«قدرتمندترین زن جهان» پس از 18 سال رهبری حزب دموکرات مسیحی آلمان، با این پست خداحافظی کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز در گزارشی مصور نوشت: آنگلا مرکل پس از 18 سال رهبری حزب دموکرات مسیحی با این پست خداحافظی کرد. او قرار است تا پایان این دوره‌ انتخاباتی، یعنی 2021 ریاست دولت را به‌ عهده داشته باشد. 

وقی او نخستین بار صدراعظم شد، «جورج دبلیو بوش» هنوز در کاخ سفید بود و «تونی بلر» هم در انگلیس حکومت می کرد.

«قدرتمند‌ترین زن جهان»، «نخستین صدراعظم زن آلمان»، «صدراعظم آمریکایی‌ ها»، «رهبر اتحادیه اروپا»، «دخترک هلموت کهل» – اینها برخی از لقب‌ هایی است که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و رهبر حزب دموکرات مسیحی آلمان یدک می‌ کشد.

او روز 16 آذر (7 دسامبر) در کنگره دموکرات‌ مسیحی‌ ها آخرین سخنرانی خود را به عنوان رهبر حزب ایراد کرد و علاوه بر برشمردن موفقیت‌ های حزب در دوران ریاست او تاکید کرد: «من برای صدراعظم شدن زاده نشدم، من همیشه آرزویم این بوده که در مشاغلی که به‌ عهده می‌ گیریم آبرومندانه عمل کنم و آنها را آبرومندانه ترک کنم».

وقتی که آنگلا در روز 17 ژوئیه 1954 در خانواده‌ ای مذهبی در شهر «هامبورگ» متولد شد، هیچ‌ کس فکر نمی‌ کرد که او روزی صدراعظم آلمان و یکی از قدرتمندترین سیاستمداران جهان شود.

آنگلا در دوران دبیرستان در رشته‌های ریاضیات و زبان روسی زبانزد بود.

او در سال 1973 تحصیل در رشته‌ فیزیک را در دانشگاه لایپزیگ آغاز کرد و پس از پنج سال فوق لیسانس گرفت و در سال 1986 در همین رشته موفق به دریافت مدرک دکترا شد.

فعالیت سیاسی

آنگلا مرکل از دوران نوجوانی با شاخه‌ جوانان حزب «اتحاد سوسیالیستی آلمان» (FDJ) که حزب حاکم آلمان شرقی بود همکاری می‌ کرد اما هرگز در این حزب یا احزاب دیگری که اجازه‌ فعالیت داشتند، عضو نشد.

او خود می‌ گوید که در FDJ مسئول فعالیت‌ های فرهنگی بوده اما برخی از شاهدان گفته‌ اند که او در بخش تبلیغات شاخه‌ جوانان حزب حاکم فعال بوده است.

پس از زمزمه‌ های شکست بلوک شرق و فروپاشی نظام سوسیالیستی وابسته به اتحاد جماهیر شوروی در سال 1989 مرکل به گروه «بیداری دموکراتیک» (Demokratischer Aufbruch) پیوست و در دوران گذار و پیش از اتحاد دو آلمان، به عضویت حزب دموکرات مسیحی درآمد. 

مرکل سپس با سرعت پله‌ های ترقی را طی کرد: ابتدا به مجلس راه یافت و در سال 1991 «هلموت کهل» صدراعظم دموکرات مسیحی وقت، او را به پست وزارت زنان و جوانان و از سال 1994 به پست وزارت محیط زیست گماشت.

او بین سال‌ های 1998 تا 2000 دبیرکل حزبش بود و در سال 2000 رهبری حزب را به‌عهده گرفت.

آنگلا مرکل از سال 2005 تاکنون صدراعظم آلمان است.

یکی از محبوب‌ ترین سیاستمداران جهان

اوایل اکتبر سال جاری مرکز تحقیقات پیو، یک اندیشکده آمریکایی مستقر در واشنگتن، نتایج یک نظر‌سنجی گسترده در مورد میزان اعتبار رهبران پنج کشور جهان را منتشر کرد.

آنها از پرسش‌ شوندگان 25 کشور خواسته‌ بودند در مورد میزان اعتماد خود به «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا، «ولادمیر پوتین‌»رئیس‌جمهور روسیه، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «شی جینپینگ» رئیس‌ دولت چین اظهارنظر کنند.

نتیجه این نظرسنجی که بیش از 26 هزار نفر در آن شرکت کردند نشان داد که صدراعظم آلمان از روسای جمهوری آمریکا و روسیه اعتبار بیشتری دارد.

 52 درصد شرکت کنندگان گفته‌ اند که به مرکل اعتماد دارند و بر این باورند که سیاست‌ های او برای جهان خوب است.

برخی از کارشناسان علت این محبوبیت را در سیاست‌ های مرکل در سال‌ های اخیر به‌ ویژه در رابطه با بحران پناهجویی و آینده‌ اروپا می‌ دانند. 

صدراعظم آلمان از طرفداران پروپاقرص اتحادیه اروپا و مخالف «خودخواهی ملی‌ گرایانه» است. او بین «ملی‌ گرایی» و «میهن‌ دوستی» تفاوت قائل است و معتقد است که میهن‌ دوستی نباید باعث شود که افراد، منافع خود را با زیر پا گذاشتن حقوق دیگر ملت‌ ها تامین کنند.

مرکل در آخرین سخنرانی خود به عنوان رهبر حزب نیز از جانشین خود خواست تا به ارزش‌ های معنوی حزب، که به گفته‌ او، مسیحی و دموکراتیک هستند، پایبند باشد. او در این راستا گفت: «ما هرگز کسی را به حاشیه نمی‌ رانیم و محروم نمی‌ کنیم، ما هرگز کسی را تحقیر نمی‌ کنیم، ما به کرامت همه‌ انسان‌ ها به شکل برابر احترام می‌ گذاریم، ما هرگز کسی را علیه دیگری تحریک نمی‌ کنیم، ما به تمامی هموطنانمان خدمت می‌ کنیم».

مرکل در سال 2015 نیز بر پایه همین اعتقاد گفت: «ما از عهده‌ پذیرش پناهجویان برمی‌ آییم». پس از آن بود که بیش از یک میلیون پناهجو به آلمان راه یافتند و به گفته‌ برخی ناظران، روزنه‌ ای برای انتقاد به مرکل از جانب راست‌ گرایان پوپولیست و گروه‌ های نژادپرست و شبه‌ فاشیست گشودند.

اما مرکل هنوز هم معتقد است که تصمیمش درست بوده و «یک دموکرات‌ مسیحی نباید از کمک به‌ دیگران دریغ کند، به‌ ویژه در دوران نیاز.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.