران در خاک سوریه صرف نظر کرده است - همان هدفی که پومپئو از سفر به منطقه داشته است.  

 پومپئو هیچ توضیحی درباره اینکه انتظار دارد کشورهای دیگر چگونه این هدف را محقق کنند ارائه نکرد.

او روز دوشنبه پاسخ های روشنی به سوال در خصوص اینکه آمریکا چگونه می‌خواهد با نیروهای هم‌ پیمان ایران مقابله کند، نداد. 

به طور کلی پیام پومپئو مورد استقبال سران کشورهای عربی مواجه شد، آنها هم ایران را تهدید محسوب می کنند، اما شکل دادن ائتلاف عربی علیه ایران به حل بسیاری از مسائل سیاسی، اقتصادی، و نظامی در میان کشورهای عربی نیاز دارد.

«مروان معاشر» نایب رئیس مطالعات در بنیاد کارنگی برای صلح بین الملل و وزیر امور خارجه سابق اردن گفت: «اگر شما درباره هماهنگی در برخی حوزه‌ ها حرف می‌ زنید، این کار همین الان هم دارد انجام می‌ گیرد، اما اگر می‌ خواهید یک ائتلاف نظامی یا یک ناتو عربی تشکیل دهید، فکر می‌ کنم این عملی نباشد. عناصر اولیه برای چنین چیزی موجود نیست.»

او به چند عامل به عنوان موانع تشکیل چنین ائتلافی اشاره کرد: مناقشات میان کشور‌هایی مانند عربستان سعودی و قطر، ناتوانی برای یکپارچه کردن ارتش‌ های عربی، فقدان هرگونه ساختار فرماندهی یکپارچه و این حقیقت که همه متحدان عرب آمریکا، ایران را به یک اندازه تهدید نمی‌ بینند.

معاشر گفت: «من فکر نمی‌کنم کشور کوچکی مانند اردن که منابع محدودی دارد بخواهد در یک ائتلاف نظامی مشارکت کند. گرچه بسیاری از کشورهای منطقه دید مثبتی نسبت به ایران ندارند ولی این ربطی به مشارکت در ائتلاف نظامی علیه آن کشور ندارد. فکر نمی‌ کنم این ایده‌ با استقبال چندانی از سوی سایر کشورها، غیر از عربستان سعودی مواجه شود.» عربستان و امارات پیشتاز اقدامات ضد ایرانی در منطقه هستند.

بسیاری از کشورهای منطقه ممکن است ایران را دشمن ببینند، اما برخی مانند مصر و اردن از سوی ایران تهدید مستقیمی را احساس نمی‌ کنند و بنابراین تمایلی نخواهند داشت که خطر درگیری با آن را به جان بخرند. کشورهای کوچک‌ تر حوزه خلیج فارس مثل کویت، قطر و عمان روابط تجاری و دیپلماتیک خود را با ایران حفظ کرده اند و بعید است که به خصومت ها علیه بپیوندند.

از سوی دیگر  عراق علاوه بر کیلومترها مرز مشترک، روابط تاریخی، مذهبی و سیاسی با ایران دارد.  

«موفق الربیعی» مشاور سابق امنیت ملی عراق گفت: پومپئو در خصوص خاورمیانه «دامنه دید محدودی» دارد.

وی گفت: «مشکلات بسیار دیگری غیر از ایران وجود دارد، اما آنها فقط روی ایران تمرکز کرده اند. (از دید آنها) اگر دو ماهی در رود دجله با هم بجنگند، آن هم تقصیر ایران است.»

الربیعی افزود عراق، که در دهه 1980 درگیر جنگ با ایران بود و از آن پس هم درگیر چند جنگ دیگر بوده است، هیچ علاقه‌ ای به وارد شدن به یک جنگ دیگر ندارد.

وی گفت: «من نمی‌ خواهم قربانی یک نزاع میان آمریکا و ایران یا عربستان سعودی و ایران باشم. من از چنین نزاعی چیزی به دست نمی‌ آورم.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.