تظاهرات روز شنبه اولین تجمع بزرگ جلیقه زردها در سال جدید میلادی به شمار می رود و محل اصلی گردهمایی معترضان نیز عمدتا مکان‌های نمادین شهرهای بزرگ بود.

 به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، معترضان به سیاست های اقتصادی دولت فرانسه که به «جلیقه زردها» مشهورند، روز گذشته -شنبه- ۵ ژانویه برای هشتمین هفتۀ پیاپی به خیابانهای پایتخت و دیگر شهرهای این کشور از جمله «لیون، گرونوبل، روئن، بوردو و تولوز» آمدند.

تظاهرات روز شنبه اولین تجمع بزرگ جلیقه زردها در سال جدید میلادی به شمار می رود و محل اصلی گردهمایی معترضان نیز عمدتا مکان‌های نمادین شهرهای بزرگ بود.

اعتراض های جلیقه زردها در حالی ادامه دارد که دولت فرانسه بارها آن را محکوم کرده و خواستار پایان دادن به اعتراضات شده است.

در این روز معترضان پاریسی مقابل ساختمان بزرگ شهرداری جمع شدند و از آنجا به سمت پارلمان حرکت کردند. آنها همچنین در خیابان مشهور شانزه‌ لیزه دست به تشکیل تجمع بزرگی زدند.

جلیقه زردها در شعارهایشان خشم خود را از دستگیری بسیاری از چهره‌های برجستۀ این جنبش اعلام کردند؛ آنها از گروههای مدافع حقوق بشر خواستند تا تحقیقاتی را دربارۀ اقدام دولت فرانسه در «حمله به آزادیهای مردمی» آغاز کنند.

معترضان تاکید کردند که به برگزاری این تجمعات در سراسر سال ۲۰۱۹ میلادی ادامه خواهند داد. بسیاری نیز خواستار استعفای رئیس جمهوری فرانسه بودند.

در پاریس همچنین مراسمی در بزرگداشت قربانیان این اعتراضات برگزار شد. بنا بر اعلام مقامات فرانسه در سال ۲۰۱۸ میلادی دست‌کم ۹ نفر در جریان اعتراضات جلیقه زردها کشته شده‌اند.

معترضان در ساعات ظهر مقابل شهرداری پاریس تجمع و به سمت پلیس سنگ و شیشه پرتاب کردند، پلیس نیز علیه آنان از گاز اشک آور استفاده کرد. 

سخنگوی جلیقه زردها در یک کنفرانس مطبوعاتی در مقابل شهرداری پاریس به سخنان سال نو میلادی امانوئل ماکرون علیه آنان واکنش نشان داده و اظهار داشت: مشروع ندیدن جنبش جلیقه زردها از طرف ماکرون آنها را بیش از پیش به هم پیوند می دهد.

در تظاهرات روز شنبه جلیقه زردها در شهرهای فرانسه حدود 25 هزار نفر شرکت کردند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.