پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

واشنگتن پست در سرمقاله خود نوشت:

دادگاه پوچ و آخرین پرده از نمایش خاشقجی

برگزاری دادگاهی پوچ و بیهوده که مقام‌ های سعودی آن را به نمایش می‌ گذارند، نمی‌ تواند آخرین پرده از نمایش خاشقجی باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست در سرمقاله خود نوشت: تصادفی نیست که به محض آغاز به کار کنگره جدید آمریکا، عربستان از آغاز محاکمه 11 فردی خبر داد که متهم به قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار سعودی هستند. علاوه بر این، سنای آمریکا تاکنون به اعمال اقداماتی معنادار علیه «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان نزدیک شده است؛ فردی که سیا معتقد است بر تیم قتل 15 نفره‌ ای نظارت داشت که منتظر خاشقجی بودند زمانی که در تاریخ 2 اکتبر 2018 وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد. در ماه دسامبر، با وجود انکار ولیعهد عربستان در دست داشتن در قتل خاشقجی و تلاش‌ های «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای لاپوشانی آن به نفع ولیعهد، سنای قبلی آمریکا قعطنامه‌ ای را تصویب کرد که بر مبنای آن، ولیعهد عربستان مسئول این قتل شناخته شد. سناتورها همچنین به مفاد قانون حقوق بشری استناد کردند که دولت را به انتشار گزارشی درباره پذیرش مسئولیت ولیعهد عربستان در قتل خاشقجی در ماه‌ های آتی ملزم می‌ کند.

اگر اقدام عربستان به معنای منحرف کردن اقدام بعدی کنگره بود، اقدامی بی فایده بود. آژانس خبری دولت عربستان گزارش داد که جلسه استماع اولیه دادگاه برگزار شد و دادستان دولتی به دنبال صدور حکم اعدام برای پنج تن از آنهایی است که متهم شده اند. اما جلسه استماع دادگاه علنی نبود و نام هیچ یک از مظنونان فاش نشد. اما با توجه به تمامی شواهد و مدارک، نه تنها ولیعهد، بلکه هیچ‌ یک از مقام‌ های ارشدی که حکومت ریاض قبلا آنها را به دست داشتن در این قتل متهم می دانست، محکوم نشدند. به جای آن، گروهی کوچک از پرسنل امنیتی که بدون شک زمانی که در حال انجام قتل بودند، از دستورات مافوقشان اطاعت کردند،‌ قرار است سپر بلا شده و اعدام شوند.

افراد برجسته‌ ای که از مسئولیت پذیری این قتل گریخته اند، «سعود القحطانی»، از معاونان عالی‌ رتبه محمد بن سلمان، است که گمان می رود که چندین عملیات غیرقانونی را علیه مخالفان دولت سازماندهی کرده باشد،  «احمد عسیری» معاون سابق رئیس اطلاعات، و «صالح محمد الطبیقی» دکتر پزشک قانونی است که جسد خاشقجی را با اره مخصوصی که از ریاض برای این کار آورده بود، مثله کرد. روزنامه «دیلی صباح» ترکیه اخیرا گزارش داد که الطبیقی با خانواده‌ اش در یک ویلا در شهر «جده» بی سر و صدا زندگی می‌ کنند.

این مصونیت قضایی به قدری با رسوایی همراه است که حتی دولت ترامپ هم از حمایت از آن دست برداشت. یکی از مقام‌ های ارشد وزارت خارجه آمریکا پیش از سفر «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا به ریاض روز جمعه به خبرنگاران گفت که «روایت مطرح شده از سوی سعودی ها» هنوز آن اعتبار و مسئولیت پذیری‌ ای را که دولت می‌ گوید به دنبال آن است، ندارد. با این وجود، احمقانه است که اعمال فشار علیه ولیعهد عربستان را به پومپئو واگذار کنیم، چون او کسی است که درخواست‌ های کنگره برای اعمال تحریم‌ ها علیه دولت عربستان را «سر و صدای آزاردهنده» توصیف کرده است.

اگر آمریکا به دنبال تایید ارزش‌ هایش با اصرار بر اجرای عدالت درباره پرونده خاشقجی باشد، کنگره باید در این زمینه پیشتاز باشد. رهبری جدید دموکرات‌ ها در مجلس نمایندگان آمریکا باید اقدامات تازه ای را در نظر بگیرد که نیازمند تحریم‌ های آمریکا علیه تمامی آن افراد مسئول در این قتل، شامل ولیعهد، و پایان دادن به حمایت آمریکا از جنگ عربستان در یمن می‌ شود. برگزاری دادگاهی پوچ و بیهوده که مقام‌ های سعودی آن را به نمایش می‌ گذارند، نمی‌ تواند آخرین پرده از نمایش خاشقجی باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.