با خروج ملی گرایان فلاندر از دولت ائتلافی، بلژیک درگیر سونامی استعفا و بحران سیاسی کم سابقه ای شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین گزارش داد حزب ملی گرای «فلاندر» بلژیک در اعتراض به پیمان مهـاجرتی سازمـان ملل، دولت ائتلافی این کشور را ترک کرد و آن را با بحران سیاسی روبرو کرد.

با استعـفای وزرای ملی‌ گرای حزب «ائتـلاف فلاندر» در دولت بلژیک، «شارل مـیشل» نخست وزیر این کشور در راس دولتی باقی خواهد ماند، که از این پس دولـت اقلیت بدون اکثریت پارلمـانی محسوب می شود؛ ولی با خطر سقوط روبرو نخواهد بود. 

پادشاه بلژیک استعفای وزرای کشور، دارایی، دفاع و مهاجرت را پذیرفته است و این دولت در شرایطی اکثـریت پارلمانی خود را از دست می دهد که تنهـا 5 ماه تا برگزاری انتخابات پارلمـانی جدید باقی مانده است. 

در پی خروج ملی گرایان فلاندر از ائتلاف حاکم، نخست وزیر بلژیک اعلام کرد که دولت وی به کار خود ادامه خواهد داد. وزرای ملی گرای فلاندر از حزب «اتحاد فلاندر» (N-VA) در اعتراض به برنامه سفر شارل میـشل به مـراکش برای تایید پیمان مهاجرتی سازمان ملل، با استعفـای خود، دولت ائتلافی این کشور را با بحران سیاسی مواجـه کرده اند. 

کابینه بلژیک شنبه شب برای حل اختلافات درونی تشکیل جلسه داده بود اما اعضای ائتلاف حاکم در نهایت موفق به حفظ ائتلاف نشدند.

قرار است شارل مـیشل نخست وزیر بلژیک امروز دوشنبه این پیمان را در مراکش امضا کند. «یان یامبـون» وزیر کشور از حزب «اتحاد جدید فلاندر» روز یکشنبه استعـفای خود و وزرای هم حزبی اش را تایید کرد. 

آخرین تلاش نخست وزیر بلژیک برای دستیابی به توافق بر سر پیمان مهاجرت، در نشست روز شنبه اعضای دولت با شکست روبرو شـد و اعضای ائتلاف حاکم در نهایت موفق به حفظ ائتلاف نشدند. بر اساس پیمان جهانی مهاجرت با عنوان «مهـاجرت امن، منظم و عادی» که در ماه ژوئیـه گذشته به تصویب 193 کشور عضو سـازمان ملل متحـد رسید، قرار است روز دوشنبه 10 دسامبر سال جاری میلادی در نشست سـازمان ملل متحـد در مراکش، به طور رسمی به امضا برسد.

 تاکنون آمـریکا از این پیمان سرباز زده است و جمهوری چک و لهستان نیز با این پیمـان مخالفت کرده‌ اند. اروپا علاوه بر بحران مهاجرت با چالش‌ های دیگری از جمله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت)، بحران بدهی‌ ها، افزایش پوپولیسـم و تنش تجاری با آمریـکا مواجه است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.