ترکیه از تهدید رئیس جمهور آمریکا درباره با برخورد با نیروهای کُرد مورد حمایت آمریکا در سوریه بسیار خشمگین شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه دیلی صباح ترکیه در گزارشی نوشت: تهدید تازه ترکیه توسط ترامپ، کورسویی که برای بهبود روابط واشنگتن و آنکارا ایجاد شده بود، از بین برد.

رئیس‌ جمهور آمریکا در تازه ترین توییت خود بار دیگر بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از سوریه تاکید کرد و در عین حال هشدار داد که اگر ترکیه به کُردهای مورد حمایت واشنگتن حمله کند، «از نظر اقتصادی ویران» خواهد شد.

ترامپ در توییتش نوشت: «خروج به تعویق افتاده نیروها از سوریه را آغاز و همزمان قلمروهای کوچک باقی‌ مانده نیروهای داعش را از هر طرف به شدت هدف می گیریم. اگر داعش شروع به شکل‌ گیری کند از پایگاه‌ های نزدیک دوباره به آنها حمله می‌ کنیم. اگر ترکیه به کرد‌ها حمله کند، اقتصادش را نابود می‌ کنیم. منطقه امنی به وسعت 20 مایل (32 کیلومتر) تشکیل می‌ دهیم…»

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در واکنش به این تهدید و با اشاره به این که حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) به عنوان یک گروه تروریستی توسط آمریکا شناخته شده است در توییتر نوشت: «یکی کردن کُردهای سوریه با حزب کارگران کردستان ترکیه که در لیست تروریستی آمریکا است و همین‌ طور شاخه آنها در سوریه یعنی جنگ جویان یگان های مدافع خلق، اشتباه فاجعه‌ آمیزی است.»

«ابراهیم کالین» که پاسخ خود را با به اشتراک گذاشتن توییت رئیس جمهور آمریکا همراه کرده بود، در توییت دیگری افزود: «تروریست‌ ها نمی‌ توانند هم‌ پیمان شما باشند. ترکیه انتظار دارد آمریکا به همکاری استراتژیک این دو کشور احترام بگذارد و نگذارد تا پروپاگاندای تروریستی بر آن سایه افکند. تفاوتی بین حزب کارگران کردستان ترکیه، حزب اتحاد دموکراتیک (سوریه) و یگان‌ های مدافع خلق با داعش نیست. ما به جنگ خود علیه تمام آنها ادامه خواهیم داد. »

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه هم گفت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا باید در مواضع خود در قبال ترکیه بازنگری کند، زیرا ما متحدانی داریم و به موازات آن در پی روابط راهبردی هستیم.

وزیر خارجه ترکیه گفت:«تهدیدها ما را نمی ترساند. غیرممکن است. با تهدید اقتصادی نمی توان چیزی به دست آورد.»

تنها اندکی پیش از آن‌ که ترامپ توییت کند، رئیس‌ جمهور ترکیه اظهار داشته بود در مورد عملیات علیه شبه‌ نظامیان کرد «با ترامپ صحبت کردیم، و او واکنش مثبت نشان داد». البته پنتاگون در آن زمان به ترکیه در مورد حمله به کردها هشدار داده بود.

هفته پیش هم «رجب طیب اردوغان» درخواست آمریکا برای تضمین امنیت نیروهای کرد در سوریه را با لحنی تند رد کرده بود. او به اظهارات «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا واکنش نشان می داد که گفته بود آمریکا در صورتی نیروهایش را از سوریه خارج می‌کند که ترکیه موافقت کند از متحدان کُرد آمریکا در شمال سوریه حفاظت کند و تضمین دهد که به نیروهای کرد یگان‌های مدافع خلق حمله نخواهد کرد.

از زمان پیروزی غافلگیرکننده دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016، رابطه ترکیه با آمریکا با دو شوک سنگین روبرو شده است بنابراین تهدید تازه ترامپ سومین شوک محسوب می شود.

اولا واشنگتن هزاران بار کامیون سلاح و مهمات را به وابستگان سوری پ. ک. ک به بهانه مبارزه با داعش داد. در همان زمان آمریکا، «فتح الله گولن» رهبر گروه تروریستی گولنیست و متفکر در پس کودتای 15 ژوئیه 2016 در ترکیه را در اختیار داشت. همچنین همزمان تاثیرات منفی دیگری بر روابط ترکیه - آمریکا وجود داشت، اما نه مشکلات ترکیه با تل آویو و نه سایر اختلافات جزئی در مورد طیف وسیعی از مسائل، به اندازه دو موردی که در ابتدا ذکر شد، جدی گرفته نشد.

پس از رسیدن ترامپ به قدرت، او سیاست های جدیدی را در قبال همسایه های ترکیه اتخاذ کرد که به طور بالقوه روابط دوجانبه آنها را تحت فشار قرار داد. سیاست های دولت او در حوزه خلیج فارس بسیار خطرناک بود. در این دوره ترامپ در تلاش بود که از طریق نایبانش یعنی امارات و عربستان نقشه خاورمیانه را بازطراحی کند.

این حرکت آمریکا با یک کودتای نرم در ریاض همراه بود. در ماه های بعد، شرکای واشنگتن، قطر را تحت فشار بیشتری قرار دادند. قطر متحد ترکیه است و آنکارا به اقدامات برای تسهیل تغییر رژیم در این کشور واکنش نشان داد. در نهایت، دولت ترامپ به حمایت بی قید و شرط خود از عربستان سعودی خاتمه داد و از ریاض خواست تا با قطر صلح کند. همزمان ترافیک دیپلماتیک بین ترکیه و آمریکا در آن زمان، گفت و گوی بین دو پایتخت را تسهیل کرد و مانع از بروز بحران شد.

مشکل دوم مربوط به محاصره قطر بود. ترامپ برای تحت کنترل گرفتن حوزه خلیج فارس اتحاد «کمان» را برای محافظت از منافع رژیم صهیونیستی در عرصه بین المللی تشکیل داد. دولت او آنچه را که «معامله قرن» نامیده می شد، پیش برد که شامل به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت سرزمین های اشغالی بود؛ اما نتوانست آن را نهایی کند. به نظر می رسد ترامپ در ماه های اخیر پشتیبانی خود را از این برنامه محدود کرده است.

یکی دیگر از مشکلات بالقوه تحریک کننده بین ترکیه و  آمریکا، با تحریم های ایران مرتبط بود. در ابتدا، واشنگتن گفت که تمام کشورهایی که با ایران تجارت می کنند عواقب منفی این تحریم ها را احساس می کنند. بنابراین فشار بر اقتصاد ترکیه تشدید شد.

در زمانی که روابط ترکیه و آمریکا در مسیر سنگلاخی پیش می رفت، دو تحول امیدوارکننده رخ داد: اولا واشنگتن تصمیم گرفت نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج کند، همزمان مقامات آمریکایی تحقیقاتی را در مورد فعالیت های کردها آغاز کردند.

اما تهدید ترامپ علیه ترکیه این امید را بر باد داد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.