پوتین و مرکل در گفت و گوهای خود بر عقب نشینی نیروهای آمریکایی از خاک سوریه و انجام فرایند قانون اساسی تاکید کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری ایتارتاس روسیه گزارش داد: کاخ کرملین اعلام کرد: پوتین و مرکل درباره مساله سوریه گفت و گو کردند و در گفت و گوهای خود بر عقب نشینی نیروهای آمریکایی از خاک سوریه و انجام فرایند قانون اساسی تاکید داشتند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه درباره اوضاع سوریه و تلاش های کشورهای تضمین کننده روند آستانه برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان گفت و گو کرد.

کرملین افزود پوتین و مرکل در تماس تلفنی درباره شماری از مسائل مربوط به بحران سوریه به ویژه اجرای مصوبه های نشست چهارجانبه استانبول میان روسیه، ترکیه، فرانسه و آلمان که 27 اکتبر برگزار شده بود، بحث و تبادل نظر کردند. 

پوتین و مرکل همچنین برنامه های آمریکا را برای عقب نشینی نیروهای خود از سوریه بررسی کردند.  

پوتین در تماس تلفنی با مرکل گفت: تشکیل کمیته قانون اساسی در سوریه، شرایط مناسبی برای حل و فصل بحران در این کشور فراهم می کند.

پوتین تاکید کرد : تلاش های کشورهای تضمین کننده روند آستانه برای تشکیل کمیته قانون اساسی، زمینه مناسبی برای حل و فصل درازمدت (بحران سوریه) فراهم کرده است و می توان در بحران سوریه به آن تکیه کرد. 

«اولریکه دمر» معاون سخنگوی دولت آلمان در برلین گفت که سران دو کشور بر ضرورت راه حل دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه اتفاق نظر دارند. تشکیل هیئتی برای تدوین قانون اساسی تازه‌ ای برای سوریه، گامی بنیادی به شمار می‌ رود.

رئیس جمهور آمریکا به طور ناگهانی از خروج نیروهایش از سوریه خبر داد.

بر اساس گزارش کرملین، پوتین و مرکل همچنین درباره اقدام تحریک آمیز اوکراین در دریای سیاه گفت و گو کردند. 

گزارش شده، در جریان این گفت و گوی تلفنی، مرکل نیز از پوتین خواست تا 24 دریانورد اوکراینی را که نیروهای روسیه در تنگه کرچ دستگیر کرده اند، آزاد کند.

تنش میان روسیه و اوکراین که از سال 2014 به دلیل الحاق کریمه به روسیه آغاز شده است بیش از یک ماه پیش با توقیف یک یدک کش و دو ناوچه نیروی دریایی اوکراین با 24 خدمه در دریای آزوف در شمال دریای سیاه به اوج خود رسید. 

دو طرف همچنین فرا رسیدن سال 2019 را به یکدیگر تبریک گفتند.

خبرگزاری ایتارتاس در عین حال خبر داده است که نمایندگان دیپلماتیک ترکیه و سوریه قصد دارند امروز شنبه درباره شرایط کنونی سوریه گفت و گو کنند. در نشستی که در مسکو جریان دارد، وزرای خارجه و دفاع دو کشور شرکت دارند. 

خبرگزاری ایتارتاس از قول سخنگوی کرملین گفته است که ولادیمیر پوتین در اجلاس شرکت ندارد. 

با اعلام غیرمنتظره دونالد ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه در آینده ای نزدیک، وضعیت تازه‌ ای پدید آمده است. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.