سناتور آمریکایی یادداشت کم سابقه ای را در انتقاد شدید از عربستان سعودی و به ویژه ولیعهد این کشور نوشت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «لیندسی گراهام» سناتور ایالت کارولینای جنوبی در سنای آمریکا در یادداشتی در مجله وال استریت ژورنال از عربستان سعودی به شدت انتقاد کرد و نوشت: هفته پیش سنا به پیشبرد قطعنامه‌ای برای پایان دادن به حمایت آمریکا از اقدام نظامی عربستان علیه یمن رای داد. «مایک پومپئو» وزیر خارجه علیه این اقدام هشدار داد و گفت که آمریکا نباید به توبیخ دولت سعودی بپردازد چون این اقدام اتحاد ما را تهدید کرده و باعث قدرتمند شدن ایران می شود اما این اقدام باعث نشد که رای گیری تعطیل شود.

63 سناتور احساس کردند که نمی‌توانند ساکت بمانند در حالی که منافع و ارزش‌های آمریکا در خطر هستند. صرف نظر از این موضوع که این قطعنامه به تصویب برسد، اما این برای کنگره مهم است که این علامت را ارسال کند که رفتار اخیر عربستان هیچ گونه توجیهی ندارد.

این اشتباه است که گفته شود حفظ اتحادهای آمریکا با دیگر کشورها شامل انتخاب‌ های انحصاری دوگانه میان قدرت و اصول است. قتل «جمال خاشقجی»، عملیات نظامی غیر مسئولانه در یمن، تحریم قطر و تلاشش برای حذف نخست وزیر لبنان همگی بی توجهی و بی احترامی به هنجارها و معیارهای بین المللی را نشان می دهد. سیاست‌ های عربستان سعودی در منطقه، شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را به عاملی برای بی ثباتی در خاورمیانه تبدیل کرده است.

بیان این موضوعات باعث خوشحالی من نمی‌ شود. من سال ها از رژیم سعودی حمایت کرده ام و عربستان سعودی برای آمریکا به لحاظ استراتژیک اهمیت دارد. اما اگر رفتارهای کنترل نشده اخیر ولیعهد سعودی ادامه یابد، این اقدامات او به روابط با عربستان سعودی آسیب خواهد زد.

من همچنین با این اتهام آقای پومپئو مشکل دارم که گفته بود انتقاد از عربستان در آمریکا از «اتاق پژواک اوباما» می‌ آید که از توافق هسته‌ ای وحشتناک ایران حمایت می‌ کرد. من هرگز از توافق هسته‌ ای حمایت نکرده ام چرا که ایران برای منافع آمریکا و متحدانش ویران گر و بی ثبات کننده است(!). اما بدون کنترل باقی گذاشتن رفتار اخیر عربستان به ایران کمک خواهد کرد تا میان آمریکا و دیگر متحدان آمریکا در خاورمیانه شکاف ایجاد کند. لبنان، اردن و دیگران به این اطمینان نیاز دارند که آمریکا در برابر هوسبازی‌ های ولیعهد سر تعظیم فرود نمی‌ آورد. وی یک توپ خراب کن در روابط آمریکا - عربستان است.

ناتوانی در توبیخ محمد بن سلمان، به ستمگران چراغ سبز نشان می‌ دهد که می توانند مخالفان خود را از بین ببرند. این درخواست زیادی نیست که از همپیمان خودت عربستان سعودی بخواهی قوانین متمدنانه را نقض نکند. قدرت آمریکا بر اساس نظامی است که در آن سلطه قانون، هوس‌ های قدرتمندان را مهار می‌ کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.